مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

جمهوری اسلامی ایران، حکومتی جنگ طلب و خشونت طلب و جانی است!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

جمهوری اسلامی ایران اگر جهمنی برای اکثریت شهروندان این کشور به حساب میآید اما این حکومت همزمان بهشت همه گروههای تروریستی اسلامی منطقه و به نوعی جهان است.

از روزی که این حکومت توسط آیتالله روحالله خمینی بنیانگذاری شد حدود ۴۲ سال میگذرد و در این مدت جمهوری اسلامی نگذاشته آب خوش از گلوی اکثریت شهروندان جامعه ایران پایین برود. علاوه بر این جمهوری اسلامی با آموزش و مسلح کردن گروههای تروریستی اسلامی از آسیا تا آفریقا، عامل راهانداختن جنگهای موسوم به جنگهای «نیابتی» در کشورهای منطقه است. به عبارتی، جمهوری اسلامی ایران قاتل میلیونها کودک و انسان بیدفاع ایرانی، سوریهای، عراقی، یمنی، لبنانی و… است.

جمهوری اسلامی ایران در جنگ هشت ساله و خانمانسوز ایران و عراق شکست خورد و خمینی با پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل رسما اعلام کرد که با امضای این قرارداد، جام زهر را سر کشیده است. چرا که ایده خمینی برپایی امپراطوری اسلامی در منطقه بود. از سال دوم جنگ، حکومت عراق حاضر به صلح بود و حتی عربستان و سایر کشورهای عربی اعلام کرده بودند که حاضرند به ایران غرامت جنگی بپردازند، اما این جنگ، با پافشاری خمینی و با شعار «جنگ جنگ تا کربلا»، «راه قدس از کربلا میگذرد» و …، ادامه یافت. عملا سران جمهوری اسلامی و در راس همه خمینی، عزمشان را جزم کرده بودند تا با اشغال عراق، اسراییل و …، رویای امپراطوری اسلامی خود را به واقعیت تبدیل کند.

پس از پایان جنگ ایران و عراق، جمهوری اسلامی به فکر دسترسی به سلاحهای کشتار جمعی و مهلک اتمی افتاد. جمهوری اسلامی در این راه و به تبع آن در اثر محاصره اقتصادی سازمان ملل و آمریکا، تاکنون دهها میلیارد دلار از ثروتهای مردم جامعه ایران را بر باد داده است. اگر تنها هزینههای جنگ هشت ساله ایران و عراق، جنگهای نیابتی و هزینههای دسترسی به سلاحهای مخرب اتمی را در نظر بگیریم سر به صدها میلیارد دلار میزند. واقعا با این ثروتهای هنگفت میشدکارهای زیاد پایهای و اساسی و زیربنایی در جامعه ایران انجام داد! به لحاظ انسانی نیز میشد با این ثروتهای کلان برای هر شهروند ایرانی خانه و اتومبیل شخصی و شغل خوب و زندگی بیدغدغهای فراهم کرد و به طور کلی میشد ایران را به ردیف کشورهای پیشرفته صنعتی و اقتصادی جهان ارتقا داد.

تاسیسات هستهای نظنز

به تازهگی سه کشور اروپایی، رسما اعلام کردهاند که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان فعالترین تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی به حساب میآورند. ۲۷ آوریل ۲۰۲۱، سرویس امنیتی دولت سوئد، جمهوری اسلامی ایران را تهدید امنیتی خواند. پلیس امنیتی سوئد «سپو»(Säkerhetspolisen) در گزارش سالانه خود از سال ۲۰۲۰، سه کشور روسیه، چین و ایران را به عنوان فعالترین تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی در سوئد معرفی کرده است.

این گزارش سالانه جدیترین تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی سوئد در سال قبل و همچنین چالشهایی که درسال پیش رو این کشور با آن روبرو خواهد شد، را بررسی میکند.

در گزارش سال ۲۰۲۰، که به تازهگی منتشر شده ایران، روسیه و چین، تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی سوئد خوانده شده و نام ایران ۱۴ بار به عنوان تهدید در این گزارش ذکر شده است.

این سرویس امنیتی مینویسد ایران در حوزههای صنعتی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سوئد به جمعآوری اطلاعات میپردازد و هدف اصلی این فعالیتها جمعآوری اطلاعات از مخالفان و منتقدان ایرانی مقیم سوئد است.

بر اساس این گزارش در سالهای اخیر، سوئد به مکانی برای عوامل اطلاعاتی ایران تبدیل شده و جاسوسی و همچنین حملات تروریستی در خاک سوئد برنامهریزی شده است.

