خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

جلالتماب عبد الرب رسول سیاف تشويش شما بجا اما راه حل شما خطا است!

دکتور صلاح الدین «سعیدی »
ازشورای علمی دحق لاره

حركت سياسي، اخير جناب پرفیسور عبدالرب رسول سياف و مجاهدين همراه شان در « حركت حراست و ثبات »  تشويش بجاست اما انچه راه حل پیشنهاد دارند که مجاهدين بايد در حاكميت بيشتر جا داده شوند  و برای این حاكميت از زمان به قدرت رسيدن اين حاكميت، دوسال فرصت ميدهند و بعد تدابير عليه اين حاكميت خواهند گرفت ، مطالب اند كه سبب تشويش بيشتر ملت مظلوم ولی غیور افغانستان ،عدم ثبات و عدم استقراروضع نا با هنجار امنیتی در کشور  خواهد شده ، و راه های حل به ظاهر در لفافه مجاهد و ملت پوشانده شده كه عواقب و مسير بد و نادرست  را خواهد پیمود كه قرار محاسبات سياسي در مواردی سخت خطرناك باشد و بس خطر ناك هم است. اين وضع من را به ياد همان گریه ای زار زار يک عضوی بيروی سیاسي زمان حاکمیت  داکتر نجيب الله مياندازد كه بعد از سقوط حاكميت انوقت در مسكو در يك محفل در مسکو زار زار ميگریست كه وای بر  حال ما كه ما بودیم که به داكتر نجيب جفا كردیم و اينك همه چیز را از دست دادیم. ممكن اين مقايسه ای قیاس مع الفارق باشد اما شباهت های ھم دارند.
نتیجه :
در این هیچ جای شک نیست که وضع كشور واقعا خراب است و بنابر برنامه های موجود نطاق اين حركت ( حركت حراست و ثبات) به رهبري جناب عبدالرب رسول سياف به قول اقای درشتوال نطاق این حركت جدا خطر ناك است.
به یاد داشته باشید که اظهارات احساساتی و راه های حل غیر واقعبینانه ارايه شده ،  در خلاف شعار شان نه به حراست کمک خواهد کرد و نه به استقرار وضع در کشور خواهد انجاميد.
اين تهديد ها دقيقا زمانی اوج خواهند گرفت که بازي و لاف و پتاق پاکستان در چند ماه بعد و با سپری شدن زمستان و … در امر تامین صلح و تفاهم نيك در افغانستان مانند حباب خواهد ترقيد و در چند ماه اخير همراه با اين تهديد های جناب سیاف وضع كشور بيشتر از پیش خراب و خرابتر خواهد شد.
سقوط دادن قندوز در ماه های گذشته به همياري مخالفين داخلي داکتر اشرف غني رئیس جمھور، تعلل و به تعويق انداختن در واپس گیری دند غوري و فشار بر جناب داكتر عبدالله مبني بر دادن استعفا و … همه و همه عمدتا در چوکات برنامه های تاجران جهاد ملت افغان، عوامل خرابتر شدن وضع در افغانستان و منطقه خواهد شد..
درشتوال نطاق اين حركت و همراهان شان عصر را خفته اند، و خاصتا راه های حل و شعار های تاریخ تير شده وفرسوده  را بكار ميبرند.
معيار حاكميت و در قدرت سياسي بودن نه كمونیست بودن، و نه جهادي، ونه تحصيل كرده غرب و شرق و نه ديموكرات و نه امريكايي و نه سوسيالستي بودن است.
نباید فراموش کرد که :معيار معيار انتخاب ملت است و انتخاب ملت مبني برین که كي را شايسته ميداند و انتخاب ميكنند. اين است راه حل درست ،  اين ملت است كه بايد حاكميت   راه امتحان شده و راهه سبب اتوريته و قوت حاكميت ميشود.
اتوريته به دالر و تانك امريكايي و پاکستانی كسب شده نمی تواند، اين ملت است كه حاكميت را اتوريته ببخشد و نه جان كيريوزیر امور خارجه  ایالات متحده امریکا که از بخشش های  دالری آن همین امرزو ما در قصر های مجلل زندگی بسر می بریم .
درشتوال نطاق حركت حراست و ثبات در واقعيت غير عادلانه و خلاف رسالت انساني و اسلامي با تهديد در پی بی ثباتي و راه حل غير معقول تاكيد دارند،  تاكيدات جناب شان و اين حركت ممد و خطاب به ملت بوده ميتواند و میتواند دیدگاه شان ملت را در انتخاب افراد دلخواه شان مساعدت كند اما اينها خود معيار شايستگی را در دست گرفته حق مافيايي طلبيدن خطا خطا خطا است و نه ملت انرا قبول دارد، دولتداري مدرن و عدالت اسلامي انرا قبول ندارند.
