جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

نه به کیو آر کُد! نه به واکسیناسیون اجباری!

https://eb1384.files.wordpress.com/2021/12/qr-1.jpg

گزارش میزگرد حزب کمونیست فدراسیون روسیه

طی روزهای آینده، دومای دولتی با یک قید فوریت، لایحۀ منفور دولت تحت عنوان «کووید» را بررسی خواهد کرد. این لایحه با هدف تطبیق اجباری کُد کیو آر (QR) و انجام واکسیناسیون اجباری همۀ شهروندان ارائه شده که در صورت تصویب، از اول فوریه ٢٠٢٢ اجرا خواهد شد و کلیۀ شهروندان بدون آن، از بسیاری از حقوق و آزادی‌های مصرح در قانون اساسی محروم خواهند گردید و به زیر کنترل همه‌جانبۀ دولت درخواهند آمد. 

مردم ما در صدها شهر و شهرک و روستا با شعارهای «نه به دیکتاتوری! نه به خودسری!» به تظاهرات اعتراضی دست زدند. بر اساس نظرسنجی‌ها، ۸۰ درصد از مردم روسیه با زورگویی تحت عنوان مبارزه با ویروس کرونا مخالف هستند.

فراکسیون حزب کمونیست روسیه در دومای دولتی یک میزگرد بزرگ با شرکت دانشمندان، کنشگران اجتماعی، روشنفکران، هنرمندان، نمایندگان مناطق برگزار کرد، که شرکت‌کنندگان آن، بالاتفاق مخالفت خود را با مایه‌کوبی اجباری و تطبیق دیوانه‌وار کیو آر کُد (کُد واکنش سریع) ابراز داشتند. شرکت‌کنندگان میزگرد طی قطعنامۀ پایانی اعلام کردند: «قانون باید بطرز دیگری از مبارزه با کووید-١٩ حمایت کند».

گنادی آندریویچ زیوگانف، دبیر کل کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست و رئیس فراکسیون کمونیست‌ها‌ در مجلس دوما با افتتاح میزگرد تاکید کرد: «فراکسیون حزب کمونیست فدراسیون روسیه بمنظور بررسی موضوع بسیار مهم مرتبط با سلامتی ملت یک میز گرد بزرگ برگزار می‌کند. ما به منظور بهبود وضعیت، برای کمک به مردم برای عبور از این دوران سخت، این میزگرد را با دقت تدارک دیده‌ایم. پیام‌هایی از سراسر کشور دریافت کرده‌ایم. در اینجا من درخواست زنان منطقۀ تامبوف را در دست دارم که در  روزنامۀ روسیه شوروی منتشر شده است. زنان از انتخاب آزاد در برابر ویروس دفاع می‌کنند. درخواست آن‌ها خطاب به همۀ هموطنان بود، که در ٣٠٠ شهر و شهرستان شنیده شد، مردم این درخواست را امضاء کردند. آن‌ها بسیار امیدوارند که رئیس جمهور امر داوطلبی در واکسیناسیون را به پذیرد، بهترین‌های پیشتر موجود در پزشکی، آموزش و پرورش و به طور کلی، در مراقبت‌های بهداشتی را احیاء کند. شهروندان خواستار شنیده شدن صدای جمعی خودشان و پاسخ مناسب هستند.

ما کمونیست‌ها به نفع مردم، مردم خودمان عمل می‌کنیم. ما این میزگرد را عاقلانه، صمیمانه و قاطعانه برگزار می‌کنیم. در حال حاضر سراسر کشور عملاً ما را می‌بینند. ما کاملاً سازنده هستیم. پیشنهادات ما به دولت و رئیس جمهور روی میز است.

من درخواست نیروهای چپ میهن‌پرست را برای همۀ شهروندان کشور ارسال کرده‌ام. دوستان، در دفاع از حقوقمان صف ببندیم»!

گنادی زیوگانوف، سخنران اصلی میزگرد را معرفی کرد. او، الکسی ولادیمیرویچ کورینی، یکی از حرفه‌ای‌ترین نمایندگان دومای دولتی، معاون کمیسیون حفاظت از سلامت، یک پزشک جراح و سرپرست یک بیمارستان بود. پس از گزارش، بحث و تبادل نظر آغاز شد.