این در حالی است که نهادهای حقوق بشری، فعالان سیاسی و تبعیدی ایرانی بارها نسبت به حضور نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اروپا، و جاسوسی، اذیت و آزار و برنامهریزی حملات تروریستی این افراد در اروپا هشدار دادهاند.

نگرانی از حضور و نفوذ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خاک سوئد در دسامبر سال ۲۰۱۹، با محکومیت یک تبعه عراقی در این کشور که به نمایندگی از طرف نهادهای اطلاعاتی ایران، علیه ایرانیان تبعیدی در سوئد به خصوص فعالان عرب اهوازی جاسوسی میکرد، افزایش یافت.

چند تن از فعالان سیاسی ایرانی ساکن سوئد، رسما تعرض نیروهای امنیتی – جاسوسی به حریم خصوصیشان را به پلیس امنیتی اعلام کردهاند و پیگیری پرونده آنها در جریان است.

در تازهترین مورد میتوان به بالا گرفتن این نگرانیها پس از برگزاری دادگاه اسدالله اسدی در بلژيک که به ۲۰ سال حبس برای تلاش برای بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، محکوم شد، اشاره کرد.

در ارتباط با دستگیری اسدی، پلیس آلمان یک دفترچه را مصادره کرد که او در آن آدرس ۲۸۹ مکان در ۱۱ کشور اروپایی و اسکاندیناوی را ثبت کرده بود. مکانهایی که اسدی با ماموران ایرانی دیدار میکرد. در میان آنها، سوئد یکی از کشورهایی بود که جمهوری اسلامی ایران در آن ماموران عملیاتی داشت.

حتی به گزارش منابع آگاه، خبرها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی پیشنهاد معاوضه اسدالله اسدی، در بلژیک را با احمدرضا جلالی، پزشک ایرانیتبار مقیم سوئد، داده است.

احمدرضا جلالی، بعد از سفر خود در سال ۲۰۱۸ به ایران بازداشت و به اعدام محکوم شد. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، مدعی است که حلالی در ترور دانشمندان هستهای ایران نقش داشته است. این ادعا توسط خانواده و وکیل جلالی هرگز پذیرفته نشده است. واقعا هم ادعایی پوچ و مضحک است.

افشای طرح اسدی و همکاری سه ایرانی ظاهرا تبعیدی و مخالف جمهوری اسلامی با او، موجب تنش بین تهران و چند کشور اروپایی شده و بحث«تروریسم دولتی» برای حذف مخالفان فعال در تبعید را زنده کرده است.

در همین راستا، حضور پررنگتر و ارسال نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی در پوشش دیپلماتیک در اروپا در سالهای اخیر، بسیار خبرساز شده است.

در نوامبر سال ۲۰۲۰، رییس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران، تایید کرد که سرویسهای امنیتیشان «حبیب اسیود»، یک فعال اهوازی به نام حبیب فرجالله چعب را در هنگام سفر از سوئد به ترکیه، در استانبول ربودهاند و او در حال حاضر در تهران تحت بازجویی قرار دارد. در همین زمینه، مجتبی یوسفی، یکی از نماینده مجلس شورای اسلامی ایران تایید کرده که سپاه پاسداران ایران و وزارت اطلاعات اسیود را به تهران منتقل کردهاند. تلویزیون سوئد با انتشار گزارشهایی از آگاهی وزارت امورخارجه سوئد از دستگیری او در ترکیه و استردادش به ایران خبر داد.

یک گروه شبهنظامی عراقی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، یک تاجر و شهروند ایرانی-بریتانیایی به نام «سیدمحمد خاتمی» را در عراق ربوده و به سپاه پاسداران تحویل داد. خاتمی برای گذراندن شبهای قدر به کربلا و نجف رفته بود.

بر اساس گزارش منابع خبری «العربیه»، محمدخاتمی ملقب به «ابو وفا» پس از ربوده شدن، شب گذشته ۱۰ مه ۲۰۲۱ به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تحویل داده شد.

این شهروند دو تابعیتی از اعضای یک خانواده مذهبی سرشناس بود و پدرش از دوستان روحالله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده و در حوزههای علمینه نجف و قم به همراه او تحصیل کرد. خود او بعدها به جنبش آزادیبخش میهنی فلسطین پیوست. او قبل از انقلاب ایران، در عراق به دنیا آمد. پدر و برادرش محسن خاتمی، در آن زمان در نجف درس میخواندند.

ابو وفا پیش از جمهوری اسلامی، به همراه روحالله خمینی به ایران بازگشت. او بعدها در تاسیس سپاه پاسداران هم ایفای نقش کرد و معاون «عباس زمانی» ملقب به «ابوشریف» شد. پس از برکناری ابوالحسن بنیصدر، اولین رییسجمهوری ایران، محمد خاتمی به همراه عباس زمانی سپاه پاسداران را ترک کرده و راهی سوریه و لبنان شد.

