مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

قصد کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ایجاد هرج‌ومرج در لبنان

نویسنده: سید علیرضا موسوی

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : راشا تودی (آلمانی)، ۳ نوامبر ۲۰۲۱

لبنان به‌تدریج در حال تبدیل شدن به عرصه جدیدی برای درگیری بین ایران و عربستان سعودی است. برای سرعت تشدید تنش‌ها، وضعیت یمن اکنون تعیین‌کننده است. پس از شورش‌ها با حمایت خارجی علیه دولتی مستقر در سوریه که به خشونت متهم شده بود، اکنون از سوی کشورهای خلیج فارس و متحدان آنها در این منطقه، خطر آزمون دیگری در لبنان وجود دارد.
 

 عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین در اقدامی‌ مشترک نمایندگان خود را از بیروت فراخواندند و کشورهای حاشیه خلیج فارس همزمان سفیر لبنان را نیز اخراج کردند و واردات لبنان را به‌طور کامل متوقف ساختند. پیش از آن جُرج قرداحی، وزیر اطلاعات لبنان، از عملیات نظامی‌ عربستان در یمن انتقاد کرده بود.

 وزیر اطلاعاتِ لبنان، قرداحی در گفت‌وگویی که در پنجم اوت در شبکه تلویزیونی قطری الجزیره ضبط شد، عربستان سعودی را در مناقشه یمن به‌عنوانِ «متجاوز» توصیف کرد. او در آن زمان گفت که این جنگی پوچ می‌باشد و زمان آن فرارسیده است که پایان یابد. قرداحی مسیحی یکی از اعضای کابینه سوم نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان است که در ماه سپتامبر تشکیل شد.

 قرداحی سال‌هاست که در جهان عرب به‌عنوان چهره‌ای شناخته می‌شود که مجری نسخه عربی یک شو تلویزیونی میلیونی است که توسط گروه رسانه‌ای عربستان سعودی  MBC * تولید می‌شود. به‌دنبال انتقادات اخیر خود از ماشین جنگی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن، MBC نیز خروج خود از بیروت را اعلام کرد.

 در پی تنش‌های دیپلماتیک جدید بین عربستان سعودی و لبنان، باید پرسید از آنجا که مصاحبه تلویزیونی مذکور با قرداحی بیش از یک ماه قبل از انتصاب وی به‌عنوان وزیر اطلاعات لبنان ضبط شده است، واقعاً چه چیزی در پشت تشدید این تنش‌های تازه است. و چرا سعودی‌ها باید درست در این مقطع زمانی که لبنان پس از یک ماه بن‌بست در نهایت موفق به تشکیل دولت جدید شده است، علیه لبنانی‌ها دست به چنین اقداماتی بزنند؟

 دولت میقاتی حدود ۱۳ ماه پس از استعفای کابینه حسن دیاب تشکیل شد. اخیراً، ریاض به‌دلیل ائتلاف وی با حزب‌الله از حمایت از میقاتی به‌عنوان نخست‌وزیر خودداری کرد. سعودی‌ها در نهایت خود را در واشنگتن دی سی تنها یافتند، و پاریس از میقاتی حمایت کرد.

 میقاتی روز دوشنبه از قرداحی درخواست کرد که «وطن‌پرستی» خود را بالاتر از همه چیز قرار دهد. قرداحی فعلاً به درخواست این استعفای غیرمستقیم عمل نکرده است. حزب‌الله با قاطعیت پشت وزیر ایستاده و تهدید کرده است که در صورت استعفای قرداحی از دولت خارج خواهد شد. حزب‌الله معتقد است که هدف از حمله به قرداحی باج‌گیری از لبنان و برانگیختن ناآرامی‌ در این کشور است.

 موضع قرداحی در مورد مناقشه یمن، در بین یمنی‌ها شور و شوق فراوانی برانگیخت و پوسترهایی با تصویر جُرج قرداحی و بیانیه او در صنعا پایتخت یمن نصب گردید.

 اظهارات قرداحی اساساً تنها بهانه‌ای بود برای سعودی‌ها به‌منظور راه‌اندازی کمپین تازه‌ای علیه لبنان، به‌ویژه پس از آنکه تحریم‌های غرب علیه لبنان نتوانست نفوذ حزب‌الله را در این کشور کاهش دهد. برعکس، اخیرا حزب‌الله با واردات نفت از ایران نفوذ خود را گسترش نیز داده است. در نتیجه کمبود سوخت، ماه‌هاست که برق کشور دچار قطعی مکرر می‌شود. قبل از تشکیل دولت جدید لبنان و ماه‌ها بن‌بست سیاسی، کشور با تحریم‌های بیشتر و بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شد.

