خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

فرانسه پشتیبان تروریستها؟ عربستان سعودی و جهاد طلبان در جبهۀ النصره

بخش  5

 

مائل آلبرکا

Maël Alberca

21 ژوئن 2016

عربستان سعودی گروه های تروریست را تأمین مالی می کند، و در این زمینه مدارک به روشنی این واقعیت را ثابت می کند. ولی با وجود این، دولت فرانسه که پس از حملات تروریستی به پاریس وارد جنگ شده است، به مناسبات دوستانه و ممتازش با رژیم سلطنتی و نفتی ادامه می دهد. مناسبات فرانسه با شورشیان سوریه نیز ابهامات و پرسش های دیگری را مطرح می کند. آیا برای دولت فرانسه تروریست خوب و بد وجود دارد؟


فیلیپ لامبر  Philippe Lamberts

نمایندۀ سبز اروپا فیلیپ لامبر یادآوری می کند که « عربستان سعودی نخستین انبار ذخیرۀ سلفی گرائی وهابی است و بر اساس این امر در ریشه دواندن این تعبیر مرگبار از اسلام مسئولیت بزرگی را حمل می کند (1)». در واقع، عربستان سعودی برای تحقق بلند پروازیهایش، و  دستیابی به قدرت برتر منطقه ای و گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی اش در سازماندهی گروه های تروریست و تأمین مالی و به همین گونه تدارک جنگ افزار برای آنان تردیدی بخود راه نمی دهد.

دربارۀ این موضوع چندین شاهد گواه بر این امر است که شبکه های جهاد طلب از سوی سعودیهای پر نفوذ از جمله از سوی خاندان حاکم تأمین مالی شده اند. زکریا موسوی که در آماده کردن حملۀ تروریستی 11 سپتامبر 2001 در ایالات متحده به قید سوگند در یک پرونده  به تاریخ اکتبر 2014 اعتراف کرده است که « القاعده از سوی اعضای خاندان سطنتی آل سعود کمک مالی دریافت کرده است (2) ». او در عین حال اعتراف کرده است « که در چشم انداز حملۀ تروریستی علیه رئیس جمهور ایالات متحده با یک دیپلمات سعودی ملاقات داشته و علاوه بر این در توطئۀ بمب گذاری در سفارت ایالات متحده در لندن در سال 1999 شرکت داشته است (3)». در همان پرونده، او چند نفر از اعضای خاندان سطلنتی عربستان سعودی را متهم به تأمین مالی القاعده می داند : شاهزاده ترکی الفیصل (رئیس سرویس های مخفی سعودی از سال 1979 تا 2001 و سپس سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده از سال 2005 تا 2007)، شاهزاده بندر بن سلطان (4) (سفیر در ایالات متحده از سال 1983 تا 2005 سپس مدیر سرئیس های مخفی از سال 2012 تا 2014)، و شاهزاده الولید بن طلال (بازرگان میلیاردر سعودی). بررسی این اعترافات مشکل است زیرا 28 صفحۀ این پرونده دربارۀ 11 سپتامبر که به پیوندهای بین عربستان سعودی و القاعده می پردازد به آرشیوهای سرّی سپرده شده است (5). باب گراهام Bob Graham سناتور قدیمی ایالات متحده می گوید علاوه بر این پروندۀ 28 صفحه ای « شرکت مستقیم دولت سعودی در تأمین مالی حملات تروریستی 11 سپتامبر […] ما نشان دادیم که [ سعودیها] دست به هر کاری بزنند، برای آنان مصونیت وجود خواهد داشت. در نتیجه سعودیها به پشتیبانی از القاعده ادامه دادند، و اخیراً نیز از دولت اسلامی (داعش) پشتیبانی اقتصادی و ایدئولوژیک به عمل آوردند. ما نخواستیم واقعیت را رو در رو ببینیم، و این امر به موج تازه ای از افراط گرائی انجامید و سرانجام پاریس زیر ضرب قرار گرفت(6)».

سین کارتر Sean Carter، یکی از وکلای دعاوی قربانیان 11 سپتامبر به سهم خود گفته است که « سازمانهای نیکوکاری که دولت سلطنتی سعودی برای تبلیغ ایدئولوژی افراطی وهابی ایجاد کرد، طی دهه ای که به 11 سپتامبر انجامید، لوژیستیک و امور مالی القاعده را تأمین می کردند (7)».