او در سال ۱۹۸۸ از مشارکت در جمهوری اسلامی ایران ابراز پشیمانی کرد. حزبالله لبنان در سال ۱۹۸۸ او را ربوده و تحویل ایران داد، اما روحالله خمینی پس از پادرمیانی پدر محمد که از دوستان خمینی بود، دستور آزادی او را صادر کرد.

خاتمی پس از آن راهی بریتانیا شد و به همراه همسر و فرزندانش ساکن این کشور شده و به تجارت و فعالیتهای اقتصادی روی آورد.

پس از سرنگوی حکومت صدام حسین در عراق، محمد خاتمی به این کشور رفت و سپس در یکی از کشورهای منطقه سکونت گزیده و به تجارت مشغول شد.

او دو سال پیش هم از سوی حزبالله عراق ربوده شد ولی حیدر العبادی، نخستوزیر وقت عراق حزبالله را تهدید به مجازات کرد و در پی این تهدید خاتمی آزاد شد.

نزدیکان خاتمی گفتهاند که او به همراه دو دوستش ربود شد و یکی از دوستان او هم از عضو یک خانواده مذهبی سرشناس در عراق بود. این دو نفر آزاد شده ولی او به اطلاعات سپاه در عراق تحویل داده شد.

گفتنی است در پروندهای مشابه، روحالله زم خبرنگار و فعال سیاسی مخالف، فرزند محمدعلی زم یکی از مقامات سابق جمهوری اسلامی، در سپتامبر ۲۰۱۹ توسط اطلاعات سپاه هنگامی که از فرانسه به عراق سفر کرده بود، ربوده و در دسامبر ۲۰۲۰ اعدام روحالله شد.

سازمان اطلاعاتی سوئد در گزارش ۸۸ صفحهای سال ۲۰۲۰ خود، همچنین به جاسوسی ماموران ایران علیه پناهندگان و اپوزیسیون در این کشور اشاره شده و آمده است که جمهوری اسلامی ایران از دستگاه اطلاعاتی خود عمدتا از پناهندگان و مخالفان ایرانی که به عنوان تهدیدی برای حاکمیت جمهوری اسلامی در نظر گرفته میشود، جاسوسی میکند.

در بخش دیگری از این اسناد منتشر شده همچنین عنوان شده است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال کسب اطلاعات از دانشگاهها و کالجهای سوئد است و تلاشهایی برای جذب کارکنان از جامعه تحقیقاتی سوئد کرده است.

از سوی دیگر، حمید نوری، یکی از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در نوامبر سال ۲۰۱۹ هنگام ورود به سوئد بازداشت شد و دوره بازداشت موقت او در اقدامی کمسابقه و به دلیل وجود شواهد فراوان در تایید ظن قوی به مجرم بودنش بارها تمدید شد.

سرانجام دولت سوئد با تشکیل دادگاه برای محاکمه حمید نوری كه بيش از يك سال است به اتهام دستداشتن در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در بازداشت بهسر میبرد، موافقت کرده است.

نوری در ۹ نوامبر ۲۰۱۹-۲ دی ۱۳۹۸، در فرودگاه استکهلم بازداشت شد. شاكيان پرونده و وکلایشان میگویند که حمید نوری به عنوان دادیار زندان گوهردشت کرج و یکی از ۸ عضو «هیات مرگ» در این زندان در جریان اعدام جمعی زندانیان سیاسی شناسایی شده است و به همین دلیل از سوی دادگاه سوئدی به اتهامات متعددى مانند «جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، شکنجه و مشارکت در جرم مستمر و باز ندادن جنازهها» متهم شده است.

لازم به یادآوری است که در اعدامهای ۱۳۶۷ به دستور «آیتالله خمینی»، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شد براساس آمارهای غیررسمی در مدت کوتاهی هزاران نفر که اغلب آنان از اعضا و هواداران «سازمانهای چپ» و «سازمان مجاهدين خلق» بودند، اعدام شدند.

مسئوليت اصلى اجراى این اعدامها به عهده «كميته مرگ» متشكل از ابراهیم رئیسی (دادستان وقت تهران و رییس فعلی قوه قضاییه ایران)، حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مصطفی پورمحمدی (نماینده وزارت اطلاعات) و مرتضی اشرافی (دادستان تهران ) بود و هياتهای فرعی در استانها نیز مسئولیت اجرای سایر اعدامها بودند.

همچنین برپایه گزارشی که فاکس نیوز روز دوشنبه ۳ مه ۲۰۲۱ منتشر کرده است، سازمانهای اطلاعاتی سه کشور اروپایی هلند، آلمان و سوئد در گزارشهایی جداگانه آوردهاند که ایران در سال ۲۰۲۰ مکررا برای دستیابی به فناوریهای مرتبط با برنامه سلاحهای هستهای تلاش کرده است.

