مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

مسکو-واشنگتن تلاش برای برقراری مذاکرات، همزمان با رویارویی شدید

مسکو-واشنگتن تلاش برای برقراری مذاکرات، همزمان با رویارویی شدید

روسیه و آمریکا در حالی مشغول تدارک برای برگزاری دومین مذاکره ولادیمیر پوتین و جو بایدن برای ماه آینده میلادی (دسامبر) هستند، که مسکو-واشنگتن در رویارویی شدیدی در زمینه های مختلف دوجانبه و بین المللی بسر می برند.

مسکو-واشنگتن تلاش برای برقراری مذاکرات، همزمان با رویارویی شدید
مسکو-واشنگتن تلاش برای برقراری مذاکرات، همزمان با رویارویی شدید

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مسکو، تلاش برای از سرگیری مذاکرات پوتین و بایدن در حالی است که به گفته کارشناسان رویارویی واشنگتن و مسکو در مسائل گوناگون به اوج رسیده است و واشنگتن آشکارا در کنار چین، روسیه را نیز دشمن شماره یک خود اعلام می کند.

ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در اجلاس ماه ژوئن ۱۴۰۰ (خرداد) در ژنو توافق کردند که مذاکرات درباره ثبات راهبردی بین دو کشور (مسائل مربوط به استقرار تسلیحات راهبردی و موشک‌های هسته‌ای) از سرگرفته شود.  با این حال، روابط روسیه و آمریکا پس از نشست ژنو بهبود قابل توجهی نداشته است.  اگر چه به گفته کرملین احیای روابط به زمان زیادی نیاز دارد  اما کاخ سفید علاقمند به کاهش تنش حتی در درازمدت  نیست و سیاست حفظ وضع موجود را در قبال مسکو برگزیده است.   

دیدار آتی پوتین- بایدن پیش از پایان سال جاری میلادی
دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در برنامه تلویزیونی کانال «روسیه ۱» تحت عنوان «مسکو. کرملین. پوتین» اعلام کرد که تاریخ دقیق ملاقات بعدی ولادیمیر پوتین و همتای آمریکایی او هنوز مشخص نیست اما در عین حال او این خبر را تأیید کرد که ملاقات بعدی دو رئیس جمهوری بصورت مجازی برگزار شود.



این در حالی است که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست مطبوعاتی روز جمعه هفته گذشته  گفت که فعلا نمی تواند راجع به ملاقات رؤسای جمهور که در حال تدارک است اطلاعاتی ارائه کند.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به روزنامه نگاران گفت که مسکو و واشنگتن در برگزاری ملاقات جدید رؤسای جمهور «تعلل نخواهند کرد» و تصریح کرد که گفت و گوی دو رئیس جمهور می تواند تا پیش از پایان سال جاری انجام شود.

دستور کار وسیع
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز به نوبه خود  روز یکشنبه این هفته تأکید کرد که «برای اینکه این مذاکرات برقرار شود، تدارک اساسی آن لازم است و ما روی همین داریم کار می کنیم و طرفین روی تشکیل کارگروهها کار کرده اند.

 تشکیل کارگروهها موضوعی است که دو طرف در اواخر سپتامبر (شهریور) در جریان «دومین دور رایزنی ها در چارچوب گفتگوی دوجانبه درباره ثبات راهبردی» در خصوص آن به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش های رسانه های روسیه دو کارگروه شامل  «اصول و اهداف آینده­ کنترل بر تسلیحات» و  « ظرفیت ها و اقداماتی که می تواند تأثیر راهبردی»  داشته باشد، تشکیل شده است.

 طرف آمریکایی از ابتدا پیشنهاد ایجاد چهار کارگروه «دکترین ها»، «فضا « «تسلیحات هسته ای» و «فناوری های جدید» را مطرح کرده بود  اما مذاکره کنندگان روسی اصرار کردند که نباید مسائل فضا و دفاع ضد موشکی را  از یکدیگر تفکیک کرد و طرفین در نهایت در خصوص ایجاد دو کارگروه به توافق رسیدند.

به گزارش رسانه روسی «کامرسانت»، ولادیمیر لئونتِف، معاون مدیر کل مسائل عدم اشاعه و کنترل بر تسلیحات وزارت خارجه روسیه و واسیلی بوریاک، معاون مدیر کل آمریکای شمالی وزارت خارجه روسیه ریاست این کارگروهها را از سوی روسیه بر عهده خواهند داشت.





الکساندار بِل، پژوهشگر ارشد دفتر کنترل بر تسلیحات، بازرسی و مطابقت وزارت خارجه آمریکا و اِریک دِسوتِلس، معاون موقت دستیار دبیر این دفتر، ریاست این کارگروهها را از سوی آمریکا عهده دار خواهند بود.

