خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

اجلاس کمونیست‌های کانادا

نویسنده:
گرگ گودلز (Greg Godels)
برگرفته از :
سایت مارکسیسم ـ لنینیسم امروز، ۲۷ مه ۲۰۱۶

یادداشت تحریریه: گرگ گودلز، یکی از دبیران مارکسیسم ـ لنینیسم امروز، در کنگره حزب کمونیست کانادا شرکت کرد. شادباش اتحادیه کارگران پست کانادا به کنگره کمونیست‌های کانادا نیز در زیر می‌آید.

نمایندگان برای شرکت در ۳۸‌ـ‌مین کنوانسیون حزب کمونیست کانادا در روزهای ۲۳ـ۲۱ ماه مه در تورنتو گردهم آمدند. نمایندگان و مهمان‌ها که از سخنرانی افتتاحیه لیز راولی (Liz Rowley) رهبر جدید حزب به‌وجد آمده بودند، کنگره را با فعالیتی پُرشور، مشورت و برنامه‌ریزی، و شادی و جشن به‌مناسبت ۹۵‌ـ‌مین سال بنیان‌گذاری حزب کمونیست کانادا ـ که به‌زودی از راه می‌رسد ـ آغاز کردند.

راولی با تأکید بر تجاوزگری فزاینده امپریالیسم، خطر جنگ، و تداوم بحران اقتصادی سرمایه‌داری، ارزیابی‌ گسترده‌ و عمیقی از تحولات بین‌المللی و ملی ارایه داد.

وی با نشان دادن نقش احزاب مختلف، تجزیه و تحلیل پویایی از انتخابات اخیر و پیروزی حزب لیبرال عرضه کرد، و چگونگی تغییر موازنه قدرت میان احزاب را توضیح داد.

راولی در مورد ضرورت یک رزمندگی جدید در نیروی کار سازمان‌یافته سخن گفت و بر اولویت شکست دادن مشارکت ترانس پاسیفیک (TPP) تأکید کرد.

وی به رشد حزب و سازمان جوان کمونیست (YCL-LJC) در دوره‌های اخیر و همچنین مبارزات انتخاباتی موفق ۲۶ نامزد کمونیست اشاره کرد.

نمایندگان، پیش‌نویس اصلی قطعنامه درباره سیاست آینده را مورد بحث نقادانه قرار دادند. آن‌ها اصلاحات بسیاری بر پیش‌نویس ارایه کردند، که توسط بالاترین هیأت حزبی پذیرفته شد.

بسیاری از احزاب کمونیستی و کارگری به نمایندگان تبریک و شادباش گفتند، و برای آنان در مباحثات خود و در مسیر مبارزه به‌سوی سوسیالیسم آرزوی موفقیت کردند. تبریک‌های گرم برادرانه از طرف سفیر جمهوری کوبا و سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا ارایه شد. دکتر نور ظهیر، رئیس شعبه دهلی فدراسیون ملی هند و نماینده اعزامی‌ از سوی کمیته مرکزی حزب کمونیست هند، به نمایندگان کنگره تبریک گفت.

شادباش‌ها توسط ناتالی مهرا، مدیر اجرایی ائتلاف بهداشت انتاریو ادامه یافت. وی  مبارزه مستمر و بی‌پایان برای حفظ سیستم مراقبت‌های بهداشتی کانادا در برابر نمایندگان بیرحم موسسات خصوصی را به نمایندگان یادآوری کرد و خواهان گسترش مبارزات حزب کمونیست در این زمینه شد.