سرویس اطلاعات و امنیت عمومی هلند در گزارش ماه آوریل خود آورده است که این کشور تلاشهای متعدد ایران در این راستا را متوقف کرده است.

در گزارش نهادهای اطلاعاتی هلند آمده که چندین نهاد امنیتی – اطلاعاتی این کشور در حال بررسی چگونگی تلاش کشورها برای دستیابی به اطلاعات و فناوری مورد نیاز برای ساخت سلاحهای کشتار جمعی هستند.

این گزارش میافزاید، کشورهایی مانند سوریه، پاکستان، ایران و کره شمالی سال گذشته در تلاش برای دستیابی به این فناوری و تسلیحات لازم برای آن در اروپا و در هلند بودهاند.

در این گزارش آمده است که ایران در سوئد اقدام به جاسوسی صنعتی میکند که بیش از همه فناوری پیشرفته سوئد را هدف قرار داده است و محصولاتی که میتوانند در برنامه تسلیحات هستهای هم به کار گرفته شوند.

گزارش میافزاید، ایران در حال سرمایهگذاری قابلتوجهی در این حوزه است که بخشی از آن در سوئد هزینه شده است.

ایران به دنبال فناوری پیشرفته مرتبط با سلاحهای هستهای در آلمان

در آلمان نیز سازمان امنیت داخلی ایالت بایرن در گزارش ۲۰۲۰ خود به ایران و پاکستان و کره شمالی و سوریه به عنوان کشورهایی که در پی دستیابی به فناوریهای مرتبط با سلاحهای هستهای هستند، اشاره کرده است. این سازمان در گزارش خود آورده، این کشورها در تلاش برای گسترش زرادخانههای جنگافزارهای متعارف خود از طریق تولید یا به روز رسانی پیوسته سلاحهای کشتار جمعیاند.

در ادامه گزارش همچنین آمده که به منظور دستیابی به دانش و فناوری لازم، کشورهای نامبرده در تلاش برای برقراری تماس با شرکتهای فعال در حوزه فناوری پیشرفته در کشورهای اروپایی مانند آلمان هستند.

در گزارش فاکس نیوز با اشاره به یافتههای نگران کننده منتشرشده از سوی سازمانهای اطلاعاتی سه کشور اروپایی آمده است که این اطلاعات حالا احتمالا بحث گستردهتری را در مورد احتمال بازگشت ایالات متحده به توافق هستهای ۲۰۱۵ پیش میکشد.

دولت آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن در مذاکراتی غیرمستقیم با مذاکرهکنندگان ایرانی قصد احیای توافق اتمی را دارد که در سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) امضا شد. در آن زمان باراک اوباما رییسجمهور آمریکا بود. دونالد ترامپ، رییسجمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد زیرا معتقد بود که برجام به تهران اجازه میداد که تسلیحات اتمی تولید کند.

منتقدان توافق هستهای با ایران از مدتها پیش بر این مسئله تاکید میکردند که این توافق در بهترین حالت، محدودیتی موقت بر سر راه تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در پیوستن به جمع کشورهای دارای سلاحهای هستهای است.

همچنین جیسون برودسکی، یک تحلیلگر ارشد خاورمیانه از لندن، در گفتوگویی با فاکس نیوز، یافتههای سازمانهای امنیتی را تاکیدی بر وجود فضای غیرسختگیرانه (سهلانگارانهای) دانسته است که اروپاییها برای جمهوری اسلامی فراهم کردهاند که به نوبه خود به جاسوسی صنعتی و طیف وسیعی از دیگر فعالیتهای امنیتی و اطلاعاتی ایران در اروپا منجر شده است.

پس از انفجار اخیر در تاسیسات اتمی نطنز و متهم کردن نهاد حفاظت از این تاسیسات به کوتاهی، برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستار واگذاری مسئولیت حفاظت سایتهای هستهای به نهاد «اطلاعات سپاه» شدند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»، خبرگزاری نزدیک به نهاد اطلاعات سپاه، یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، از واگذاری سیستم حفاظتی سایتهای هستهای ایران به اطلاعات سپاه پاسداران خبر داده بود.

لازم به ذکر است در حال حاضر حفاظت این تاسیسات در اختیار «ستاد کل نیروهای مسلح ایران» است.

«باشگاه خبرنگاران جوان» نوشته بود: «با نظر ستاد کل نیروهای مسلح از این پس سپاه پاسداران درباره اقدامات حفاظتی سایتهای هستهای تصمیمگیری میکند، در حالیکه پیش از این حفاظت سایتها بر عهده سپاه نبوده است.»

