مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

جنگ جهانی برای نجات امپراتوری آمریکا

هدف ایران

ژول دوفور

Jules Dufour

ژول دوفور، دکترای فلسفه ، رئیس انجمن کانادائی برای سازمان ملل متحد بخش سگونای- لک- سن ژان، استاد با سابقۀ در دانشگاه کبک در شیکوتیمیChicoutimi، عضو گروه جهانی سفیران صلح، عضو شوالیه افتخاری ملی در کبک.

 

مرکز مطالعات جهانی سازی، 18 ژانویه 2015

چندین تحلیل گر و دیدبان آگاه وضعیت ژئوپولیتیک جهانی به این نتیجه رسیده اند که بحران مالی که در حال حاضراقتصاد کشورهای ثروتمند را به لرزه درآورده است می ی شبه انفجار خشونت اجتماعی بیانجامد.

این نتیجه دست کم حاصل بررسی های اتاق فکری گروه کارشناسان اروپائی برای پیشبینی های سیاسی 2020 (LEAP/Europe 2020) بوده است. این کارشناسان فکر می کنند که « بحران در چهارمین سه ماهۀ سال 2009 وارد مرحلۀ از هم گسیختگی ژئوپولیتیک جهانی خواهد شد » و پیشبینی کرده است که در کشورهای بحران زده هر کسی برای نجات خودش تلاش خواهد کرد و این وضعیت عمومیت پیدا خواهد داشت ». این هرج و مرج سپس به منطق برخورد منتهی خواهد شد، به عبارت دیگر، به وضعیت نیمه جنگ داخلی خواهد انجامید ». بر اساس این تحقیقات در کشورهائی که سلاح گرم ی شبه خرید و فروش می شود مانند ایالات متحده و کشورهای آمریکای لاتین این وضعیت شکنندگی بیشتری خواهد داشت.

برخی دیگر در مورد سیر قهقرائی تخمین زده اند که ایالات متحده به شکل قابل ملاحظه ای تضعیف خواهد شد و این کشور را بیش از پیش به قدرت های اقتصادی نوظهور و در حال گذار مانند چین، هند و برزیل وابسته خواهد کرد.

با توجه به وضعیت مشکلی که وجود دارد به شکل منطقی می توانیم نتیجه بگیریم که تنها راه ممکن برای امپراتوری آمریکا در حفظ برتری قدرت جهانی اش، آماده سازی طرح جنگی است که تمام اقتصاد جهانی را بسیج کند. جنگ های نامتعارف و یا نامنظم در افغانستان و عراق نتوانست آن بازدهی را که از آن انتظار داشتند برآورده سازد.

یکپارچگی که پیرامون آغاز این جنگ ها در غرب وجود داشت در حال ریزش به سر می برد و تاریخ نهائی عملیات بیرون کشیدن نیروها از هم اکنون مشخص شده است. اکنون باید به شکل جدی جنگ گسترده و متعارفی را در نظر بگیرند که جهان غرب و جهان اسلام را در مقابل یکدیگر قرار دهد، و چنین گزینش سرشار از امید مورد تأیید استراتژهای کارکشته بوده که بر اساس اصول هنر جنگ آماده و توجیه پذیر شده است. این موضوع نشان می دهد که چرا ایالات متحده هنوز جنگ اتمی اش را علیه ایران آغاز نکرده، گرچه طی چند سال گذشته به دقت آن را تدارک دیده است.

1. طرح های جنگی ناشناخته

طرح های جنگی ایالت متحده علیه ایران در رسانه های بزرگ عمومی منتشر نشده است. حداکثر، گزارشاتی منتشر شده، به ویژه در مورد رزمآیش های دریائی در خلیج فارس در سال 2006 توسط پنتاگون با شرکت استرالیا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و بحرین، و رزمآیش های اسرائیل بر فراز مدیترانۀ شرقی و یونان در ژوئن 2008.

با این وجود، می توانیم باور کنیم که آماده سازی حملۀ اتمی علیه ایران از چندین ماه پیش به مرحلۀ نهائی رسیده و چیدمان میز آماده است. تنها همین باقی مانده که برای زمان حمله تصمیم بگیرند.

