نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

آفتاب را نمیتوان به دو انگشت پنهان نمود

فرهاد

اجتماع گرد احمق ریشخندی بیش نیست

اغلباً در کاروان اشتر به دنبال خر است

بیدل

یازدهم سپتامبر مصادف با چهاردهمین سالروز فروریزی برجهای دو گانه مرکز تجارت جهانی در نیویارک در آن زمان که سران قصر سفید به رهبری بوش پسر بهانه حمله های خونین را زیر نام نابودی شبکه القاعده، طالب، و سایر هراس افگنان به همکاری متحدین جهانی و منطقه ئی خویش آغاز با تاسف که تا الحال مردم ما در آتش آن سوخته جان میدهند. و صدها هزار تن قربانی این بازیهای خونین گردیده اند.

به نسبت بازیهای ریا کارانه و دو گانه سران قصر سفید ادارات استخباراتی متحدین و جهانی بازیگران متذکره ده ها هزار لانه های ترورزیم هنوز هم به فعالیت های خصمانه خویش از جمله تمویل، تسلیح آموزش و پروش هراس افگنان، تروریستان به نام طالب، القاعده، گروه های حقانی، داعش، فاحش و غیره ادامه داده توانسته اند کشور جنت نشان ما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، میدان نبرد، آزمایش انواع سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی، کشور مصرفی اجناس و مواد مخدر، تهیه مواد خام برای کشورهای منطقه و جهان مبدل سازند به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروتهای مادی و معنوی کشور از جمله معادن، جنگلات، آثار باستانی به واسطه گماشتگان شان که زیر نام های مختلف در کشور عملا فعالیت دارند حیف و میل و تاراج گردیده است.

بیش از یکهزار دستگاه های بزرگ و کوچک دولتی و مختلط زیر نام خصوصی سازی به نرخ کاه ماش لیلام صد ها هزار تن کارگران و کارمندان ماهر آن از روی مجبوریت غرض کاریابی، به کشورهای منطقه و جهان با قبول توهین و تحقیر مهاجرت نموده اند. به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی، تثبیت مالیات غیر عادلانه، عدم توجه به احیا و اعمار دستگاه های پروسس مواد غذایی، صنایع دستی، میوه، عدم تطبیق یکسان قانون از جمله قانون جلوگیری احتکار، انحصار، گسترش فساد و نبود خریداری ارگانهای دولتی، موسسات خارجی و داخلی از تولیدات داخلی، عدم توجه بخاطر باز شدن راه های ترانزیتی با کشورهای همسایه از جمله آسیای میانه، تورید اجناس و مواد بی کیفیت، کم کیفیت غیر ضروری، تجملی اجناس و  موادیکه در داخل کشور ، تولید خواستهای هموطنان ما را مرفوع مینمود، ده ها هزار دستگاه های کوچک و بزرگ تولیدی، پیشه وری و خصوصی ورشکست میلیون ها تن کارگران و کارمندان ماهر آن نیز بخاطر کاریابی به کشورهای منطقه و جهان غرض کاریابی مهاجرت نموده، هزاران تن آنها نیز قربانی اهداف شوم قاچاقبران انسان و طعمه نهنگ های اوقیانوس ها گردیده اند. در حال حاضر ده ها هزار تن آنها در کشورهای مختلف شب و روز خویش را در پارک ها با قبول توهین آزار و اذیت پولیس کشورهای مختلف سپری نموده، هزاران تن در کشورهای سعودی، ایران، پاکستان و غیره زندانی صد ها تن آنها محکوم به مرگ شده اند. قریب به سه میلیون تن به مواد مخدر مبتلا که یک میلیون تن آنها به هیروئین مبتلا میباشد. صد ها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح نیز پیوسته اند.