با این حال روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی ایران بدون تایید یا تکذیب خبر در این زمینه گفت: «شورای عالی امنیت ملی اگر لازم باشد تصمیمات اتخاذ شده خود را اطلاعرسانی کند، از طریق سخنگو و منابع رسمی این شورا اقدام خواهد کرد.»

با این که نزاع، رقابت و افشاگری نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران علیه یکدیگر از سابقه دیرینهای برخوردار است اما پس از انفجار اخیر نطنز در ۲۲ فروردین ۱۴۰۰، مقامات و نهادهای نزدیک به سپاه پاسداران حملات و انتقادات گزندهای به وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی ناظر بر تاسیسات اتمی را آغاز کردند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت و فرمانده پیشین سپاه پاسداران، خرابکاری در تاسیسات هستهای را نشانه «آلودگی امنیتی» دانست و خواستار «پاکسازی امنیتی» شد.

وبسایت «مشرقنیوز»، از رسانههای نزدیک به سپاه نیز با انتقاد از سوابق عملکرد وزارت اطلاعات، ضمن آن که خواستار «خروج مدیریت بخشهای هستهای از زیر نظر دولت» شد، نوشت: «چرا حفاظت سازمان انرژی هستهای اینچنین بیمسوولیت عمل میکند که دقیقا از یک سوراخ دوبار گزیده میشویم؟»

شایان ذکر است که چندین نهاد به طور همزمان از بخشهای متفاوتی از تاسیسات اتمی ایران محافظت میکنند.

اما حفاظت فیزیکی داخل مجموعه و حراست و حفاظت اطلاعات سازمان انرژی اتمی ایران بر عهده «معاونت حفاظت و امنیت» این سازمان بوده که مانند تمام نهادهای حراستی زیر نظر وزارت اطلاعات ایران فعالیت میکند. به همین دلیل خبر شناسایی عامل خرابکاری در حادثه اخیر نطنز را وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

حادثه نطنز فرصتی برای اطلاعات سپاه فراهم آورد تا بتواند از حجم انتقادات نسبت به خود پس از ترور «محسن فخریزاده» بکاهد.

گفتنی است اطلاعات سپاه، مسئولیت حفاظت از شخصیتهای مرتبط با برنامه اتمی ایران را برعهده دارد.

پس از ترور چند چهره هستهای ایران در اوایل دهه نود شمسی، اعلام شد که سپاه مسئولیت «حفاظت از مقامات و دانشمندان هستهای» را برعهده گرفته است. پس از آن مسئولیت «حفاظت و دفاع هوایی» از تاسیسات هستهای نیز به نیروی هوافضای سپاه پاسداران واگذار شد.

اکنون به نظر میرسد سپاه پاسداران به دنبال مسئولیت «حفاظت فیزیکی» و «حفاظت اطلاعات برنامه و تاسیسات هستهای» ایران است.

با این که اطلاعات سپاه در «حفاظت از اعضای» مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران ناکامیهای عمدهای داشته اما دعوای قدرت بین سازمانهای امنیتی – اطلاعاتی جمهوری اسلامی بر اساس «کارآیی و کارآمدی» سنجیده نمیشود. این دعوا بر اساس میزان نفوذ سازمانهای مذکور در تصمیمات «نهادهای بالا دستی» بوده و نمایی از تلاش برای «تسلط و تصرف» آن سازمانهاست.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران با بحرانهای عدیدهای دست به گریبان است اما اولویت نخستاش در شرایط کنونی، به نتیجه رسیدن هرچه زودتر مذاکرات وین بر سر «برجام» است تا میلیاردها دلار پول بلوکه ایران در خارج کشور به جمهوری اسلامی برگردد.

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات وین اطلاعات زیر را بیان کرده است:

در مذاکرات وین پیشرفت خوب و مثبتی وجود دارد، به طوری که بر سر ۴ مورد از ۶ موضوع مورد بحث توافق شده است. در حال حاضر شکاف اصلی بر سر این موضوع است که ایران میخواهد این گفتوگوها در یک پکیج باشد اما در آن سو صحبت از بازگشت به ۲۰۱۶ است تا ایران به تعهدات خود در مورد غنیسازی بازگردد و تحریمها برداشته شود. همچنین برخی از تحریمهای اعمال شده در زمان ترامپ چون پیشنهاد کنگره بود برداشتن آنها با دستور رییس جمهور از نظر حقوقی با مشکل روبهرو خواهد شد.