همۀ واکسن‌ها نارس هستند

الکسی ولادیمیرویچ کورینی:

ــ روز بخیر، شرکت‌کنندگان میزگرد! ما امروز به نظرات شما گوش خواهیم داد و توصیه‌هایی را ارائه خواهیم کرد. لطفا، پیشنهادات مشخصی را ارائه دهید. ما آن‌ها را به تمام نهادهای دولتی ارسال خواهیم کرد.

آیا چشم‌پوشی از برخی از قوانین وضع شدۀ قبلی با ادعای حفظ جان و سلامتی در پوشش مبارزه علیه عفونت جدید کروناویروس جایز است؟

بند ٣ اصل ۵۵ قانون اساسی فدراسیون روسیه تصریح می‌کند، که حقوق و آزادی‌های انسان بر اساس قانون فدرال، فقط در صورتی می‌تواند محدود شود که برای حمایت از مبانی نظم قانون اساسی، اخلاق و سلامت، حقوق و آزادی‌های افراد دیگر، تضمین دفاع از کشور و امنیت آن ضروری باشد.

چرا ما با لایحۀ دولت مخالفیم؟ ما بر این باوریم که محدودیت‌های قانونی حقوق و آزادی‌های شهروندان و اشخاص حقوقی در رابطه با مبارزه علیه شیوع کروناویروس، باید حداقل با میزان خطر موجود بر مبنای داده‌های عینی، بویژه، داده‌های علمی متناسب باشد و برای دورۀ معینی اعمال شود.

و اگر تدابیر پیشنهادی را تحلیل کنیم، به چه نتیجه خواهیم رسید؟ محدودیت‌ها در سطح منطقه‌ای، تقریباً در همۀ سطوح اعمال می‌شوند. آن‌ها اغلب متناقض هستند، شرایط عینی و عواقب آن‌ها ارزیابی نشده است.

مسئلۀ تعیین قاعدۀ بازی توسط دولت و ستاد عملیاتی به این دلیل تا کنون حل نشده است: همۀ اطلاعات و آماری که از مناطق داده می‌شود، عمدتاً جعلی هستند. با وجود چنین داده‌ها انجام هر گونه اقدام و ارائه توصیه دشوار است.

حزب کمونیست فدراسیون روسیه بر اساس نظر کارشناسان برجسته، موضع خود را در مورد واکسیناسیون علیه کووید-١٩ مشخص کرده است. ما با اجبار مخالفیم، فقط داوطلبی را می‌پذیریم.

کدام واکسن‌ها را به ما توصیه می‌کنند؟

تمام واکسن‌های ثبت‌شده داخلی و همچنین واکسن‌های خارجی چرخه کامل آزمایشات بالینی را طی نکرده است. مرحلۀ سوم آزمایشات بالینی واکسن داخلی اسپوتنیک- Vقرار است تا ابتدای تابستان ٢٠٢٢ تکمیل ‌شود و نتایج مرحلۀ چهارم آزمایش تنها تا پایان سال ٢٠٢٢ ارزیابی خواهد شد.

در شرایطی که تدارک تبلیغاتی برای واکسیناسیون زنان باردار و کودکان به تازگی آغاز شده، ما نمی‌توانیم از اجبار به واکسیناسیون حمایت کنیم.

غرامت‌های دولتی در صورت عواقب نامطلوب هنگام استفاده از واکسن‌های اساساً آزمایشی با غرامت در مورد استفاده از واکسن‌های سنتی کاملاً مطالعه شده، نه فقط تفاوتی ندارد، بلکه، در واقع به طرز تمسخرآمیزی کم است: ٣٠ هزار روبل در صورت مرگ!

   واکسن‌های داخلی توسط سازمان بهداشت جهانی تأئید نشده و واکسن‌های خارجی در بازار روسیه مجاز نیستند.

فشارهای متمرکز بر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باعث شده تا از نظرات و توصیه‌های جایگزین پزشکی در مورد امتناع از واکسیناسیون جلوگیری شود. و در عین حال، شهروندانی که دارای مقدار بالایی از آنتی‌بادی‌هایی هستند که کووید-١٩ را خنثی می‌کند، اما رسماً از بیماری بهبود نیافته‌اند، از حقوق مشابه افراد واکسینه شده‌‌ برخوردار نیستند.

