خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

در محکومیت ترور ناهض حتر، نویسنده و فعال سیاسی اردنی

بیانیه کانون تحلیلگران و کارشناسان مسائل جهانی و منطقه‌ یی

ناهض حتر، نویسنده، محقق و فعال سیاسی اردنی در سال ۱۹۶٠ در یک خانواده مسیحی چشم به جهان گشود. او تحصیلات خود را در رشته جامعه‌شناسی و فلسفه دانشگاه اردن به پایان رساند و متخصص اندیشه های سلفی معاصر و یکی از پرشورین فعالات ضداستعماری اردن و بطور کلی، جهان عرب بود.

در سال ۲٠٠۸ دولت اردن او را ممنوع‌القم نمود و در همین اوان از سوی گروهی «ناشناس» مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. اما در این حادثه بطور معجزه‌آسا از مرگ نجات یافت. در سالهای ۱۹۷۷۱۹۹۶ بارها به زندان افتاد. سرانجام به لبنان رفت و پس از مدتی دو باره به اردن بازگشت. در این دوره بود که ناهض حتر به فعال سیاسی پرکار تبدیل گردید و چندین کتاب تألیف نمود. عناوین برخی از آثار وی چنین است: «نئو لیبرالیسم- لیبرالیسم ضد دموکراسی»، «وقایع و درگیری‌های اردن در سال‌های نود»، «مقاومت لبنان، دروازه‌های تاریخ را می‌کوبد»، «عراق و بن‌بست امپریالیسم آمریکا»، «مطالعات فلسفی در جنبش آزادی اردن» و …

صحنه‌سازی

حکومت اردن با دستآویز قرار دادن کاریکاتوری که ناهض حتر در تقبیح «خدای» داعشیان ترسیم کرده بود، او را به دادگاه فراخواند. روز ۲۵ ماه اوت برای محاکمه وی مقرر شده بود. علیرغم اینکه ناهض حتر از طرف نیروهای سلفی مورد تهدید قرار گرفته و شخص ضارب نیز در روز محاکمه از ساعتها قبل در مقابل دادگاه پرسه می‌زد، پلیس برای حمایت از ضارب آماده بود و این خود، دلیل آشکاری است بر طراحی و اجرای عملیات ترور ناهض حتر در پستوهای نهادهای امنیتی.

با این حال، لازم به تأکید است که ناهض حتر آن شخصیتی نبود که به هر دینی اهانت کند. چه که ابیات زیر مصداق کامل شخصیت اوست:

«کفر چو منی گزاف و آسان نبود،

محکمتر از ایمان من ایمان نبود».

در دهر یکی چو من و آن هم کافر،

پس در همۀ دهر یک مسلمان نبود».

علت ترور ناهض حتر

واقعیت این است که در ورای این ترور، اهداف دیگری دنبال می‌شد که با اوضاع منطقه، جنگهای استعماری- نیابتی امپریالیسم در سوریه، عراق، لبنان، یمن، بحرین و فلسطین ارتباط دارد. ناهض حتر نیز یک شخصیت برجسته و تأثیرگذار در این حوادث بود که بطور خستگی‌ناپذیر سیاستهای امپریالیسم آمریکا و وابستگان منطقه‌ایی آن را افشاء و رسوا می‌کرد.

ناهض حتر طی سالها مبارزات ضد استعماری خود به وزنه‌ایی تبدیل گشته بود که روشنفکران و نیروهای مترقی همۀ کشورهای عربی و منطقه را تحت تأثیر قرار می‌داد و آنها را به استفاده از فرصت پیش‌آمده در مبارزه متحدانه برای بیرون راندن استعمارگران از منطقه وامی‌داشت. او، یک پایش در بیروت و دمشق، یک پای دیگرش در تهران و مسکو  بود و با شخصیت‌ها و گروه‌های تأثیر‌گذار در این کشورها به مذاکره می‌نشست تا مگر بتواند بهترین راهکارها را برای پیشبرد امر مبارزات ضد استعماری بجوید. ناهض حتر عقاب بلندپروازی بود که با تمام وجودش در راه رهایی ملل ستمدیدۀ منطقه به همه جا بال می‌گشود.

سامی کلیب، یکی از مشهورترین تحلیلگران ناصریست جهان عرب در بیروت، در بخشی از مقاله خود در رثای ناهض حتر، تحت عنوان «ناهض حتر، سوری، ایرانی و روسی بود و او می‌خندد» نوشت:

«هیبت ظاهری ناهض حتر سراسر مملو از شور و سرزندگی بود. صدا و خطابش همچون انقلابیونی بود که تا آخرین نفس  و تا دم مرگ پیش می‌روند. او هیچگاه وسط دو صندلی ننشست و از چنین افرادی نیز بشدت متنفر بود؛ آنچه را که دوست می‌داشت و یا برعکس، مخالف بود، بصراحت بیان می‌کرد؛ پیگیرانه از مقاومت لبنان حمایت می‌کرد؛ خواستار آزادی سرزمین فلسطین بود و با تمام توانش با اسرائیل مبارزه می‌کرد؛ بی‌توجه به مخالفت شدید بشار اسد با رژیم اردن، حامی سرسخت بشار اسد بود…

به همین دلایل، ایادی و مزدوران امپریالیسم آمریکا و وابستگان منطقه‌ایی آن همواره در تعقیب ناهض حتر بودند و پیوسته برعلیه او دسیسه می‌کردند. در نتیجه نهایی، توانستند این شخصیت فرهیخته و کوشای ضد استعماری منطقه را از میان بردارند تا مگر بخیال باطل خود، مبارزات آزادی‌بخش ملل منطقه را متوقف نموده، سیاستهای استعماری غرب بسردمداری امپریالیسم آمریکا را پیش ببرند. اما، این مبارزات نه تنها هیچگاه متوقف نخواهد گشت، حتّا، مساعی مستمر و شکست‌ناپذیر انقلابیون و مبارزان ضد استعمار و ضد امپریالیست تا طرد استعمار و برقراری آزادی و عدالت در منطقه و جهان پیش خواهد رفت. زیرا، اگر چه آنها می‌توانند ناهض حتر و حترها را بطور فیزیکی به قتل برسانند، اما افکار، اندیشه و عمل ماندگار و جاودانه ناهض‌ها الهام‌بخش میلیونها انسان آزاده و مبارز است.

کانون تحلیلگران و کارشناسان مسائل جهانی و منطقه‌ایی بموازات تقبیح شدید ترور ناهض حتر، تروریسم دولتی امپریالیسم غرب برهبری امپریالیسم آمریکا را بشدت محکوم می کند.

 

کانون تحلیلگران و کارشناسان مسائل جهانی و منطقه‌ یی

۱٣ مهر ماه ۱٣۹۵