در مورد تحریمهای بانکی هم خزانهداری آمریکا مراحل آمادهسازی برای پایان تحریمها را به پایان رسانده است. البته این به معنای بازگشت سیستم بانکی ایران به سیستم جهانی نیست چون هم سوئیفت و هم اروپای ۳ تاکید دارند که تا ایران به FATF نپیوندد، نمیتواند از خدمات بانکی بدون محدودیت استفاده کند.

تلاش تیم جمهوری اسلامی ایران باید متمرکز بر برداشتن تحریمها از سه بخش انرژی، سیستم بانکی و حمل و نقل ایران باشد. البته ایران اولویتهایی را اضافه کرده که بیشتر مربوط به برداشتن تحریم نهادهای امنیتی است تا در گفتوگوی یک مرحلهای از تحریم خارج شوند و از نظر من مهمترین ترمز توافق نیز همین موضوع است. شاید گام بهتر این است که ایران بر روی سه بخش فوق تمرکز کند تا در گفتوگوی دوم یا برجام تکمیلی، گفتوگوها را توسعه دهند و تحریمهای اصلی برداشته شود؛ در این صورت برداشتن تحریمها میتواند بر زندگی اقتصادی مردم تاثیر مثبت بگذارد.

اگر تنها پولها آزاد شوند و ایران بتواند نفت بفروشد اما انحصارگراییها همچنان ادامه داشته باشد، در آن صورت باعث افزایش واردات کالاهای مصرفی میشود چون این پولها به جای سرمایهگذاری در بخش صنعتی صرف خریدهای عجیب و غریب شده و دلالها از این راه منتفع میشوند. در این راستا برداشتن تحریم شاید کمبود کالاها را جبران کند اما اقدام زیرپایهای نیست.

در حال حاضر رقم دقیق پولهای بلوک شده ایران را نمیدانیم اما براساس پروندهای که در سال ۲۰۱۹ وجود داشت، ایران در ۲۱ کشور سپردههای بیش از نیم میلیارد دلاری داشت. عمده سپردههای ایران در روسیه است که در زمان آقای بهمنی، معاون بانک مرکزی روسیه به تهران آمد و ایران (در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد) بیش از ۳۱ میلیارد دلار از سپردههای خود را به روسیه منتقل و در ازای آن روبل دریافت کرد که حرکت عجیبی بود و تنها با این کار ۴۰ درصد از ارزش سپردهها کاهش یافت. همچنین (در همان دوره) در چین در حسابهای مختلف بیش از ۳۰ میلیارد دلار پول داریم که استفاده آن منوط به خرید کالاهای چینی است. همچنین در امارات، ترکیه، کره جنوبی، قبرس، یونان، هند، مالت، مالزی و سنگاپور پولهای بلوکه شده وجود دارد. همچنین در پنج سال اخیر ایران شروع به باز کردن حساب در ماکوئو و هنگکنگ کرده است. بنابراین براساس اطلاعات در دسترس، ایران بیش از ۸۸ میلیارد دلار پول بلوک شده دارد که طبیعتا اگر امکان استفاده مهیا شود این احتمال وجود دارد که تمامی اینها صرف تزریق تکنولوژی روز از کره، سوئد و ژاپن در راستای به روز کردن صنایع، امنیت اقتصادی و رشد پایدار باشد. ایران باید تیم حقوقی آشنا به اقتصاد را داشته باشند، چون اکثرا سیستم دلالی اقتصادی را میشناسند نه بنیان حقوقی را و …

البته باید تاکید کرد که برگشت احتمالی این مبالغ هنگفت به خزانه جمهوری اسلامی ایران، تغییری و بهبودی در معیشت مردم و رفاه عمومی به وجود نخواهد آورد چرا که این مبالغ همچون گذشته، باز هم صرف جنگهای نیابتی و قاچاق سلاح و هزینه دسترسی به سلاحهای اتمی خواهد شد. بخشی دیگر از آن، به جیب گشاد سران و مقامات عالیرتبه، نهادهای مذهبی، سیاسی و نظامی خواهد شد. البته ناگفته نماند بخشی از آن نیز در جهت سرکوب اعتراضها و خیزشهای احتمالی مردمی همچون ۹۶ و ۹۸ خواهد شد.

با این وجود جمهوری اسلامی ایران خودپ بحرانساز در دورن خود و جامعه و خارج کشور است. در حالی که جمهوری اسلامی از یکسو پرچم سفید را در مقابل آمریکا و حتی عربستان بالا برده است اما در عین حل همزمان سپاه پاسداران آن از جمله در دریاها دست به ماجراجوییهای خطرناک میزند.

برای مثال:

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۵ مارس ۲۰۲۱، تصاویری از پایگاه جدید سپاه پاسداران منتشر کرد که مجهز به موشکهای کروز و بالستیک و تجهیزات «جنگ الکترونیک» است.