با توجه به سطح پایین اعتماد شهروندان به مقامات، چنین اقداماتی نه تنها در بین شهروندان، حتی در بین بخشی از کارکنان عرصۀ پزشکی که بصورت اداری مجازات شده‌اند، شک و تردیدها را افزایش می‌دهد. با این وجود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نیمی از پزشکان از مایه‌کوبی اجباری حمایت نمی‌کنند.

حالا در مورد اثربخشی اعمال محدودیت‌ها به کمک کدهای کیو آر. همۀ داده‌های علمی گواهی از این می‌دهند، که واکسیناسیون مصونیت کامل در مقابل ویروس ایجاد نمی‌کند و تضمین نمی‌کند که انسان واکسینه شده‌ ناقل ویروس نیست. یک فرد واکسینه شده خود می‌تواند ناقل کووید-١٩ در هر دو شکل با علامت و بدون علامت و منبع عفونت باشد. این، یک واقعیت ثابت شده است. کاملاً غیرقابل درک است که چرا شهروندان سالم، حتی کسانی که آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) منفی دارند، مطابق لایحۀ ارائه شده به مجلس از تاریخ اول فوریۀ سال ٢٠٢٢ امکان دریافت کد کیو آر برای استفاده از خدمات حمل و نقل و اماکن عمومی را نخواهند داشت.

تطبیق کدهای کیو آر در شرایط افزایش بیماری و خطر فروپاشی نظام بهداشت و درمان، یک اقدام ناکارآمد است. پس از تلقیح نخستین دوز واکسن، ایمنی در بهترین حالت پس از ۴۵ روز ایجاد می‌شود.

لایحۀ ارائه شده ناظر بر یک نظم طولانی مدت اقداماتی است که هیچ ارتباطی با نمودارهای مشخص بیماری، اضافه بار شبکۀ پزشکی و سایر واقعیت‌ها ندارد. در این شرایط، دولت فعلی در متن ناکامی‌های خود، چیزی بهتر از شروع یک کارزار اطلاعاتی تهاجمی دولتی برای رو در رو قرار دادن شهروندان واکسینه‌شده و واکسینه نشده‌ علیه کووید-١٩ و افترا به کسانی که دیدگاه جایگزین دارند، نیافت. این، یک راه مشکوک و لغزنده است.

ما مقدم بر همه، افزایش آزمایش شهروندان، تجرید کامل همۀ افراد بیمار و مبتلا را پیشنهاد می‌کنیم. بدون انجام این کار، در متن عدم آمادگی هر دو ساختار مادی- فنی و پرسنلی نظام بهداشتی، همۀ اقدامات دیگر در واقعیت امر، علت اصلی بیماری و مرگ و میر زیادی است که امروز در فدراسیون روسیه شاهدیم.

تعداد بیماران و مرگ و میر در روسیه زیاد است. و گواهینامه‌ها یا همان کدهای کیو آر که فقط پس از واکسینه شدن قابل دریافت است، فقط زندگی مردم را سخت‌تر می‌کند. حزب کمونیست فدراسیون روسیه با اعمال محدودیت‌های غیرقانونی و نقض فاحش حقوق مدنی بمنظور وادار کردن شهروندان به مایه‌کوبی و کنترل کامل بعدی بر آن‌ها مخالف است.

بجای کیو آر کد، آزمایش رایگان لازم است.

اولگ نیل‌اوف، نمایندۀ مجلس، عضو فراکسیون پارلمانی «حزب روسیۀ عادل- میهن‌پرستان برای حقیقت»:

ــ موضع فراکسیون ما به حزب کمونیست نزدیک است. ما هم مخالف اجبار هستیم. در کشور، همانطور که می‌دانید، فاجعه رخ می‌دهد- هر روز ١٢٠٠ نفر می‌میرد. این یک جنگ برای نابود کردن است. در دهه‌های اخیر چنین تلفاتی مشاهده نشده است. تلفات سالانه در جنگ افغانستان ١٢٠٠ نفر بود و این دهشتناک است.