2. محتمل ترین سناریو

چند سناریو برای مداخله مطرح شده است که از تخریب سامانه های هسته ای ایران شروع می شود و به تخریب کامل ایران خاتمه می یابد. مطمئناً چنین حمله ای واکنش ایران را در پی خواهد داشت که از سوی مقامات مذهبی به « مرگبار » تلقی شده، یعنی پاسخی که می تواند واکنش تند دیگر قدرت های هسته ای را که وارد صحنه شده اند تحریک کند…

به گفتآ فلوید رودمین Floyd Rudmin « ایالات متحده حدود 10000 هدف را در ایران تعیین کرده است. اهداف اصلی مجموعه سامانه های هسته ای هستند، به انضمام مرکز هسته ای بوشهر در ساحل خلیج فارس، در مجاورت کویت و سامانه های غنی سازی نطنز در نزدیکی اصفهان. بوشهر یک شهر صنعتی با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است، و نه کمتر از 70000 مهندس خارجی در این منطقه کار می کنند که منابع عظیم هیدروکربور را نیز در بر می گیرد. نطنز سایت اصلی غنی سازی اورانیوم ایران است که در شمال اصفهان واقع شده و شامل سامانه های تحقیقات هسته ای نیز می باشد. اصفهان شهری است که به میراث فرهنگ جهانی تعلق دارد با 2 میلیون جمعیت.

بر اساس گزارشات پیتر سیموندز  Peter Symondsدر تحلیل نتایج بررسی های منتشر شده توسط دانشمندان بریتانیائی ایالات متحده حملۀ مرگباری را علیه ایران تدارک دیده است. در مقاله ای که اوت 2008 منتشر شد این تحقیقات « در مورد خشونتی که ایالات متحده در حمله به ایران به کار خواهد برد تخمینی زده اند که  مو را بر تن آدم سیخ می کند» تدارکات ایالات متحده « به هدف تخریب سلاح های کشتار جمعی ایران، انرژی هسته ای، رژیم ایران، نیروهای نظامی، دستگاه دولتی و زیربناهای اقتصادی ظرف چند روز و یا حتی ظرف چند ساعت پس از فرمان رئیس جمهور بوش در نظر گرفته شده است». در ادامه بررسی هایش، سیموندز بر این باور است که « انگیزۀ واقعی جنگ تازه و غیر مسئولانۀ ایالات متحده علیه ایران در تلاش دولت بوش ی شبهه تسلط بی رقیب روی مناطقی است که دارای منابع غنی معدنی در خاورمیانه و آسیاس مرکزی می باشد. هر موردی که ی شبهه نفوذ رقبای اروپائی و آسیائی در این مناطق کلیدی بیانجامد، خیلی به سادگی برای رهبران آمریکائی غیر قابل تحمل است ». او بررسی هایش را روی نتایج این تحقیقات به پایان می برد که بسیاری با آن موافق هستند : « دیدگاه به طریق اولی محدود تحقیقات نتایج آن را نگران کننده تر می سازد : تدارکات نظامی که به بوش اجازه می دهد تا در بازۀ زمانی کوتاهی بخش بزرگی از ایران را به تل ویرانه تبدیل سازد تکوین یافته است».

نتیجه گیری

از آغاز قرن، ایالات متحده، با همکاری وفادارترین هم پیمانانش تمام عناصر ضروری برای برپائی جنگ جهانی را آماده کرده است، یعنی جنگی که بتواند بنیادهای سلطۀ جهانی اش را حفظ کند. عناصر اصلی برای چنین جنگی نظامی سازی بزرگ جهانی است که به هدف جنگ علیه تروریست راه اندازی می شود، مداخلات برای حفظ تنش بین چند دولت، فروپاشی اقتصاد کشورهای ثروتمند که موجب بی ثباتی عظیمی می شود و بی ثباتی فعالیت اقتصادی در تمام قاره ها، تبلیغات علیه کشورهای محور شرارت که تعدادی از آنها در جهان مسلمان واقع شده است، تضعیف قدرت مداخلۀ سازمان ملل متحد و مشکل رعایت اصول حقوق بین الملل و سرانجام تنظیم استراتژی مداخلۀ نظامی گسترده علیه ایران، تمام این موارد می تواند تأثیر نیرومندی روی آبشار پیامدهائی داشته باشد که برگ برندۀ مهمی برای تضمین آیندۀ امپراتوری خواهد بود و حتی می تواند سرزمین هائی که ازدیدگاه استراتژیک ارزشمند بوده و طی دهه های گذشته از دست رفته بوده را دوباره به دامن امپراتوری بازگرداند.