با وجود سرازیر شدن قریب به نود میلیارد دالر امریکایی زیر نام کمک به افغانستان در زندگی هفتاد فیصد مردم تغییراتی رونما نگردیده بلکه از سابق کرده بیشتر خراب شده، قریب به شصت فیصد مردم در زیر خط فقر زیست نموده میلیونها جریب زمین های دولتی و شخصی به واسطه زورمندان غصب گردیده هشتاد فیصد مردم به نسبت افزایش جنگ های خونین، فقر، بیکاری، عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، زن ستیزی، مردم ستیزی، قانون ستیزی، فرهنگ ستیزی به امراض های روحی و فزیکی مبتلا شده، کلینیک های خصوصی صحی مانند پاتک ها عملکرده زیر بهانه های مختلف از مردم پول اخذ و به سرنوشت شان بازی مینمایند که عملیات غیر ضروری دوباره یک خانم در کلینیک عاصم مثال آن میباشد که دوکتوران الشفا اسلام آباد این کار را بزرگترین جفا بالای مریض خوانده ده ها مثال در این رابطه وجود دارد. روزانه بیش از دو هزار تن غرض تداوی به کشورهای پاکستان و هند سفر مینمایند.

با وجود فیصله پارلمان کشور بخاطر جلوگیری از مصارف گزاف در مراسم عروسی ها و سایر موضوعات با تاسف قانون متذکره توسط اشرف غنی توشیح نشده از همین لحاظ است که صد ها هزار جوان به نسبت نداشتن پرداخت پولهای گزاف به نام ولوریا طویانه، برپا کردن عروسی های مجلل در هوتل ها، خریداری زیورات و لباس های قیمت بها بردن نوروزی، عیدی، براتی، انجام مراسم شیرینی خوری از مزایای تشکیل خانواده و پیوند دوستی قلب ها محروم شده اند.

انجام بازیهای ریا کارانه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی، پارلمانی که در چهارده سال گذشته با تقلب گسترده همراه بود، سبب تسلط بیشتر مافیای اقتصادی مواد مخدر، غاصبین زمین، جنگ سالاران، عاملین فساد گسترده، حاکمیت اقتصادی مافیایی، غیر مشروع و جنگی در کشور گردیده از همین لحاظ است بعد از سپری شدن چهارده سال از هجوم کشور گشایان ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی.اس.آی، سعودی، ایران، قطر، امارات عربی و حامیان بین المللی شان توانسته اند بخاطر رسیدن به اهداف شوم خویش از جمله دستیابی به ذخایر بزرگ آسیای میانه، نفت و گاز و غیره  کشور ما را به بزرگترین کوره های آتش و گرداب های خون و تخته خیز مبدل و جنگ های جنایت کارانه را زیر بهانه ظهور داعش، القاعده، شاخه حقانی، طالب و غیره ادامه دهند!

از همین لحاظ است که روزانه بیش از بیست هزار تن به خصوص جوانان تحصیل کرده غرض اخذ پاسپورت به ریاست پاسپورت مراجعه، فراز مغزها، اسعار، سرمایه و پول شوئی رو به افزایش میباشد که سبب کاهش اعتبار پول افغانی در مقابل اسعار خارجی گردیده، اکثریت مردم از خریداری اجناس و مواد خویش به نسبت بلند رفتن قیمت ها عاجز مانده فریاد شان به آسمانها بلند شده با تاسف گوش شنوا و چشم بینا وجود ندارد که به صداهای آنها گوش دهد.

در حالیکه مسئولین و سران گروه های مسلط به تاریخ هژدهم ماه سنبله در خیمه لوی جرگه گرد آمده خواستند زیر نام هفته شهید قدرت نمایی نمایند سران متذکره بخاطر اغفال ده ها میلیون مردم باداران دیروزی خویش را هشدار داده که انجام بازیها به نفع شان نمیباشد. مردم آنزمان را بخاطر دارند که اکثریت سران در خانه کعبه شریف سوگند خورده به آن وفا نکرده پس حالا چطور میتوان به وعده هایشان باور کرد.