ستاد به چه کاری مشغول است؟ نتیجه کو؟ اگرچه همه‌گیری همه‌جا را درگیر کرده، پس ‌جهت‌گیری به سمت کشورهایی که در آن‌ها هیچ تلفاتی وجود ندارد، کو؟ چین، ژاپن، اسرائیل نمونه‌هایی از مبارزه را نشان می‌دهند.

تأکید فقط بر مایه‌کوبی، آنگونه که در فدراسیون روسیه انجام می‌شود، حداقل یک اشتباه و شاید حتی جنایت است.

آزمایش کو؟ تشخیص بیماری در مراحل اولیه کو؟ چرا این روش اعمال نمی‌شود؟

در دومای دولتی، برای رفتن به جلسه، باید یک آزمایش سریع، یک آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز انجام شود. این درست است. نتیجه روشن است. امروز از ۴۵٠ نفر نماینده فقط یک نفر بیمار است.

چرا آزمایش عمومی را سازماندهی نمی‌کنیم؟ جواب ساده است: آزمایش گران است. هنگام رسیدن از منطقه به مسکو، در فرودگاه شرمتیوا آزمایش شدم. این آزمایش ٣۶٠٠ روبل برایم تمام شد. مردم ما پول این آزمایش را از کجا بیاورند؟

معلوم می‌شود، برای چه کسی- جنگ و برای چه کسی- مام میهن عزیز است. سود آزمایش‌ها از پارو بالا می‌رود. و چه کسانی ذینفع هستند؟

آزمایش برای همه باید رایگان باشد. سازماندهی یک آزمایش سریع عمومی ضروری و ممکن است.

آزمایش سیاسی واکسن‌ها در جریان است. اسپوتنیک- Vما یا «فایزر»؟ بعضی‌ها می‌خواهند «فایزر» تزریق کنند. ما باید این فرصت را به مردم بدهیم تا با واکسن‌های دیگر آشنا شوند. و بهبود یافتگان از این عفونت وحشتناک باید برای توان‌بخشی رایگان فرستاده شوند. چنین است پیشنهاد من: آزمایش و توان‌بخشی رایگان بجای واکسیناسیون اجباری و کیو آر کد.

کمبود مزمن بودجۀ مراقبت‌های بهداشتی

گؤزل ارنست‌اونا اولومبک‌اوا، دکتر علوم پزشکی،

رئیس مدرسۀ عالی سازمان و مدیریت بهداشت

کارشناس ارشد سازمان و مدیریت بهداشت:

ــ ما در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی و درمان مشکلات فراوانی داریم، اما در رابطه با جمعیت شناسی، فقط یک فاجعه است. میزان مرگ و میر اضافی در سال ٢٠٢٠ نسبت به سال ٢٠١٩، ٢۴٠ هزار نفر بوده است. جمعیت کشور ۶٠٠ هزار نفر کاهش یافته است. نرخ مرگ و میر اضافی در پایان سال ٢٠٢١، ۵٠٠ هزار نفر و کل کاهش ٩٠٠ هزار نفر خواهد بود. نرخ مرگ و میر در فدراسیون روسیه به ازای هر یک میلیون نفر در مقایسه با سایر کشورها در بالاترین جایگاه قرار می‌گیرد: ۵ برابر بیشتر از آلمان، ۵٠٪ نسبت به لهستان و ایالات متحدۀ آمریکا.

علت این میزان مرگ و میر اضافی در روسیه چیست؟ داده‌های اثباتی در این باره وجود دارد، که میزان واقعی ابتلا به عفونت جدید کروناویروس در کشور ما و کشورهای دیگر چقدر بوده است. اول- میزان ابتلا ٢ برابر بیشتر از آن بود که منابع رسمی اعلام کردند. دوم- ما با یک کار منظم و پیگیر که در مقابل اطلاعات و مردم پاسخگو باشد، مواجه نبودیم. در نتیجه، ما در کارزار واکسیناسیون شکست خوردیم. 