گزارش تلویزیون دولتی این پایگاه را «یک شهر موشکی» توصیف کرد و قسمتی از انبار موشکهای آن را نشان داد. در این گزارش به جزئیات بیشتری درباره این شهر موشکی اشارهای نشد.

علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: «با ورود این تجهیزات به سازمان نیروی دریایی سپاه و جنگال قادر خواهیم بود سیگنالهایی از دشمن حتی سیگنالهای خاموش و ارتباطات داخلی دشمن را دریافت کنیم.»

او گفت: «این موشکها بردشان نسبت به موشکهای قبلی تغییر کرده و این سامانهها قادرند در حرکت شلیک کنند.»

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران هم با اشاره به این انبار موشکی، ادعا کرد: «آنچه امروز ملاحظه میکنیم بخش کوچکی از توان بزرگ و وسیع موشکی نیروی دریایی سپاه است.»

ایران اعلام کرده که برنامه موشکیاش برای بازدارندگی در برابر حمله خارجی است اما قدرتهای غربی و متحدان منطقهای آنها این برنامه را تهدیدی علیه امنیتی منطقه و جهان میبینند. آنها برنامههای موشکی و هستهای ایران را مکمل یکدیگر میدانند.

آمریکا و متحدانش معتقدند برنامه موشکهای بالستیک ایران -که میتواند به قابلیت حمل کلاهک اتمی ارتقاء یابد- مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که تحریمهای مربوط به برنامه هستهای را لغو میکرد.

مقامهای آمریکایی همچنین میگویند ایران به تجهیز موشکی گروههایی مانند حزبالله لبنان، گروه فلسطینی حماس و شبهنظامیان حوثی یمن مبادرت میکند و این باعث ایجاد بیثباتی در منطقه میشود.

گزارش جدید اوکراین در زمینه تحقیقات در مورد شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی نشان میدهد که این حمله از مدتها قبل توسط سپاه پاسداران برنامهریزی شده بود.

به گزارش ۲۱ آوریل روزنامه «کینگ ویکلی سنتینل» شواهد قانع کنندهای ظاهر شده که نشان میدهد سرنگونی پرواز ۷۵۲ اوکراینی توسط سپاه پاسداران، به هیچوجه خطای انسانی نبوده بلکه اقدام عمدی از پیش طراحی شده بوده است.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از مقامات کانادایی و اعضای خانواده قربانیان، تحقیقات جمهوری اسلامی ایران در مورد سرنگونی پرواز هواپیمایی اوکراینی و نتیجهگیری مطرح شده در خصوص بروز خطای انسانی را کاملا رد کردند.

این روزنامه آورده است که عللی که کاملا روشن میسازد که شلیک به سوی این هواپیمای مسافری از روی برنامه از پیش تعیین شده سپاه صورت گرفته، به این شرح است:

۱- قطع کامل تمام سیگنالهای «جی.پی.اس» منطقه با ارسال پارازیت که خلبانها هم لحظاتی قبل از شلیک موشک اول از آن مطلع شدهاند

۲- از کار انداختن سیگنال «ایی.ال.تی» (ارسال موقعیت اورژانسی هواپیما به ماهواره جهانی) لحظاتی پس از حضور سپاه در محل سقوط

۳- عدم احتمال خطای موقعیت یابی پدافند تور مجهز به دو رادار جداگانه «آی.سی.ای.او» که تمامی اشیاء پرنده غیر نظامی را به کمک آنتن چرخنده بصورت دائمی رصد میکند

شایان ذکر است که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا اخیرا خاطر نشان کرد که خانواده قربانیانی که در مقیم کانادا، در معرض برنامه شامل تعقیب، تهدید و آزار و اذیت افراد ناشناس مظنون قرار گرفتهاند که گمان میرود بر اساس دستورات عناصر امنیتی مخفی ایران عمل میکنند.

انجمن خانوادههای جانباختگان هواپیمای اوکراینی پیشتر قویا ادعاهای مندرج در گزارش نهایی جمهوری اسلامی ایران را رد و با صدور بیانیهای اعلام کرد که این گزارش چیزی بیش از «ادعاهای ساختگی» در ادامهی «دروغپراکنی» نیست.

در این بیانیه که پس از گزارش روز چهارشنبه ۱۷ مارس ۲۰۲۱ جمهوری اسلامی ایران درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی که در آن اصابت موشک پدافند هوایی سپاه به هواپیما را انکار کرده بود، صادر شده است.

در گزارش جمهوری اسلامی ایران بر این نکته تاکید شده بود که هیچکدام از دو موشک شلیک شده به هواپیما اصابت نکردهاند، موشک اول در مجاورت هواپیما منفجر شده و اصابت موشک دوم هم از نظر فنی ناممکن است زیرا هواپیما پیش از آنکه موشک دوم به آن اصابت کند، به زمین برخورد کرده و منفجر شده بود.