از جانب دیگر از هفته شهید زمانی حرف زده میشود که میلیونها تن خانواده های شهدا، معلولین و معیوبین به نسبت انجام بازیهای خصمانه ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان قربانی در حال حاضر توان خوردن یک لقمه نان را ندارند. پیلوت ها افسران سربازان و سایر مردم که زمانی به بزرگترین قدرت های جهان سر فرود نمی آورند حالا دست گدایی را در شهر ها به سوی مردم دراز مینمایند. جای تاسف است که هنوز هم سران گروه های که بدون ده موتر زره در شهرها رفت آمد کرده نمیتوانند. در بلند داژ ها پناه برده وضع موجود را از عقب عینک های سیاه نظاره مینمایند. سنگ سقوط شوروی و تخریب دیوار برلین را میزنند. مردم میگویند اگر شما به راستی در ویرانی دیوار برلین،سقوط کمونیزم نقش بازی کرده اید پس چرا ولسوالی ولایت ننگرهار را از شر داعش آزاد نمیسازید؟. نظر به گفته ولسوال ولسوالی ارچین داعش از آغاز فعالیت هایش تا الحال کم از کم شش صد تن از غیر نظامیان از جمله سران قومی و مذهبی را کشته فعلا سه زندان در مرز ولسوالی متذکره دارند که در زندان متذکره یک صد و سی تن سران علما قومی، کارمندان دولت، افسران و سربازان و غیره را زندانی ساخته اند. تصاویری که به طلوع نیوز رسیده نشان می دهد که داعش در ولسوالی پچپرگام بسیاری از خانه های غیر نظامیان را به آتش کشیده و دار و ندار مالکان خانه ها از بین رفته است.

گشت و گذار تفنگ داران به تاریخ هژدهم سنبله در شهر کبل فضای ترس و وحشت را ایجاد در نتیجه فیرهای دهشت ناک یک کارمند جوان امنیت ملی کشته و دو تن دیگر زخمی شد. جوان متذکره که اورنگ زیب نام داشت مادر خواهر وی فریاد میزنند و خانواده اش در منطقه باریک آب شهر کابل در یک خانه کرایی زندگی مینمایند. به نسبت فیرهای متذکره چند تن به شمول یک کودک زخمی شدند. تفنگ داران متذکره یک دکتر را در شفاخانه ابن سینا لت و کوب نمودند. مسئولین وزارت امور داخله در این رابطه با وسایل اطلاعات جمعی حاضر به گفتگو نشده، طلوع نیوز تعداد کشته شده گان را سه تن و زخمی شدگان را در این روز در شهر کابل چهار تن معرفی کرده است.

مردم میگویند اگر سران حکومت وحدت ملی به تعهدات خویش صادق هستند چرا جلو چنین جنایات را نمیگیرند و عاملین آنرا مجازات نمی نمایند. پس معلوم میشود که زیر کاسه نیم کاسه ئی است.

خلاصه اینکه تجربه چهارده سال گذشته ثابت ساخت انجام بازیهای خونین کشور گشایان به رهبری امریکا زیر بهانه مبارزه با القاعده، تروریزم، مواد مخدر، حکومت داری خوب احیا و بازسازی یک بازی ریاکارانه بخاطر دستیابی به ذخایر بزرگ کشورهای منطقه از جمله آسیای میانه و کشورهای عربی چیز دیگری نبوده و نمیباشد.

با تاسف هنوز هم زیر بهانه های داعش و غیره جریان داشته در حالیکه آگاهان امور را عقیده بر آن است که تمام تروریستان و جنایت کاران از چهار دهه پیش بر ضد کشور و مردم ما طبق سناریو باداران خویش جنگ اعلان ناشده را انجام داده و می دهند دست پرورده ادارات استخباراتی آی.اس.آی، سعودی، قطر، سی.آی.ای، انگلیس، ایران چیز دیگری نبوده و نمیباشند و بدون هدایات آنها هیچ کاری را انجام نداده و نمیدهند.

از همین لحاظ است که ده ها میلیون مردم افغانستان قربانی مواد سوخت و گوشت دهن توب مبدل گردیده به جز یک عده محدود مسلط در کشور و قدرت دیگران سودی از آن نبرده اند!

سوال اینجاست چه باید کرد؟

به باور ما وقت آن رسیده که نیروهای سالم اندیش کشور در داخل و خارج کشور مکلفیت ایمانی و وجدانی خویش را بخاطر خاموش ساختن این جنگ خونین ادا نمایند و با بلند کردن صدای اعتراضات مسالمت امیز، حرکات جامعه مدنی، نوشته ها، صحبت ها از طریق وسایل اطلاعات جمعی توجه بشریت صلح جو را جلب نمایند در غیر از آن عاملین بازیهای فوق از این بیشتر کشور و مردم مارا به سوی نابودی سوق خواهند نمود.