 در این کارگروهها علاوه بر دیپلمات ها، نمایندگان وزارتخانه های دفاع هر دو کشور،  افرادی از برخی از سایر دستگاههای تخصصی در آن حضور خواهند داشت و اولین دور رایزنی های کارگروهها در ماه دسامبر در ژنو برگزار خواهد شد. کمی بعد از آن نیز در همان جا (ژنو)، سومین نشست عمومی مذاکره کنندگان روسیه و آمریکا قرار است برگزار شود.

 رؤسای جمهور دو کشور در جریان تماس های آتی باید ارزیابی کنند که اجرای توافقات بدست آمده در جریان اولین ملاقات آنها (در ژوئن) چگونه پیش می رود.  

 همانطور که سرگئی ریابکوف در برنامه «روسیه ۱» گفت  «دستور کار مذاکرات آینده وسیع است، «ثبات راهبردی»، «امنیت سایبری»  ، «تبادل زندانیان»، «جنگ سفارتخانه ها» و همچنین مشکلات بین المللی بخصوص اوکراین از موضوعات مهمی است که رؤسای جمهور روسیه و آمریکا درباره آنها صحبت  خواهند کرد.

موضوع جدید در مذاکرات آتی رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا

در مذاکرات آتی رؤسای جمهور دو کشور، روسیه ظاهرا یک موضوع جدید را مطرح خواهد کرد. ولادیمیر پوتین هفته گذشته شخصا این موضوع را در جلسه شورای بین دستگاهی وزارت امور خارجه روسیه مطرح کرد و به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مأموریت داد که به دنبال آن باشد تا کشورهای غربی «تضمین های جدی بلند مدت امنیتی به روسیه» بدهند. دیمیتری پسکوف روز جمعه هفته گذشته به روزنامه نگاران گفت: «بدیهی است که این موضوع نیز در دستور کار تماس هایی که می توانند برقرار شوند، وجود خواهد داشت.». 

سیاست آمریکا در قبال روسیه: «رویارویی هدایت پذیر یا باثبات»

مسکو-واشنگتن تلاش برای برقراری مذاکرات، همزمان با رویارویی شدید

تلاش برای برقرای مذاکرات سران دو کشور در حالی است که به گفته دیمیتری سوسلوف، معاون مدیر و پژوهشگر مرکز مطالعات جامع اروپایی و بین المللی مدرسه عالی اقتصاد روسیه، رویارویی واشنگتن و مسکو  در مسائل گوناگون به اوج رسیده است و واشنگتن علنا روسیه و چین را دشمن شماره یک واشنگتن عنوان می کند.




 به گفته وی با توجه به امکانپذیر نبودن و عدم تمایل آمریکا به کاهش دادن شدت رویارویی با روسیه می توان نتیجه گیری کرد که رویارویی جهانی با چین و روسیه حقیقتا به محور اصلی جدید و اصل سیاست خارجی آمریکا و مبنایی برای طراحی منافع ملی آمریکا و تعیین مقیاس حضور و نوع تعهدات آنها در مناطق مختلف جهان تبدیل شده است و در آینده نزدیک نیز باقی خواهد ماند.

دیمیتری سوسلوف در باشگاه مباحثه ای بین المللی «والدای»  گفت: البته چهارچوب فکری سیاست خارجی آمریکا در قبال روسیه «رویارویی هدایت پذیر یا باثبات» است به گونه ای که آنها نه به افزایش تنش در این رویارویی و نه به رفع آن، علاقه مند نخواهند بود.


روسیه، گفت و گو به همراه تحریم از سوی آمریکا را غیرقابل قبول خواند

آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.  

 آناتولی آنتونف سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم های جدید در رابطه با خط لوله گاز نورد استریم ۲ اعلام کرد که گفت و گو به همراه تحریم از سوی آمریکا را غیرقابل قبول می داند.آنتونف امروز  /سه شنبه/ در گفت و گو با رسانه ها گفت: تلاش ایالات متحده آمریکا برای گفت و گو با روسیه به همراه تحریم شیوه غیرقابل قبول است و قوانین بین المللی را نقض می کند. 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا  هفته گذشته در سنگال مدعی شد واشنگتن در مورد فعالیت غیرمعمول روسیه در مرز اوکراین نگرانی واقعی دارد.  

آمریکا در حالی مدعی تحرکات جدی روسیه در مرز با اوکراین شده است که واشنگتن و کی‌یف اخیرا به متحدان اروپایی‌شان اعلام کرده‌اند تحرکات نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است. اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی را در دستور کارش قرار دهد.