همچنین، دایان میچل، هماهنگ‌کننده ملی مبارزات انتخاباتی «پست کانادا»، پیام مایک پالسک ـ رئیس اتحادیه کارگران پست کانادا که ۵۰هزار عضو دارد ـ را قرائت کرد. پالسک خواستار حمایت حزب کمونیست شد و پیام خود را چنین پایان داد: «بشریت بر سر جاده‌های متقاطع ایستاده است. تغییر آب و هوا، بحران اقتصادی، و بسیاری از مشکلاتی که توسط یک سیستم با گسترش نامحدود در جهانی با امکانات محدود ایجاد می‌شوند، معضلات را به اوج می‌رسانند. اگر در سیستم اجتماعی ـ اقتصادی، تغییری کامل، مبتنی بر همبستگی و همدردی ایجاد نکنیم، قادر به مقابله با این مشکلات نخواهیم بود و آینده تمدن بشری در معرض خطر قرار خواهد گرفت … در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر، گزینه سوسیالیسم یا بربریت مطرح است.»

مارکسیسم ـ لنینیسم امروز از حضور خود در کنگره مفتخر بود و شادباش‌های خود را به نمایندگان تقدیم کرد. گرگ گولدز و اد گریستار، توجه‌ها را به میراث مشترک مبارزه برای قدرت طبقه کارگر که بین کمونیست‌های کانادایی و کمونیست‌های آمریکایی مشترک است، معطوف کرد. آن‌ها به رهبری قاطعانه حزب کمونیست کانادا، مبارزات پیشرفته این حزب، روزنامه برجسته حزب ـ صدای مردم ـ و همچنین دیگر نشریات عالی ادواری حزب کمونیست کانادا ادای احترام کردند. آن‌ها همچنین ارزیابی «مارکسیسم ـ لنینیسم امروز» از انتخابات فعلی ایالات متحده را به کنگره ارایه دادند.

بعد از یک روز پُرکار و پُربار، نمایندگان کنگره به دیگر رفقا و دوستان در یک ضیافت که به افتخار بازنشستگی میگوئل فیگوئروا رهبر حزب کمونیست کانادا برپا شده  بود، پیوستندز. رفیق میگوئل حزب را در یکی از سخت‌ترین دوران‌های حیات‌اش هدایت کرد تا آن را دوباره سرزنده و با آینده‌ای درخشان ببینیم. او دوستی بزرگ برای «مارکسیسم ـ لنینیسم امروز» بود، کار ما را تشویق می‌کرد و راهنمایی‌های ارزشمندی ارایه می‌داد. ما همراه با دیگران برای او بهترین‌ها را آرزو کردیم.

کنوانسیون همچنین به دبیر کارگری بازنشسته حزب، سام ‌هاموند، ادای احترام کرد و به‌جهت سال‌ها رهبری و وفاداری به طبقه کارگر کانادا از وی قدردانی کرد.

کمونیست‌های کانادا با تصویب قطعنامه سیاسی و انتخاب کمیته مرکزی جدید به این کنوانسیون خاتمه دادند. نمایندگان با انرژی تازه و اعتماد به این که حزب کمونیست کانادا نقش بزرگتری را در پیشبرد کانادا به‌سوی سوسیالیسم کانادا ایفا خواهد کرد این اجلاس را  ترک کردند.

پیام اتحادیه کانادایی کارگران پست 

درود به کنگره حزب کمونیست کانادا 

به نمایندگی از طرف بیش از ۵۰هزار عضو اتحادیه کانادایی کارگران پست (CUPW)، به کنوانسیون ۲۰۱۶ شما درود می‌فرستم. عذرخواهی می‌کنم که نمی‌توانم در آنجا حضور یابم، اما از دایان میچل خواسته‌ام این نامه را برای شما بخواند. برایش کف بزنید. او صحبت کردن در برابر عموم را دوست ندارد.

اجلاس شما در زمانی برگزار می‌شود که سیستم سرمایه‌داری در مقیاس جهانی درگیر بحران است. از زمان سقوط سال ۲۰۰۸، سیستم سرمایه‌داری جهانی از دستیابی به تعادل، عاجز بوده است. جهان از یک بحران به بحران بعدی دچار شده است، با طبقات حاکم سرگردان و ناامید. متأسفانه، این بدان معنی است که مشکلات سیستمیک آن‌ها ما را درگیر کرده است. سرمایه‌داری هیچ چیز، جز جنگ، ریاضت اقتصادی و بدبختی ندارد که ارایه کند.