سوم- ما سال‌هاست که بودجۀ مراقبت‌های بهداشتی خود را کم کرده‌ایم. در نتیجه به شدت ضعیف شده است. سهم هزینه‌های بهداشت و درمان در تولید ناخالص داخلی ۶/١ برابر کمتر از کشورهایی بود که از نظر توسعۀ اقتصادی به ما نزدیک هستند.

محاسبۀ این عرصه ساده است: چقدر پول هزینه می‌شود، چقدر داروی رایگان وجود دارد، چه تعداد پزشک داریم. بخش خدمات بیماری‌های عفونی ما برای یک بیماری همه‌گیر آمادگی نداشت. تعداد تخت‌های عفونی در کشور ما طی ٣٠ سال گذشته با توجه به افزایش ٢ برابری مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی، ۵/٢ برابر کاهش یافته است.

در رابطه با پزشکان بیماری‌های عفونی و متخصصان اطفال ما شاهد تصویر مشابهی هستیم. تعداد پزشکان اطفال ٧/١ برابر و تعداد پزشکان بیماری‌های عفونی در عرض ١٠ سال ٢٠٪ کاهش یافته است.

عجیب است که با چنین بودجۀ تخصیصی به علم پزشکی، در کشور ما ۴ واکسن تولید شده است. سهم این بودجه از تولید ناخالص داخلی در مقایسه با کشورهای جدید اتحادیه اروپا، ۵ برابر و با ایالات متحدۀ آمریکا ٢٣ برابر کمتر است.

در فدراسیون روسیه، یک مدیریت متمرکز برای مبارزه با بیماری همه‌گیر در سطح وزارت بهداشت وجود ندارد. علاوه بر این، در زمان موج دوم و سوم عفونی، اقدامات ضد اپیدمی کافی انجام نشد. کنترل همان ماسک‌ها، ردیابی افراد آلوده و تماس‌های آن‌ها صورت نگرفت. در نتیجه، ٩٠٪ از ٧٠٪ آن‌ها، در اثر نگرانی و فرسودگی شغلی فوت کردند. در طول همه‌گیری، ١۵٠٠ پزشک جان خود را از دست داده است.

اول و مهمتر از همه: بدون افزایش بودجۀ دولت برای مراقبت‌های بهداشتی، ما نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. برای اجرای برنامۀ مبارزه با بیماری‌های عفونی، برای جذب پرسنل اضافی متخصص بیماری‌های عفونی و افزایش دستمزد آن‌ها، از جمله متخصصان در زمینه خدمات بهداشتی و اپیدمیولوژی، در درجه اول، بودجه لازم است. ما باید حجم و مقدار کمک‌ها به مراقبت‌های پزشکی عفونی را افزایش دهیم. تأمین مالی علوم را حداقل ٣ برابر بیشتر کنیم. و بدون اجبار شهروندان به واکسیناسیون. همه چیز باید فقط به صورت داوطلبانه انجام شود.

ما حقیقت را می‌فهمیم

ماریا واسیلی‌اونا شوکشینا، بازیگر، مجری تلویزیون، هنرمند شایستۀ فدراسیون روسیه:

ــ تاتیانا گولیکووا، معاون نخست وزیر و رئیس ستاد عملیاتی مبارزه با همه‌گیری در جلسه توجیهی در ١٢ نوامبر، دلایل ارائه لایحۀ مربوطه به دومای دولتی را اعلام کرد. او به آمار بالای مرگ و میر اشاره کرد و مقصر آن را خود شهروندان دانست که تمایلی به واکسینه شدن ندارند.

اما محافل علمی این نتیجه‌گیری را تأئید نمی‌کنند. دانشمندان بسیاری اظهار می‌دارند، که واکسینه شدگان درست مثل واکسینه نشده‌ها ناقل ویروس هستند. دکتر گوتر کامپف از موسسۀ آلمانی بهداشت محیط زیست پزشکی در مقالۀ منتشره در مجله پزشکی «لانست» بتاریخ ٢٠ نوامبر می‌نویسد: «افراد واکسینه ‌شده کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند، اما همچنان بخش مهم این بیماری همه‌گیر هستند. بنابراین، صحبت از ابتلای افراد واکسینه نشده اشتباه و خطرناک است».

