زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

“گوایدو” از کلمبیا اخراج شد

منبع: نشریه ی هفته

“خوان گوایدو” سیاستمدار مخالف دولت ونزوئلا و رئیس‌جمهوری خودخوانده سابق این کشور، پس از ترک ونزوئلا و ورود غیرقانونی به کلمبیا، از این کشور اخراج و راهی آمریکا شد.

به گزارش تارنمای ال اسپانیول، خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا گفت ساعاتی پس از عبور از مرز و ورود به کلمبیا برای دیدار با برخی شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی که با حضور ۲۰ کشور به میزبانی بوگوتا امروز (۲۵ آوریل) برگزار خواهد شد، از کلمبیا اخراج شده است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه کلمبیا، حضور گوایدو در فهرست مدعوین این نشست را رد کرد و اعلام کرد او به صورت غیرقانونی وارد این کشور شد. این نهاد کلمبیایی با صدور بیانیه‌ای از خروج گوایدو از این کشور و سفر به میامی ایالات متحده از طریق یک خط هوایی تجاری خبر داد.

گوایدو پس از اخراج خود در ویدئویی از شبکه‌های مجازی مدعی شد که دیکتاتوری ونزوئلا به کشور آند سرایت کرده است و خود را قربانی آزار و اذیت دو دولت خواند.

براساس این گزارش، دولت کلمبیا اعلام کرد شخص گوایدو برای سفر به آمریکا بلیط خریداری کرده و با تاکید بر اینکه دولت بوگوتا قصد دارد به عنوان میانجی میان دولت ونزوئلا و مخالفان عمل کند، تصریح کرد هواپیمایی برای انتقال گوایدو ترتیب نداده است.

دیوسدادو کابِیو (Diosdado Cabello) مرد شماره دو حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا (PSUV) در واکنش به این خبر، خروج گوایدو از این کشور را اقدامی بزدلانه توصیف و اعلام کرد: واقعیت این است که این اتفاق در شرایطی رخ داده که او از هیچ حمایتی برخوردار نیست و باید راهی برای فرار پیدا کند.

مخالفان دولت ونزوئلا پیشتر حذف دولت موقت خودخوانده‌ای را که گوایدو از سال ۲۰۱۹ رهبری می‌کرد، تصویب کردند. حزب اپوزیسیون اراده مردمی (Voluntad Popular) سپس گوایدو را به عنوان نامزد خود برای انتخابات مقدماتی که توسط مخالفان در ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) و پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، معرفی کرد.

کنفرانس بین‌المللی امروز سه شنبه که توسط گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا برنامه‌ریزی شده، قرار است گفتگوهای رسمی بین دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و مخالفان را آغاز کند. مذاکرات رسمی بین دو طرف با هدایت دیپلمات های نروژی و میزبانی مکزیک در پایان سال گذشته متوقف شد.

گوایدو از سال ۲۰۲۰ تاکنون از ونزوئلا خارج نشده بود.

وی به طور مداوم از سیاست‌های پترو در قبال مادورو، از جمله این کنفرانس برنامه‌ریزی شده، که با حضور نمایندگان آمریکا، ۱۵ کشور آمریکای لاتین و اروپا برگزار می‌شود، انتقاد کرده است. طبق اعلام دولت‌های کلمبیا و ونزوئلا، این گردهمایی همچنین به دنبال پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی علیه کاراکاس خواهد بود.

آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ ونزوئلا، با حمایت از خوان گوایدو رهبر حزب مخالفان این کشور نفت خیز حوزه آمریکای لاتین و ایجاد اختلاف و مداخله در امور داخلی این کشور، همواره در پی سرنگونی دولت مادورو بود. گوایدو با هدایت یک دولت موازی، تحت حمایت آمریکا قرار گرفت و آمریکا نیز کنترل دارایی‌های ونزوئلا را که در خارج از این کشور به دلیل تحریم‌ها مسدود شده بود، به او واگذار کرد.

گوایدو در ابتدا از حمایت گسترده‌ای برخوردار بود، اما بسیاری را ناامید کرد که فکر می‌کردند او می‌تواند مادورو را سرنگون کند و محبوبیت او در داخل و خارج از ونزوئلا کاهش یافت.

در اواخر دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز میان بیشتر مقام‌های آمریکایی نسبت به عملکرد گوایدو ناامیدی‌های زیادی ایجاد شد به طوریکه بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که آمریکا همچون گذشته قصدی برای حمایت از گوایدو و اقداماتش ندارد و عملا طرح دولت ترامپ برای حمایت از گوایدو در راستای براندازی دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا شکست خورده است.

دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اگر چه از زمان روی کارآمدن بر تداوم به رسمیت شناختن گوایدو همواره تاکید کرده است اما به نظر می‌رسد که این حمایت بیشتر ادعایی لفظی بوده و گوایدو عملا به مهره سوخته آمریکا در این کشور تبدیل شده است.

پایان خبر