بلی ما قبول میکنیم و این دین است که عالم ، مجاهد و دانشمند را بر افراد عادي برتري داده و بجا هم است اما اين انتخاب را بايد ملت روشن سازد كه كي ازين مدعيان علم و جهاد و تقوی واقعا چنین اند که ادعا ميكنند .
در عقب ملت و اسلام تلاش پت شدن كردن و معيار را خود تحميل كردن خطاست غير منصفانه است. انهایكه نه به ملت و نه به اسلام ابرو و عزت ماندن نبايد خود را معيار و قاضي همه سازند. بلی اين عادلانه نيست و چنین فریب را نبايد ادامه داد. در عالم اسباب به تشويش ها و دغدغه های امروز ( حركت حراست و ثبات ) هم بايد فرصت داد اما تھدید و تحت تهديد طرحهای نادرست و نا معقول را تحميل كردن نا معقول اند و بايد رد گردد، اما راه برای بحث و برای منطق درست دیالوگ بايد باز باشد،  ديالوگ شجاعانه ايجاب ميكند كه نبايد بيشتر تحت فشار به چپاول گر و يا ان تجار قوم، تاجر دين و تفنگ سالار فرصت تهديدبيشتر داد،اين راه حل نيست.
راه حل:
كار مشترك ، تفاهم و مذاكره همه به شمول تفاهم به حركت ( حراست و ثبات) بخاطر خارج شدن مشترك ازين منجلاب با دادن فرصت و كار مشترك برای حاكميت ملت و ملت سالاري  ،  با شعار های کاذب دادن حاكميت به تاجران جهاد، تاجران قوم و سمتي راه حل نيست.
معيار به قدرت سياسي بودن در پھلوی تقوی سیاسی که مجاهدين راستين انرا دارند، تقوی انفرادي، فھم مسلکی و دانش لازم و انتخاب ملت بوده ميتواند و است.
اين بايد با اتحاد همه نيرو ها برای کار به ملت سالاري تمركز كنند. تهديد و متحد شدن به بدي و سياهي سبب از دست دادن همه چیز خواهد شد و اين نبايد قابل قبول باشد.
تاكيد جناب سياف و همراهان مبني بردادن فرصت به اشخاص با تقوی عالي سياسي بايد در خطاب به ملت و رهنمايي ملت در انتخاب ھمچو اشخاص كه سابقه خوب جهادي با تقوی سیاسی و فهم مسلكي دارند، همراه شود.
كار برای ملت سالاری راه حل است و ملت مجاهد و انتخاب ملت مجاهد راه حل درست است تا تهديد و فشار مافيايي كه نتيجه بس خطر ناك و منجر به سقوط قندوز ها خواهد شد، را با خود خواهد داشت.
انتخاب با شماست،  ان كسانيكه از نام مجاهد پول اندوختن و به جهاد و ملت خيانت كردند همه انها را ملت شناخته و ميشناسد.
به مليونها ليتر اب رايگان سرازیر شده به باداران پاکستانی و ایرانی شان نشانه و سند خوب از حاكميت همين مجاهد معترض امروز است.
پای لوچ دیروز و میلیونر امروز قسما از معامله گری حاكميت ضعيف ديروز و امروز ضعيف مایل بود و است كه به همچو تھدیدات زانو زده است.
اعمار وطن، رفاه و صلح و رسيدن به ان قرباني و جرئت ميخواهد. اگر این حاكميت ازين تهديدات ترسيد و زانو زد وضع ازين هم بدتر خواهد شد. از جانب ديگر پشت پا زدن به اين حركت و عدم تبادل نظر و عدم تلاش برای يافتن راه درست نيز خطای نابخشودني است.
لذا بايد با حوصله مندي متداوم و تلاش تفاهم كاری مشترک شجاعانه را به راه انداخت. به طرح های غير معقول نبايد زانو زد. نه گذاشت ابرو و عزت اين ملت قهرمان ، جهاد ملت و افغانستان بيشتر ازين ريختانده شود. نبايد مطابق برنامه های دشمنان اسلام خواسته و ناخواست عزت اسلام را ريخت.
راه حل تاكيد به محتوی دادن انستيتوت های موجود چون انتخابات و حاكميت مطلق قانون است. راه حل : دادن حاكميت به ملت و ارزشهای اسلامی که انتخاب ملت است
برماست تا تمام جوانب را به يك تفاهم معقول قابل قبول و منطقي به كشانيم. اين توانايي در ما وجود دارد. بايد نيرو های سالم کشور نیروھای خويش را متحد ساخته فعالانه دست به دست هم داده به دادن فرصت به خير و راه درست قبول شده و ممكن در عالم اسباب رسالت خويش را ادا كرد. ما بايد ازين وضع دشوار خارج شويم.