دانشمندان جامعه را به اتحاد در مبارزه با عفونت شدید فرامی‌خوانند. اما لایحۀ پیشنهادی به یکپارچگی کمک نمی‌کند و علاوه بر این، آن‌ها می‌خواهند بلافاصله بدون توجه به آمار رسمی در مورد واکسیناسیون جمعیت، مرگ و میر و عوارض جانبی تصویب شود.

همۀ ما درخواست رئیس جمهور را شنیدیم که در ٢۴ نوامبر در جلسه‌ای با اعضای دولت، از تاتیانا آلکسی‌اونا گولیکووا خواست تا آمار واکسیناسیون را تجزیه و تحلیل کند. به عقیدۀ رئیس جمهور، «انجام این کار آسان است و می‌توان خیلی سریع انجام داد».

اما تاتیانا آلکسی‌اونا پاسخ داد، که «با در نظر گرفتن اینکه شاخص امید به زندگی، شاخص‌های سالانه در فدراسیون روسیه هستند، لازم است ١٢ ماه صبر کنیم و آماده‌ایم تا نتایج مربوطه را به شما گزارش دهیم».

به نظر ما تا زمانی که چنین آماری در اختیار رئیس جمهور قرار نگرفته و رسماً منتشر نشده، بررسی این لایحه کاملاً اشتباه است.

در کشور ما هیچ گونه برآوردی از پیامدهای منفی واکسیناسیون به عمل نمی‌آید، اگرچه در برخی از کشورها چنین برآوردی معمول است. این، واکسیناسیون دستوری نامیده می‌شود. بعنوان مثال، ایالات متحدۀ آمریکا از ابتدای دهه ٩٠، سامانه‌ای را برای ثبت عواقب واکسیناسیون راه‌اندازی کرده است و سامانۀ مشابهی نیز در اتحادیه اروپا، بریتانیا و استرالیا نیز وجود دارد.

ظاهراً در روسیه اصلاً واکسیناسیون دستوری وجود ندارد. مقامات کشور ما فقط ادعا می‌کنند که داروهای ما بهترین داروها در جهان هستند و نمی‌توانند هیچ گونه عوارض منفی ایجاد کنند، بنابراین انجام واکسیناسیون آمرانه ضروری نیست.

اما منابع دیگری نیز هستند که خلاف این را می‌گویند. آلکسی تسوی، وزیر بهداشت جمهوری قزاقستان در ١٢ نوامبر، به طور غیرمنتظره ای اعلام کرد که بر اساس داده‌های وزارت بهداشت این جمهوری، از فوریه تا اکتبر سال جاری در قزاقستان، ٩٣٠ مورد مرگ و میر از میان واکسینه شده‌ها ثبت شده، که ۶٨١ مورد آن سهم واکسن «اسپوتنیک V» بوده است. همانطور که می‌بینید، اسپوتنیک تقریباً سه چهارم مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

بااین حال، وزیر بهداشت قزاقستان خاطرنشان کرد که وضعیت کووید-١٩ در کشورش مانند سایر کشورها است. روی این اصل، والنتین کاتاسانوف، دکتر علوم اقتصاد، پروفسور، رئیس مرکز مطالعات اقتصادی «شاراپوف» روسیه، بر اساس داده‌ها در مورد قزاقستان، ساده‌ترین عمل محاسباتی را انجام داد. او نوشت: اگر تعداد کل مرگ و میر ناشی از تزریق واکسن اسپوتنیک در قزاقستان ۶٨١ مورد باشد، در این صورت، به ازای هر ١ میلیون نفر واکسینه شده، ١٠۵ مورد منجر به مرگ خواهد شد. حتی اگر در نظر بگیریم که تعداد واکسینه شده‌ها در فدراسیون روسیه ۴٠ میلیون نفر است، تعداد مرگ و میرها باید در حوالی ۴٢٠٠ نفر باشد.

بر این اساس، والنتین یوریویچ نتیجه می‌گیرد که داده‌های قزاقستان امکان محاسبه تقریبی مقیاس عواقب واکسیناسیون با اسپوتنیک V در روسیه را فراهم می‌سازد. نتایج به شرح زیر است: عوارض جانبی در حدود ١۶٠ هزار  و تعداد فوتی تقریباً ۴٢٠٠ نفر.