روزنامه نگار نیویورکر New Yorker سیمور هرش Seymour Hersch در سال 2007 گزارش داد که « بازیگران کلیدی عبارتند از سعودیها، و البته بندر بن سلطان که به شکل خصوصی با کاخ سفید و دیک چنی Dick Cheney و الیوت آبرامز Elliott Abrams  به توافقاتی رسیده اند. موضوع این است که عربستان سعودی از گروه های مختلف سنی افراطگرا و جهاد طلب پشتیبانی مالی به عمل آورده است (8) ». به گفتۀ بهار کیمیونگور Bahar Kimyongür نویسندۀ مقاله « اینگونه بود که بندر/ بوش شکافهای مذهبی در لبنان و سوریه را تغذیه می کنند، همان گونه که مشاوران آنگلوساکسون آنان در عراق همین برنامه را پیاده کردند (9). او از یک دیلمات اروپائی در بیروت نقل قول آورده است و می گوید : « عراقی سازیِ صحنۀ لبنان کاملاً با سیاست « هرج و مرج سازنده » تطبیق می کند که نئو محافظه کاران آمریکائی سعی می کنند در همۀ کشورهای خاورنزدیک و میانه به کار ببندند (10) ».

در چشم انداز گسترده تر تاریخی و جغرافیای سیاسی، کتاب « استراتژی شوک» نوشتۀ محمد حسن، بخوبی توضیح داده شده است که چگونه ایالات متحده طی دومین نیمۀ قرن بیستم در کنترل نفت خاورمیانه و به ویژه نفت عربستان سعودی بریتانیا را کنار زد (11).

علاوه بر این، آلن شویه Alain Chouet  (رئیس اسبق سرویس اطلاعات و امنیت فرانسه) در یکی از مصاحباتش (interview)  در سال 2013 گفت که جبهۀ النصره ، گروه سلفی مسلک و جهاد طلب یکی از شاخه های القاعده، همۀ قطعاتش کاملاً توسط سرویس های ویژۀ عربستان سعودی ایجاد شده است (12). در حالی که جبهۀ النصره از دسامبر 2012 در فهرست سازمانهای تروریستی در ایالات متحده به ثبت رسیده و به همینگونه از ماه مه 2014 در فهرست سازمانهای نزدیک به القاعده در سازمان ملل متحد شناسائی شده است(14).  مبارزان جبهۀ النصره در سرزمینهائی که زیر کنترل خود می گیرند، رفتار تنبیهی و خشونت آمیز را به کار می بندند که از شریعت اسلام برآمده و اهالی را با اعمال زور به دین اسلام « دعوت می کنند» (به ویژه در خصوص دروزها)، قطع دست، به صلیب کشیدن، یا محاکمۀ خیلی مختصر زنان به جرم زنا و صدور دستور بریا اجرای اشد مجازات، یعنی مرگ از جمله فعالیتهای آنان را تشکیل می دهد (15). جبهۀ النصره از سال 2011 مسئول 200 عملیات انتحاری بوده که به کشته شدن هزاران نفر انجامیده است. علاوه بر این، گروه از حملات تروریستی به پاریس در 13 نوامبر 2015 پشتیبانی کرد و اعلام داشت که آرزویش این بود که چنین کاری را جبهۀ النصره انجام می داد (در واقع برای آنان جای بسی  تأسف داشته که چرا سر منشأ این حملۀ تروریستی نبوده اند) (16).