 لبنان به‌تدریج در حال تبدیل شدن به عرصه جدیدی برای درگیری ایران و عربستان در سطح منطقه است. با این حال، در مورد سرعت تشدید تنش‌ها، عامل تعیین‌کننده وضعیت یمن است. سعودی‌ها حوثی‌ها را نمایندگان ایران در منطقه می‌دانند و به‌گفته وزیر خارجه عربستان، از سوی حزب‌الله لبنان نیز حمایت می‌شوند.

 در حال حاضر، تهاجم جنبش حوثی علیه ائتلاف نظامی ‌تحت حمایت عربستان سعودی در استان مأرب در مرکز یمن ادامه دارد. مأرب آخرین سنگر دولت شناخته‌شده بین‌المللی عبدربه منصور ‌هادی است که به عربستان سعودی در شمال یمن گریخت. این منطقه از اهمیت استراتژیک بسیار بالایی برخوردار است. اگر این شهر به‌دست حوثی‌ها بیفتد، ائتلاف نظامی ‌به رهبری عربستان سعودی در‌واقع به‌عنوان یک ماموریت کامل در یمن شکست خواهد خورد.

 در این راستا، احتمالاً کشورهای حاشیه خلیج فارس با اقدامات تنبیهی جدید علیه لبنان، در نظر دارند ایران را وادار به امتیاز‌دهی در یمن کرده تا با تحت تأثیر قرار دادن حوثی‌ها آنان را متقاعد سازد تهاجم به مأرب را متوقف سازند. به‌عبارت دیگر، کشورهای حاشیه خلیج فارس ابایی نخواهند داشت تا برای دستیابی به اهداف خود ائتلاف دولت لبنان را که به‌سختی به‌دست آمده است با شکست مواجه سازند.

 همان‌طور که می‌دانید لبنان کشوری بحران‌زده است. در حال حاضر اقتصاد آن در لبه پرتگاه قرار داشته و کشور با قطع برق، بروز خشونت‌های سیاسی و ناآرامی‌های گاه‌به‌گاه دست و پنجه نرم می‌کند. اخیراً نیز بین شیعیان و مسیحیان در بیروت تبادل آتش شدیدی رخ داده است. صحنه‌ها و تصاویر یادآور نبردهای خیابانی جنگ داخلی (۱۹۹۰ ــ ۱۹۷۵) است. اکنون سعودی‌ها نیز با تلاش برای سرنگونی دولت جدید، هیزم بر آتش این تنور می‌افزایند. دیگر بر کسی پوشیده نیست و کاملاً آشکار است که ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس با افزایش مجدد شکاف اجتماعی و سیاسی و درگیری‌های ناشی از آن از طریق تحریم‌های مداوم، تلاش‌های مشترکی برای کاهش نفوذ سیاسی حزب‌الله انجام می‌دهند. پس از شورش با حمایت خارجی علیه وجود دولتی در سوریه که به خشونت متهم شده بود، اکنون خطر آزمون دیگری در لبنان از سوی کشورهای خلیج فارس و متحدان آنها در این منطقه وجود دارد.

* MBC – Middle east Broadcasting Center
 مرکز پخش خاورمیانه یا به اختصار ام‌بی‌سی، یک شرکت رسانه‌ای متعلق به عربستان سعودی است که در کشور امارات عربی متحده فعالیت می‌کند و از سال ۲۰۰۲ مقر اصلی آن در مدیا سیتی دبی در امارات عربی متحده واقع شده است.
ام‌بی‌سی در سال ۱۹۹۳ آغاز به فعالیت نمود. 
این شرکت دارای چندین شبکه رادیویی و تلویزیونی است. این شبکه‌ها عبارت‌اند از:
۱ــ ام‌بی‌سی ۱، فیلم و سریال به زبان عربی


۲ــ ام‌بی‌سی ۲، اولین شبکه ۲۴ ساعته رایگان فیلم سینمایی


۳ــ ام‌بی‌سی ۳، شبکه کودکان


۴ــ ام‌بی‌سی ۴، سریال و شوهای آمریکایی


۵ــ ام‌بی‌سی اکشن، شبکه ۲۴ ساعته فیلم‌های اکشن


۶ــ ام‌بی‌سی پرشیا، ویژهٔ فارسی‌زبانان


۷ــ العربیه، شبکه خبری و رقیب اصلی الجزیره


۸ــ ام‌بی‌سی اف‌ام، پایگاه رادیویی ام‌بی‌سی


۹ــ ام‌بی‌سی مکس، شبکه ۲۴ ساعته شبیه به ام‌بی‌سی