این اعداد و ارقام، دروغ وزارت بهداشت را که واکسن اسپوتنیک V مانند سایر واکسن‌ها برای سلامت و زندگی شهروندان کاملاً ایمن است، ثابت می‌کند. مردم با اطلاع از اعداد و ارقام و پنهانکاری وزارت بهداشت و ستاد عملیاتی، بیش از پیش نسبت به مسئولان بی‌اعتماد هستند و این بی‌اعتمادی نه تنها در حوزۀ پزشکی، حتی در سایر حوزه‌های زندگی ما نیز مشهود است.

من پیشنهاد می‌کنم بمنظور ارائۀ اطلاعات واقعی، جلسات بیشتری در پارلمان برگزار شود و همچنین، نمایندگان مجلس بررسی علل مرگ و میر بالای شهروندان بر اثر کووید-١٩ را سازماندهی کنند.

ما واکسن‌های عالی تولید خواهیم کرد

ویتالی واسیلی‌اویچ زوریف- دانشمند ویروس‌شناس، رئیس مؤسسۀ تحقیقات علمی واکسن و سرم به نام مچنیکوف، آکادمیسین فرهنگستان علوم روسیه:

ــ آری، من همیشه به طرفداری از واکسن سخن گفته‌ام، زیرا آن، ٢٠ سال عمر به ما بخشیده است. در دورۀ اتحاد شوروی ما در کمال موفقیت با عفونت مبارزه می‌کردیم و، بنظر می‌رسد، فراموش کردیم، که عفونت‌ها از بین نرفته‌اند، آن‌ها موجود هستند، اما اساساً تحت کنترل.

ویروس شناسی و ایمونولوژی در حال حاضر توسعه یافته‌ترین علوم در پزشکی هستند. هر روز چیزی تغییر می‌کند، ویروس‌های جدید پیدا می‌شوند. اگر همۀ ویروس‌ها را یکی یکی به ردیف به‌چینیم، آن‌ها برغم اندازۀ کوچکشان، به ده‌ها کهکشان خواهند رسید. ما فقط ٨-١٠٪ این جهان را می‌شناسیم. آن را باید مطالعه کرد.

چندی پیش رئیس جمهور پوتین طی سخنانی گفت، که ما به یک مؤسسۀ ویروس‌شناسی نیاز داریم. ما مؤسسۀ ویروس‌شناسی ایوانوفکسی را داشتیم که در سال ٢٠١۴ با مؤسسۀ گامالیا ادغام شد. در یک کلام، مؤسسات ما را نابود ساختند، فراموش کردند. من در این باره به همه کس نوشتم، که این کار نباید انجام شود. اما کو گوش شنوا. اگر این مؤسسه تا حالا وجود داشت، ویروس‌شناسی را بر پایۀ آن تشکیل می‌دادیم. 

ما اکنون از کووید سخن می‌گوئیم. اما فراموش می‌کنیم، که با همه‌گیری‌های جدی‌تری مواجه هستیم. مثلاً، ایدز و یک و نیم میلیون نفر انسان مبتلا به آن. نیمی از آن‌ها دارو دریافت نمی‌کنند. برای مبارزه با ایدز تقریبا بودجه تخصیص داده نمی‌شود. این یکی دیگر از جدی‌ترین بیماری‌های عفونی است، که تا خیلی دیر نشده، دولت باید درگیر آن شود.

اگر درصد کوچکی از مردم، عمدتاً افراد مسن، در اثر کووید جان خود را از دست می‌دهند، ولی در اثر ابتلا به ایدز، همه، اساساً جوانان می‌میرند.

برنامه «فارما-٢٠٢٠» به پایان رسید. می‌دانید چقدر واکسن در چهارچوب این برنامه تولید شد؟ هیچ!