چگونه می توانیم نسبت به سخنرانی وزیر امور خارجۀ فرانسه لوران فبیوس Laurent Fabius در دسامبر 2012 بی اعتنا باقی بمانیم، وقتی که در خصوص « شورشیان سوریه » وابسته به شبکۀ القاعده می گفت « در محل، کار مفیدی انجام می دهند » (17) ؟  شورشیانی که «فرانسه به آنان توپ، مسلسل، راکت انداز و موشک ضد تانک تحویل داده است (18)». علاوه بر این فرانسه اعتراف کرده است که بخشی از جنگ افزارهائی که به ارتش آزاد سوریه تحویل داده به دست گروه های جهاد طلب در سوریه افتاده است (19)، زیرا ارتش آزاد سوریه و جبهۀ النصره گاهی در کنار یکدیگر علیه ارتش سوریه می جنگند. از سوی دیگر فرماندهی نیروهای آمریکائی در خاور میانه (CENTCOM) در 4 سپتامبر 2015 a reconnu le 4 septembre 2015 اعتراف کرده است که از بین « شورشیان » آنانی که توسط ایالات متحده آموزش دیده بودند %25 تجهیزات نظامی خودشان را به جبهۀ النصره تحویل داده اند 25 % de leur équipement militaire ، از جمله ماشین وانت و مهمات (20).

با وجود این، آلن شویه یادآوری می کند که « با مسلح کردن سلفیها نیست که می توانیم به جستجوی راه حل امیدوار باشیم » و اضافه می کند « از دو سال پیش، فرانسه به اپوزیسیونهای سوری کمکهای لوژیستیک و فنی رسانده، و علاوه براین آموزش و تمرین تروریست های جهاد طلب اسلامگرا را با مشاورت سرویسهای ویژه با دستیاری همکاران بریتانیائی و آمریکائی به عهده داشته است  […] به محض اینکه یک وزیر امور خارجه اعلام کند که می خواهد برای گروه های خارجی به هدف سرنگونی رژیم حاکم کشورشان اسلحه بفرستد، با وجود مخالفت مقامات بین المللی، در این صورت وارد نوعی جدید و خطرناک از نقض قانون بین المللی می شویم (21) ».

علاوه بر این یادآوری کنیم که فرانسه در سوریه دارای منافع اقتصادی ست. البته حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور نسبتاً فروتنانه است : در سال 2010، فرانسه از سوریه 405 میلیون یورو کالا وارد کرده است (که 285 میلیون بورو از آن مربوط به نفت بوده)، و 332 میلیون یورو از کالاهای خود را به سوریه صادر کرده است (22). ولی در این دهه های گذشته شرکتهای چند ملیتی فرانسوی در سوریه جای مهمی برای خودشان باز کردند، به ویژه در صنایع نفت. توتال در سال 1988 یک شرکت مشترک برای گسترش بهره برداری از ذخیرۀ نفت دیرالزور در شرق سوریه ایجاد کرد(23). بعداً، گروه های فرانسوی دیگر در سوریه فعال شدند : بل Bel در سال 2005، لافارژ Lafarge در سال 2010، ایر لیکید Air liquide در سال 2011 (24).

به عربستان سعودی بازگردیم. مقاله ای در روزنامۀ انترنتی Huffington Post فهرستی شامل 10 دلیل برای مخالفت با رژیم سلطنتی سعودی را منتشر کرده است « 10 raisons de s’opposer à la monarchie saoudienne ». این مقاله می گوید که « سعودیها تروریسم را در سطح جهانی تأمین مالی می کنند »، و یادآور می شود که « از 19 نفری که در حملۀ تروریستی 11 سپتامبر 2001 شرکت داشته اند، 15 نفر از آنان از اهالی عربستان سعودی بوده اند (25)».

یک پیغام الکترونیک دیپلماتیک در ویکیلیکس افشا کرد که وزیر امور خارجه هیلاری کلینتون بر این باور بوده است که « تأمین کنندگان مالی در عربستان سعودی مهمترین منبع مالی گروه های تروریستی سنی مذهب در سراسر جهان بوده اند. […] عربستان سعودی پایگاه اصلی پشتیبانی مالی برای القاعده، طالبان، لشکر طیبه و دیگر گروه های تروریستی از جمله حماس است، که احتمالاً میلیونها دلار هر ساله از منابع سعودی، غالباً طی مراسم حج (26) و رمضان (27)، برداشت می شود». سپس این مقاله مشخصاً می گوید که « بسیاری از کارشناسان و از جمله باب گراهام Bob Graham نویسندۀ پروندۀ هیئت تجسسی 11 سپتامبر بر این باورند که دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) محصول اندیشه های سعودی، پول سعودی و پشتیبانی سازمانی از سوی سعودیها بوده است (28) ».

