کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

زمانی برای تاسف !

رئیس ‌جمهور فرانسه : میان رژیم اسد و داعش ارتباط وجود دارد . فرانسه به‌ خوبی می‌داند که روابط میان این دو چگونه است . در سوریه حکومتی وجود دارد که کشتار مردم را ادامه می‌دهد و گروهی تروریستی وجود دارد که خود را مخالف رژیم اسد معرفی می‌کند. این در حالی است که ما نسبت به ارتباط میان آنها آگاهی داریم .  وقتی جامعه جهانی در تصمیم ‌گیری بر سر بحران سوریه تعلل می ‌کند ، این مسئله به کشورهای همجوار نیز سرایت می ‌کند. به همین دلیل است که وضعیت اسفبار کنونی را مشاهده می‌ کنیم. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در نطق سالانه خود در جمع دیپلماتهای فرانسوی در پاریس ، با ابراز تاسف از عدم مداخله سریع در سوریه گفت : فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به دنبال انتقال قدرت در سوریه هستند . فرانسوا اولاند با اشاره به تحولات سوریه ، به ایران نیز توصیه کرد مواضع و اهداف خود را در منطقه روشن کند . فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه ، روز چهارشنبه 14 ژانویه 2015 ، نسبت به عدم واکنش صریح کشورهای غربی و عدم انجام عملیات نظامی در سوریه در تابستان سال ٢٠١٣ ابراز تاسف نمود….

پاراگراف بالا مربوط به رئیس جمهور فرانسه ، که درش به سه نکته اشاره کرده است . داعش ، سوریه اسد و حکومت اسلامی ایران . البته که در زمین سیاست همه چیز از جایی به هم وصل است . بعد از حادثه تروریستی هفتم ژانویه 2015 در پاریس ، هولاند فریاد کشید که به فرانسه حمله شد و بعد ناوهواپیمابر شارل دوگل راهی خلیج فارس شد تا در جنگ علیه دولت اسلامی یا همان داعش فعال شود و یا به قول هولاند حضور ناوش قابل توجیه شد !

اشاره های مد نظر اولاند هرآینه میتواند جنبه های خونین بگیرد . ظاهرا غرب درحال تقسیم کار و یا تقسیم غنائم است و سوریه سهم اتحادیه اروپا میشود . هولاند متاسف است که چرا درتابستان 2013 حمله غرب به سوریه متوقف شد ؟ به نظر من آنها پشیمان نشده بودند فقط صبر کردند تا حکومت اسلامی ایران کمی خودش را پیدا کند . توافق جامع اتمی غرب با حکومت اسلامی ایران در شکل این دخالت موثر است . در صورت توافق جامع ، حکومت ایران دیگر نمیتواند مثل سابق در جایی مثل سوریه دخالت کند . این یکی از شروط فرضی توافق جامع است ، عدم دخالت ایران در هر جغرافیایی ! در چنین حالتی پرچم دخالت یا جنگ مستقیم با اسد ، احتمالا دست فرانسه یا اتحادیه اروپا است . از همین حالا زمزمه کمک یا آموزش به مخالفان اسد توسط فرانسه به گوش میرسد . اگر حکومت ایران وارد مسیر استحاله نمیشد…..همان 2 سال پیش آمریکا و یا ناتو مستقیم وارد میشدند و بعد از اسد و شاید همزمان میرفتند بالای سر تهران…! ولی حالا به هر دلیل ، نیازی به پرچم ناتو نیست .