در چنین شرایطی، جنگ هسته ای در سطح جهانی ممکن و محتمل است. این سناریوی مصیبت بار بیش از ی شبه آماده سازی های دولت جدید در کاخ سفید شباهت دارد که به سختی بتواند آن را انکار کند، زیرا احتمالاً هدف اصلی دور ریاست جمهوری در سال های آینده خواهد بود.

Jules Dufour

Références

Après la crise financière, la guerre civile ? Préparez-vous à “quitter votre région”… LE MONDE. Le 26 février 2009.

En ligne :
http ://www.lemonde.fr/la-crise-financiere/article/2009/02/26/apres-la-crise-financiere-la-guerre-civile-preparez-vous-a-quitter-votre-region_1160698_1101386.html

BEGALSKI, L. 2009. Israël prêt pour une offensive militaire contre l’Iran. Après Gaza, le monde peut-il se permettre de vivre avec un Israël nucléaire ? Montréal, Centre de recherché sur la mondialisation, Le 19 février 2009. En ligne : http ://www.mondialisation.ca/index.php ?context=va&aid=12361

CHOSSUDOVSKY, M. 2006. Nom de code TIRANNT : les plans de guerre US contre l’Iran

En ligne : http ://www.tlaxcala.es/pp.asp ?lg=fr&reference=2091

DUFOUR, Jules. 2006. Le désarmement nucléaire, hypocrisie et utopie. Montréal, Centre de recherché sur la mondialisation.  Le 13 novembre 2006. En ligne : http ://www.mondialisation.ca/index.php ?context=va&aid=3795

HOCINE, T. 2008. Afghanistan. La nouvelle guerre des USA. EL Watan. Le 6 décembre 2008.

En ligne : http ://www.elwatan.com/La-nouvelle-guerre-des-USA

MANISCO, L. 2008. La guerre contre l’Iran peut être plus proche que ce qu’on pense. Montréal, Centre de recherché sur la mondialisation. Le 14 mars 2008. En ligne :

http ://www.mondialisation.ca/index.php ?context=va&aid=8964

QUILLERIER, P. 2006. Des manœuvres militaires accroissent la tension. Rfiradiofranceinternationale. Actualité. Le 2 novembre 2006. En ligne :http ://www.rfi.fr/actufr/articles/083/article_47219.asp

RADIO-CANADA. 2009. Nucléaire iranien. Les Américains partagés. Le 1ermars 2009. En ligne : http ://www.radio-canada.ca/nouvelles/International/2009/03/01/006-usa-iran-nucleaire.shtml

RUDMIN, F. 2008. Les conséquences des bombardements sur les installations nucléaires de l’Iran. Montréal, le 30 avril 2008. En ligne :http ://www.mondialisation.ca/index.php ?context=va&aid=8851

SYMONDS, P. 2007. Des scientifiques britanniques avertissent que les États-Unis préparent une attaque terrifiante contre l’Iran. Le 24 septembre 2007. En ligne : http ://www.alterinfo.net/Des-scientifiques-britanniques-avertissent-que-les-Etats-Unis-preparent-une-attaque-terrifiante-contre-l-Iran_a11549.html

SYMONDS, P. 2008. Iran : Bush réitère que «toutes les options sont sur la table». Montréal, Centre de recherché sur la mondialisation, Le 9 juillet 2008. En ligne : http ://www.mondialisation.ca/index.php ?context=va&aid=9546

 

منبع :

http ://www.mondialisation.ca/une-guerre-mondiale-au-secours-de-l-empire-am-ricain/12533

ترجمه توسط حمید محوی