در حال حاضر ما از همۀ کشورها عقب هستیم. نه فقط از کشورهای اروپایی، حتی از بورکینافاسو. ما هنوز کودکان را با یک واکسن ویروسی اثبات شده که تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد، واکسینه نمی‌کنیم. ما کودکان را در برابر آبله‌مرغان واکسینه نمی‌کنیم. زیرا، پولی برای این مطالعات وجود ندارد، زیرا، برنامۀ جداگانه‌ای در چارچوب برنامه‌ای که در حال حاضر توسط برنامۀ «فارما-٢٠٣٠» تهیه می‌شود، تنظیم نشده است. این باید شامل یک بخش کامل ساخت واکسن باشد. ما باید آن‌ها را نه در ٢ ماه، نه بطور سرپایی، بلکه از قبل، با دقت، با طی تمام مراحل آزمایش توسعه دهیم.

در مورد واکسیناسیون… ما افراد کاملاً سالم را واکسینه می‌کنیم که هیچ خطری زندگی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. در اینجا ما کوچکترین حقی برای خطر کردن نداریم. مسائل ایمنی بسیار بالاتر از مسائل اثرگذاری است. و ما هنوز نمی‌دانیم که واکسن‌های ما چقدر برای مردم ایمن هستند، زیرا برای آزمایش آن‌ها وقت نداشتیم.

چه چیزی من را بیشتر نگران می‌کند؟ جسارتی که ما با آن شروع به واکسینه کردن کودکان می‌کنیم.

در اینجا در بارۀ واکسن‌های خارجی صحبت کردند، آیا به آن‌ها نیاز است یا خیر؟ البته، آن‌ها هم باید باشند. اما می‌خواهم به شما بگویم، که آن‌ها واکسن‌های بدی هستند. همۀ واکسن‌هایی که اکنون بصورت وسیع تزریق می‌شوند، بر پایۀ پروتئین سطحی ساخته شده‌اند.

البته، واکسن‌های موجود نقش خود را بازی کردند و می‌کنند. من نمی‌گویم که مایه‌کوبی لازم نیست. اما باید همۀ جوانب آن را در نظر گرفت، باید فهمید… حالا می‌گویند، که باید مجدداً با «فایزر» واکسینه کرد، منتها نه بعد از شش ماه، بلکه پس از ۴ ماه. چرا؟ زیرا، زمانی که افراد جوان سالم واکسینه شدند، این آنتی‌بادی‌ها برای شش ماه کافی بود. و حالا که افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، افراد مسن از دنیا رفته‌اند، اکنون این مصونیت کوتاه شده و برخی‌ها اصلاً مصونیت ندارند. بنابراین، باید درک کرد با چه چیزی، چه کسی و چگونه واکسینه شود. و مایه‌کوبی علیه کووید باید هر شش ماه یک بار انجام شود. این، سطح واکسن است.

اما من به شما اطمینان می‌دهم که واکسن‌هایی در دست ساخت هستند و واکسن‌های خوبی نیز وجود خواهند داشت. شاید من خودم یک سال بعد بلند شوم و بگویم: کودکان باید واکسینه شوند. اما مایه‌کوبی باید با دقت انجام شود. ما چنین واکسنی خواهیم ساخت.

جمع‌بندی 

گنادی آندریویچ زیوگانوف

ــ نتیجه‌گیری ما- مایه‌کوبی باید کاملاً داوطلبانه، تحت نظر پزشکان و متخصصان و با احترام عمیق به مردم انجام شود. وقتی که افراد مسن را در خانه‌های آپارتمانی حبس خانگی می‌کنند و سپس می‌گویند که باید مصونیت قوی داشته باشید، اگر مردم نه حقوق خوب دارند و نه هوای تازه، تمام اماکن ورزشی را به نام تقویت مصونیت تعطیل کردند، چه مصونیتی می‌تواند وجود داشته باشد! هیچ مصونیتی در کار نخواهد بود. و بعد، از ابعاد بزرگ و وحشتناک چنین تلفات انسانی تعجب می‌کنیم. ما، حزب کمونیست فدراسیون روسیه، هر چه در توان داریم برای تأمین زندگی سالم شهروندان خود صرف به کار خواهیم گرفت. توصیه‌های میزگرد ما به دولت و رئیس جمهور ارسال خواهد شد.

گزارشگر، گالینا پلاتووا

برگردان، ا. م. شیری

٢ دی- جدی ١۴٠٠

https://www.sovross.ru/articles/2207/54902