در فقدان رضایت خاطر از تأمین مالی تروریسمِ جهاد طلبِ بین المللی، دولت سعودی تمایلات خاصی برای اعمال شکنجه، قطع عضو، اعدام کودکان (29)، بریدن سر، به صلیب کشیدن، محدودیت در شیوه بیان و آزادی عقیده، نقض حقوق بشر و تحمیل موازین شرم آور به زنان دارد. تا جائی که پیوند مقدس ضد کمونیستی سازش ناپذیر سالهای 1970 بین دولت نیکسون و رژیم سلطنتی آل سعود می تواند زیر سؤال برود، همانگونه که انجمن زنان برای صلح  Code Pink اعلام کرده است.

سازمان غیر دولتی عفو بین الملل رائف بدوی را نمونه ای نمادینه از محدودیت آزادی در عربستان سعودی می داند «رائف بدوی یکی از مؤسسان وب سایتی به نام « شبکۀ لیبرال سعودی» است که به اتهام توهین به اسلام در این وب سایت در تاریخ هفتم ماه مه سال 2014 در یک دادگاه کیفری در جده به 10 سال زندان، تحمل 1000 ضربه شلاق و پرداخت جریمه به مبلغ یک میلیون ریال عربستان (حدود 226000 دلار آمریکا) و ممنوعیت مسافرت برای او طی 10 محکوم شد. جرم او ایجاد انجمن گفتگو در «شبکۀ لیبرال سعودی» (30) و بر اساس گزارش سالانۀ 2015-2014 عفو بین الملل در خصوص عربستان سعودی از بازداشت اختیاری، اعمال شکنجه، نقض آزادی بیان و آزادی انجمن و گردهمآئی، تبعیض نسبت به اقلیت شیعه و زنان، تبعیض نسبت به مهاجران، و محکومیت « در چهار چوب دادگاه نا عادلانه » یاد شده است (31).

آخرین نمونۀ ثبت شده به تاریخ 2 ژانویه 2016 اجرای حکم مرگ 47 نفر از جمله فقیه شیعۀ عربستانی شیخ نمر باقر النمر بود که به اقتدار گرائی رژیم سعودی اعتراض می کرد (32). برادر زادۀ او علی محمد باقر النمر نیز به همان سرنوشت تهدید شده است، زیرا او در سال 2011، (در این سال او 17 ساله بوده) در تظاهراتی صلح آمیز علیه رژیم سعودی شرکت کرده است (33). در حالی که به گزارش سازمان غیر دولتی رپریوReprieve (سازمان عیر انتفاعی در سراسر جهان که برای الغای حکم مرگ مبارزه می کند، با توجه ویژه به پشتیبانی حقوقی به نفع افرادی که چنین حکمی بیاشان صادر می شود) (34). علیه این مرد جوان که امرز 21 ساله  است، حکم مرگ با قطع گردن و سپس به صلیب کشیده شدن بدن او و نمایش عمومی آن تا پوکیدن گوشت تن محکوم بر اساس موازین قضائی رایج در عربستان سعودی. در سال 2015، 153 نفر در این کشور به این شکل محکوم به مرگ شده اند (35).

Source: Investig’Action

Notes:

[1]              . Philippe LAMBERTS, « Attentats de Paris » , Philippelamberts.eu (sur son blog de député européen), 16 novembre 2015.

[2]              . Eugénie BASTIE, « Financement d’al-Qaida : un témoignage accable l’Arabie saoudite », Lefigaro.fr, 5 février 2015. & Shane SCOTT, « Moussaoui Calls Saudi Princes Patrons of Al Qaeda »,Nytimes.com, 3 février 2015.

[3]              . Idem.

[4]              . Surnommé « Bandar Bush » pour sa proximité avec George H. W. Bush et George W. Bush.

[5]              . Michel COLOMES, « L’Arabie saoudite a-t-elle financé le 11 Septembre ? », Lepoint.fr, 4 février 2015.

[6]              . Laure MANDEVILLE, « 11 Septembre : ces 28 pages qui menacent l’axe Washington-Riyad », Lefigaro.fr, 2 février 2015.

[7]              . Idem.