اینکه اسد با داعش رابطه دارد اساسا مهم نیست . ارتباط اسد و داعش فقط بهانه زمینه های جنگ بعدی میتواند باشد . حکومت اسلامی ایران به عنوان یک عامل اجرایی توافق میکند ، بعد از توافق جامع ، شکل فعلی این پازل موضوعییت ندارد و روسیه دیگر عامل سیاسی نیست ، روسها بازوی اجرایی نیستند و نمیتوانند باشند . با بیرون رفتن ایران از این بخش زمین سیاست ( انجام توافق جامع ) دیگر نیازی به حمایت سیاسی روسها در این مناقشه نیست . در واقع اطراف حکومت اسد به آرامی خالی میشود ، تا زمان بیرون کشیدنش از ریشه ،  زور زیادی نخواهد . روسها البته از قردادهای تبلیغاتی یا سودآور نظامی و دفاعی با هر سوسکی منع نخواهند شد ، ولی از ریش و قیچی خبری نخواهد بود ! آنها در معادلات جدی منطقه تاثیرگذار نیستند حداکثر مثل سرعت گیر جادها هستند ! بر خلاف نظر هولاند ، در تابستان 2013 غرب اسد سوری را فراموش نکرد ، فقط مسیر استحاله حکومت اسلامی ، کمی اولویتهای لیستشان را جا به جا کرد . بعد از توافق جامع ، کارشان را تمام میکنند ! خاورمیانه مثل همیشه آبستن تحولات زیادی است .

زمانی که داعش درعراق ظهور کرد من به اشتباه فکر میکردم که فقط مربوط به حکومت اسلامی ایران در جغرافیای عراق است . من اشتباه میکردم و این را دولت آمریکا هم چندین بار به آن اشاره کرد که داعش مربوط به کل خاورمیانه است و شاید تا 20 سال حضورش طول بکشد تا غرب دستی به سروروی همه بکشد . این میتواند شامل دوستان شیخ نشین هم بشود . نمیشود که در قرن بیست و یکم با شمشیر گردن بزنی وهزار ضربه شلاق برای وبلاگ نویس…. وهمزمان اقتصاد و سیاست نوین داشته باشی !؟ طبعا ورژن هر قدمی با قدم بعدی متفاوت است اما در اصل موضوع ( نظم نوین خاورمیانه ) فرقی ندارد . داعش درعراق برای حکومت ایران شروع کرد ولی در کجا خاتمه پیدا میکند را..؟ کمی صبور باشید . تقریبا و شاید تا 2 دهه دیگر ! فعلا الجزیره به نقل از شاهدان عینی خبر داده که ، در پایان درگیری‌ میان یک گروه مسلح شیعه و گارد ریاست جمهوری، حوثی‌ها توانسته‌اند کنترل کاخ ریاست جمهوری یمن را در دست بگیرند….

به گزارش صدای آمریکا ، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در باره ابعاد گوناگون تروریسم رایزنی خواهند کرد. قرار است این نشست زمینه ساز نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه فوریه 2015 باشد. وزیران خارجه اتحادیه اروپا قصد دارند همکاری‌های امنیتی را، نه تنها در میان کشورهای عضو بيشتر کنند، بلکه با جهان عرب نيز وارد گفتگوهای سازنده‌ای شوند. از این‌رو از دبیر کل اتحادیه عرب در خواست شده است در نشست بروکسل شرکت کند….

این نظریات شخصی مشتی فرضیه هستند که میتواند غلط یا درست باشد . طی 2 سال گذشته ، دوام اسد به خاطر مقاومت یا حقانیتش نبود . اسد مثل کتاب تمام شده ای است که باید بسته شود . فقط زمان این بسته شدن ، بستگی دارد….

اگر چنین فرضیه هایی در روند عملی قضایا حالت جدی گرفت ، برای اجتناب از جنگی دیگر و پرهیز از تلفات انسانی، فقط یک راه وجود دارد . از لحظه انجام یا اعلام توافق جامع بین غرب و حکومت اسلامی ایران ، اسد با تمام خاندانش برای خودشان بلیط یک طرفه بگیرند و بروند . من نمیدانم یا مهم نیست به کجا ؟ هر دری که باز بود. فقط باید بروند وپشت سرشان هم نگاه نکنند، سرنوشت قذافی و صدام نگاه کردن ندارد !

اسماعیل هوشیار

20.01.2015