خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

     رمان ؛ اجتماعی یا سرگرم کننده، یا هر دو ؟

علیشاه سلطانی

                رمانهای یک نویسنده سوسیال دمکرات.

 

johanne mario – Simmel ( 1924 – 2014 )

 

Falsaf@web.de

 

یوهان ماریو- زیمل ، رمان نویس اتریشی در سال 1924 در خانواده ای یهودی تبار بدنیا آمد و در سال 2014 درگذشت . او یکی از پرحوانده ترین نویسندگان آلمانی زبان بعد از جنگ جهانی دوم یعنی بعد از سال 1945 میلادی  و موفق ترین نویسنده کتابهای پرفروش اواخر قرن 20 است .

آثار زیمل با تیراژ 70 میلیونی تاکنون به 25 زبان خارجی ترجمه شده اند . تنها از کتاب ” همیشه نباید غذا خاویار باشد ” او، حدود 20-15 میلیون نسخه بفروش رسید . نمایشنامه ” هم کلاسی ” وی تاکنون 3 بار بصورت فیلم درآمده. تقریبا تمام آثار زیمل مربوط به زمان حال و نیمه دوم قرن 20 در اروپا است . او شکایت میکند که آلمان تنها کشوری است که در آنجا بین ادبیات اجتماعی و سرگرم کننده فرق گذاشته میشود .

رمان نویسی زیمل بر اساس تجربیات و سبک ژورنالیستی او است . وی با تکیه بر تحقیقات روزنامه نگاری و گرد آوری اسناد و مدارک میخواهد زندگی مدرن و پیچیده انسان را با جنبه های سیاسی و شخصی آن نشان دهد ، به این دلیل تمام آثارش پایه ای واقعگرایانه دارند .

از جمله موضوعات آثار زیمل – خارجی ستیزی در اروپا ، تعقیب و آزار یهودیان ، پدیده اعتیاد و الکل ، مشکلات فرهنگی جوامع چند ملیتی ، قاچاق اسلحه ، جنایتهای فاشیسم ، مسابقات تسلیحاتی و اتمی کشورها ، تحقیقات و دست کاریهای ژنتیک انسان ، نقشه و کوششهای جاسوسی ، توطئه های سیاسی ابرقدرتها ، و حمله های ویروسی کامپیوتری کارتل ها به همدیگر هستند .

زیمل از نظر سیاسی عضو حزب سوسیال دمکرات اتریش بود و از موضعی ضد کاپیتالیستی به مشکلات جهان فعلی میپردازد . اغلب آثار او پایان خوشی ندارند چون بقول او پایان سرمایه داری، فاجعه یا روز قیامت و صحرای محشر است .

زیمل غیر از رمانهای قطور در زمینه نمایشنامه نویسی ، فیلم نامه ، نوول ، داستان ، کتاب کودکان و تهیه گزارش نیز فعال بود . رمانهای او معمولا تحت تاثیر آثار توماس مان نوشته شده اند . او میگوید هر بار خلاصه ای 120 صفحه ای از رمانهای ناکامل خودرا به وکیل خود برای کنترل میدهد تا پس از چاپ و نشر مورد شکایت سازمانهای دولتی و ارگانهای سرمایه داری قرار نگیرند .

در غالب کتابهای او طرز تهیه غذاهایی نیز توضیح داده میشود چون در نظر او برای مامورین ، توطئه چینان ، و جاسوسان کشورهای سرمایه داری ، غیر از اقامت در هتل های باشکوه و حضور زنان جوان ، غذا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است .

زیمل خود اعتراف میکند که با پول ناشی از فروش رمانهایش بیش از نیمی از عمر خود را در هتل های گران ، زیبا و راحت گذرانده است . او اشاره میکند که محتوای هر نوشته ای مهمتر از زبان و سبک آن اثر است . در نظر زیمل آشنایی با هر زنی با یک دروغ آغاز میشود چون مرد باید در باره عشق پیشین خود گزارش بدهد . او خوشحال است که در پایان عمر او را نویسنده ای روشنگر با کیفیت کار آثار تولستوی ، بالزاک و داستایوسکی بشمار آوردند .

از جمله مشهورترین آثار یوهان ماریو – زیمل : اعتراف میکنم ، همیشه غذا نباید خاویار باشد ، هورا ما هنوز زنده ایم ، از خوشحالی خود تعجب میکنم ، خدا نگهدار عاشقان باشد ، عشق فقط یک واژه است ، میهن عزیز آرام باش !، همه انسانها برادرند ، آقای جیم بسوی رنگین کمان رفت ،  موادی که رویاها از آن هستند ، جواب را فقط باد میداند ، هیچکس جزیره نیست ، لطفا گلها را بحال خود بگذارید ، آنها را در تاریکی نمی توان دید ، دلقک هایی که در پایان ما را به گریه انداختند ، در بهار آخرین چکاوک آواز خواند ، موقع خنده هم گریه میکنیم ، مردی که درخت بادام را تقاشی نمود ، عشق آخرین پل است ، دیدار در مه ، 22 سانتیمتر لطافت ،  داستانهایی از 35 سال گذشته ، و غیره هستند .

او در زمینه ادبیات کودکان نیز آثاری مانند – اتوبوسی به بزرگی جهان ، مادرم نباید باخبر شود ، تا پایان تاریخ ، و سختگیری کمتر ممنوع است ، را منتشر کرد .زیمل پیرامون آینده غرب سرمایه داری اشاره میکند که بعد از شکست استالینیسم و عواقب پیشرفت علم و صنعت ، اکنون تحقیقات ژنتیک و جنگ های ویروسی کامپیوتری، آینده انسان گلوبال را تهدید می کنند .