در اینجا در کانادا، ما دولت جدیدی داریم. لیبرال‌ها به‌عنوان جایگزینی برای ریاضت اقتصادی، کمپین کسری بودجه عظیم را به‌راه انداختند. اما این کمپین به‌وضوح یک راه‌حل بسیار موقتی برای مشکلات عمیق سیستمیک است. این مهلت نیز نمی‌تواند دوام داشته باشد و نخواهد داشت. ما کارگران پست سال‌هاست با هجوم به شرایط کاری‌مان و همچنین خدماتی که به عموم مردم ارایه می‌دهیم مواجه بوده‌ایم. این وضعیت با دولت جدید تغییری نکرده است.

با وجود تعلیق موقتِ کاهشِ هزینه‌های  تحویل درب ـ به ـ درب  پست کانادا، ریاضت اقتصادی ادامه دارد. ما در حال حاضر در حال چانه‌زنی برای قراردادهای جمعی هستیم. مدیریت خواستار امتیازات عمده است. ما آن‌ها را نمی‌پذیریم. ما انتظار داریم که در تاریخ دوم ژوئیه در یک اعتصاب قانونی یا وضعیت تعطیل کار باشیم.

همراه با همبستگی با شما، همچنین، خواهان حمایت‌تان از مبارزه‌ما ن هستم. در بحبوحه مخالفت با ریاضت اقتصادی بر سر میز مذاکره، در گروه ویژه کاری دولت در مورد آینده پست کانادا شرکت می‌کنیم. ما در حال پیش بردن بانکداری پستی به‌عنوان راه‌حلی برای مشکلات پست کانادا هستیم، که در عین‌حال خدمات مالی مورد نیاز طبقه کارگر این کشور را ارایه کند.

در راه مبارزه برای استقرار بانکی دولتی، داریم آماده می‌شویم که شکل بانک‌های بزرگ را به‌خود بگیریم. می‌دانم که برای این جمعیت، لازم نیست اهمیت این مسأله را توضیح دهم. بانک‌های بزرگ بر اقتصاد کانادا سلطه دارند، و یک بانک دولتی می‌تواند کنترل آن‌ها را اساساً مختل کند. این انگل‌ها ۳۵ میلیارد دلار سود از اقتصاد ما در سال گذشته به خود اختصاص دادند، و حاضر نخواهند شد این امتیازات را به‌راحتی از دست بدهند. ما برای این مبارزه آماده‌ایم، اما به حمایت شما نیز نیاز داریم.

برای این که بانکداری پستی واقعیت پیدا کند، در ماه‌های آینده ما به سراغ متحدان‌مان در سراسر کشور خواهیم رفت. و به احتمال زیاد به‌زودی در صف کارگران اعتصابی قرار خواهیم گرفت. می‌دانم که ما می‌توانیم روی حمایت شما حساب کنیم. و من در اینجا می‌نویسم تا بگویم که شما می‌توانید روی ما حساب کنید. در دنیای ویران شده توسط یک سیستم اقتصادی مبتنی بر قانون جنگل، تنها همبستگی عملی همه مردم قادر است جریان را تغییر دهد.

بشریت بر سر تقاطع‌ها ایستاده است. تغییر آب و هوا، بحران اقتصادی، و بسیاری از مشکلات که توسط یک سیستم با گسترش نامحدود، در جهانی با امکانات محدود ایجاد می‌شوند مسائل را به اوج می‌رسانند. اگر تغییر کامل به یک سیستم اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر همبستگی و همدردی را انجام ندهیم، قادر به مقابله با این مشکلات نخواهیم بود و آینده تمدن بشری در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگر، گزینه سوسیالیسم یا بربریت مطرح است.

با همبستگی،

مایک پالسک، رئیس اتحادیه کانادایی کارگران پست

۲۱ مه ۲۰۱۶، تورنتو