[8]      . Seymour HERSCH, interviewé par CNN le 27 mai 2007, cité in Bahar KIMYONGÜR, Syriana, la conquête continue, Investig’Action, 2011, p. 130-131.

[9]      . Bahar KIMYONGÜR, Syriana, la conquête continue, Investig’Action, 2011, p. 131.

[10]            . Ibidem.

[11]     . Pour le cas particulier de l’Arabie Saoudite : HASSAN Mohamed, COLLON Michel et LALIEU Grégoire, La Stratégie du chaos, impérialisme et Islam, Investig’Action, 2011, pp. 123-169

[12]            . Interview d’Alain CHOUET par Thinkerview le 16 mai 2013. URL :https://www.youtube.com/watch?v=0PbXQ97FTHc (2min40-3min50)

[13]         . Lauren WILLIAMS, « Pourquoi le Front al-Nosra représente le juste milieu pour de nombreux Syriens », Middleeasteye.net, 30 avril 2015.

[14]            . « Security Council Committee pursuant to resolutions 1267 (1999) and 1989 (2011) concerning Al-Qaida and associated individuals and entities QDe.137 AL-NUSRAH FRONT FOR THE PEOPLE OF THE LEVANT », 14 mai 2014.

[15]            . Idem.

[16]            . Alex MACDONALD« Le Front al-Nosra soutient les attentats de Paris, malgré son opposition avec l’État islamique », Middleeasteye.net, 18 novembre 2015.

[17]            . Isabelle MANDRAUD & Gilles PARIS, « Pression militaire et succès diplomatique pour les rebelles syriens », Lemonde.fr, 13 décembre 2012. & Interview de Laurent FABIUS en décembre 2012, TV5 Monde, 1min34, URL : https://www.youtube.com/watch?v=GyYd7FEMQog.

[18]            . « France delivered weapons to Syria rebels, book reveals », Dailymail.co.uk, 6 mai 2015.

[19]            . « Daesh – Autopsie d’un monstre« , France Inter, 20 novembre 2015, URL : https://www.youtube.com/watch?v=36YQKjBckcs

[20]            . « Syrie: Des rebelles formés par les Américains remettent des munitions à Al-Qaïda », 20minutes.fr, 26 septembre 2015. & Euronews : https://www.youtube.com/watch?v=DT_qMVGOduQ

[21]            . Alain CHOUET , « Ce n’est pas en armant des salafistes qu’on trouvera une solution », Lepoint.fr, 16 mars 2013.

[22]            . Hubert BONIN, « La Syrie, compagne de route des intérêts français », Lemonde.fr, 14 février 2014.

[23]            . Idem.

[24]            . Idem.

[25]            . Medea BENJAMIN, « 10 Reasons to Oppose the Saudi Monarchy »,Huffingtonpost.com, 24 septembre 2015.

[26]            . Pèlerinage aux lieux-saints de La Mecque.

[27]            . « US embassy cables: Hillary Clinton says Saudi Arabia ‘a critical source of terrorist funding’ », Theguardian.com, 5 décembre 2010.

[28]            . Medea BENJAMIN, idem.

[29]            . « Stop Execution of Three Saudi Youths! », Codepink.org.

[30]            . « #JESUISRAIF », Amnesty.fr, 29 octobre 2015.

[31]            . « Le rapport Arabie saoudite 2014/2015 », Amnesty.org.

[32]            . Benjamin BARTHE, « Al-Nimr, l’exécution qui cristallise la colère entre l’Iran et l’Arabie saoudite », Lemonde.fr, 3 janvier 2016.

[33]            . PERRIN Jean-Pierre, « Ali Mohammed al-Nimr bientôt décapité au nom de la guerre sunnites-chiites », Liberation.fr, 23 septembre 2015.

[34]            . « Fears that Saudi Arabia is set to ‘crucify’ juvenile prisoner », Reprieve.org.uk, 15 septembre 2015.

[35]            . « Arabie saoudite : nouvelle exécution capitale, déjà la 48ème cette année »,Leparisien.fr, 4 janvier 2016.

لینک متن اصلی :

http://www.investigaction.net/la-france-sponsor-des-terroristes-larabie-saoudite-et-les-jihadistes-dal-nosra-510/

ترجمۀ حمید محوی