نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

تکرار اشتباه جنایت است

فرهاد

از سیاست گر ترا پرسان کنند

گو ندانم آنچه ابلیسان کنند

داد از این بازیگران نابکار

عهد قول شان ندارد اعتبار

از حسین (رض) آموز دستور نبرد

جان بداد سر به دشمن خم نکرد

از حسین (رض) آموز اسرار جهاد

سر بداد و تن به نامردان نداد

گرچه اوضاع وطن آشفته است

هر طرف بینی شهیدی خفته است

ظلمت شب ها نماند پایدار

عاقبت خورشید گردد آشکار

فانی

پس از آنکه وزارت دفاع امریکا تمدید حضور نظامیان خارجی در افغانستان شد حکومت افغانستان از این تصمیم استقبال نمود شماری از سناتوران جمهوری خواه در کنگره امریکا ابراز نگرانی نموده میگویند که طالبان شبکه حقانی و گروه داعش هنوز هم به فعالیت های هراس افگنانه شان در افغانستان ادامه میدهند و مبارزه با این گروه را نیاز ادامه حضور نظامیان خارجی در افغانستان میدانند. از اینکه مردم و آگاهان امور در شیر سوخته، دوغ را پف کرده میخورند در این رابطه محتاطانه دیدگاه خویش را بیان داشته اند.

معاون سخنگوی رئیس جمهور میگوید که هراس افگن در افغانستان ابعاد فرامنطقی دارد. برای مبارزه با این پدیده نیازمند ادامه همکاری کشورهای دیگر است. در همین حال شماری از اعضای پارلمان کشور مبارزه با نیروهای نو پیدا را در کشور نیازمند حضور نظامیان خارجی در افغانستان میدانند. میر داد نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان خاطر نشان کرد حضور نظامی تمدید میشود. حکومت افغانستان باید این کشور گفتگو کند که چگونه و با چه راهکار و برنامه ای حضور نظامی آنان تمدید میشود. صالح محمد عضو امنیت کمیسیون داخلی مجلس نمایندگان میگوید خواست ما و مردم این است در صورت تمدید حضور نظامیان خارجی به آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان نیز توجه شود.

به باور ما و مردم کشور هراس افگنی در افغانستان ابعاد فرا منطقه ئی و جهانی داشته و دارد تجربه خونین بیش از چهار دهه به خصوص چهارده سال گذشته عملاً ثابت ساخت که سران ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بخاطر دستیابی به اهداف خویش از جمله ذخایر بزرگ نفت و گاز آسیای میانه کشورهای عرب خلیج بازی های ریا کارانه و دوگانه را طراحی و با شعله ور نگه داشتن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج کشور و مردم ما را قربانی اهداف خویش نموده با تاسف هنوز هم ادامه دارد.

افزایش هزاران مرتبه کشت و قاچاق مواد مخدر، مبدل ساختن کشور در ردیف چهار کشورهای فاسد جهان، غضب میلیونها جریب زمین های دولتی، شخصی به واسطه غاضبین غارت به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم، لیلام نمودن هزاران دستگاه های دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش زیر نام خصوصی سازی ورشکست ساختن ده ها هزار دستگاه های تولیدی خدماتی تجارتی ساختمانی به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی، افزایش پول شوئی، نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در پاکستان، فرار سرمایه مغزها و میلیونها انسان به خارج کشور، افزایش فقر، بیکاری، بیماری، مبتلا ساختن سه میلیون انسان به مواد مخدر، کسر نود و چهار فیصد بیلانس تجارتی، تشدید شدن انواع خشونت های خانواده گی، دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، سمتی، حزبی، مذهبی، تنظیمی، مبدل ساختن سرزمین انگور به سرزمین سوخته، انفجار بت های بامیان افزایش جنگ های خونین و غارتگرانه زیر نام طالب داعش القاعده و غیره، مبدل ساختن سرزمین جنت نشان ما به کوره های آتش و گرداب های خون، عدم توجه به مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند، مداخله صریح استخبارات کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما، نصب افراد کور مغز فاسد، آلوده، گماشته، و غارتگران در نقاط کلیدی، نظامی، ملکی، کنار زدن افراد مسلکی، تحصیل کرده، صادق، مجرب، دلسوز به وطن، مردم از نقاط کلیدی، عدم توجه به تجهیز، قوای مسلح با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی سقوط عمدی ولایت کندز، حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، آدم ربائی ها، پخش و نشر اخبار گمراه کننده و اکاذیب بخاطر مورال دادن هراس افگنان، نبود تعریف مشخص از دشمن، تجاوز بالای کودکان، زنان، راه اندازی انتخابات پارلمانی، شوراهای ولایتی، ریاست جمهوری با تقلب گسترده بخش از بازیهای متذکره بوده که با تاسف هنوز هم تکمیل نشده است جریان دارد.

چیزیکه مایه نگرانی مردم ماست عده از گماشته گان وابسته هنوز هم با پخش پر و پاگند های خائنانه میخواهند عاملین اصلی بازیهای جنایات فوق صرف گماشته گان بازیگران را معرفی نمایند. مردم میگویند اگر جنایات کاران قرن بیست و یک به واسطه ادارات آی.اس.آی، سعودی، قطر، مافیای مواد مخدر و حامیان خارجی شان تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش نشوند. توان مقاومت یک هفته را در برابر قوای مسلح قهرمان نداشته و ندارند. هراس افگنان از برکت دالرهای امریکایی، ریال های سعودی، پوند انگلیس، کلدار پاکستانی و سایر کشورهای تمویل کننده توانسته مردم و کشور ما را به این سرنوشت خونین و غم انگیز مبتلا سازند. بازی هایی که در ولایت کندز و سایر نقاط کشور جریان دارد مشت نمونه خروار میباشد. چیزیکه مایه نگرانی مردم ما میباشد گردانندگان امور بخاطر پوشانیدن جنایات فوق، مسائل خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی خویش را سخت دامن زده میخواهند با شعله ور ساختن این جنگ خونین از این بیشتر کشور و مردم ما را به سوی نابودی ابدی سوق نمایند!

خلاصه اینکه تجربه خونین گذشته ثابت میسازد که بزرگترین عوامل جنایات فوق در کشور ما صورت گرفته بازیهای ریا کارانه و دوگانه سران قصر سفید، متحدین منطقه ئی و جهانی آنها بوده و میباشد که ده ها میلیون مردم ما را نگران ساخته است و تکرار آن را جنایات بزرگ و جبران نا پذیر میخوانند و خواهان کاهش آن میباشند. سوال اینجاست غرض کاهش دشواریهای فوق چه بایدکرد؟ به باور ده ها میلیون ردم و آگاهان امور وقت آن رسیده که تمام ملت های واحد و برادر کشور بخاطر کاهش دشواریهای فوق به مردم افغانستان از جمله سران اقوام، علما، روحانیون، سازمانهای اجتماعی، زنان، جوانان، جامعه مدنی، احزاب سیاسی، استادان، وسایل اطلاعات جمعی، شخصیت های علمی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی و جلب همکاری صادقانه بشریت صلح مراجعه با وارد کردن فشارها از طریق وسایل اطلاعات جمعی جامعه مدنی و مبارزات مسالمت آمیز جلو تکرار این بازیگری ها را گرفت زیرا که تکرار اشتباهات گذشته جنایت است.