انجمن خانوادههای جانباختگان هواپیمای اوکراینی ضمن انتقاد صریح از محتوای این گزارش، تاکید کرد که این گزارش نیز مانند گزارشهای پیشین حاوی «تناقضات و نارساییهای فاحشیست» که حتی در توجیه «ادعاهای توخالی» جمهوری اسلامی هم ناتوان است.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در سالگرد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی با انتشار بیانیهای مسئولیت هدف قراردادن این هواپیما را بر عهده آمریکا دانسته و گفته است: «این اتفاق تلخ در پی ماجراجویی های ضد انسانی و اقدامات تروریستی امریکا در منطقه به وقوع پیوست.»

سپاه در این بیانیه اشک تمساح ریخته و نوشته سرنشینان کشته شده هواپیمای اوکراینی را «شهید» خواند و نوشت که «بار سنگین فراق فرزندان عزیز ایران بسیار سخت و اندوهبار است و این اتفاق تلخ که در پی ماجراجویی های ضد انسانی و اقدامات تروریستی امریکا در منطقه به وقوع پیوست؛ بار دیگر اوج خباثت و کینهتوزی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران را به اثبات رساند و قلبهای مردم شهید پرور ایران را جریحه دار و اندوهگین کرد.»

بامداد روز چهارشنبه هجدهم دی ماه ۱۳۹۸، هشتم ژانویه ۲۰۲۰ ساعاتی پس از موشکباران بخشهایی از یک پایگاه هوایی آمریکا در عراق به تلافی ترور پاسدار قاسم سلیمانی، یک هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه در نزدیکی تهران در آسمان هدف موشکهای پدافند سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون کرد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در سه روز نخست پس از این حادثه، علت سقوط هواپیما را سانحه هوایی عنوان کردند اما سرانجام با فشارهای بینالمللی، به ساقط کردن آن اذعان کردند. در آن زمان، فرمانده هوافضای سپاه با پذیرش مسئولیت این سانحه گفت که هدف قرار دادن این هواپیما سهوی بوده و پدافند سپاه پاسداران آن را با یک موشک کروز اشتباه گرفته است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، روز دوشنبه ۱۰ مه ۲۰۲۱-۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳ قایق تندروی سپاه پاسداران «در یک مانور غیر حرفهای و ناامن» به کشتیهای نیروی دریایی این کشور در تنگه هرمز نزدیک شدهاند.

به گفته سخنگوی پنتاگون، قایقهای تندروی سپاه پاسداران به شش کشتی نیروی دریایی امریکا که زیردریایی «یواساس جورجیا» را اسکورت میکردند تا فاصله ۱۳۵ متری نزدیک شدند.

به گفته او پس از آنکه گارد ساحلی تمامی اخطارهای لازم از طریق بوق زدن، ارتباط بیسیمی و سایر ابزارها را به این قایقها داد، مجبور به شلیک ۳۰ گلوله اخطار از تیربار کالیبر ۵۰ شد.

پس از دومین دور شلیک اخطار، ارتباط با ۱۳ قایق تندروی سپاه پاسداران قطع شد. به گفته کربی مشخص نبود که این قایقها به چه سمت و در چه جهتی در حرکتند.

این دومین رویارویی نیروهای آمریکا و سپاه پاسداران طی کمتر از یک ماه محسوب میشود. بار نخست نیز آمریکا اعلام کرد که یکی از شناورهای نظامی آن به خاطر اقدامات غیرمحتاطانه قایقهای سپاه ناگزیر از شلیک هشدار شده است.

این برخوردها در حالی صورت گرفته است که جمهوری اسلامی ایران و قدرتهای جهانی در حال مذاکره برای احیای توافق برجام هستند.

ویر،EPA

پیشتر نیز نیروی دریایی آمریکا فیلم «رویارویی شناور سپاه» در خلیج فارس را منتشر کرد. نیروی دریایی آمریکا میگوید قایق گشتی این نیرو بارها مجبور شده به دلیل نزدیک شدن بیش از حد شناور سپاه تغییر مسیر دهد.

نیروی دریایی ارتش آمریکا با انتشار ویدیویی تایید کرد که شناورهای سپاه پاسداران کمتر از یک ماه پیش، با نزدیک شدن به قایقهای گشت آمریکایی در جنوب خلیج فارس باعث «رویارویی ناامن و غیرحرفهای» شدهاند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیهای اعلام کرد روز دوم آوریل-۱۳ فروردین ۱۴۰۰ شناور «هارت ۵۵» نیروی دریایی سپاه به همراه سه قایق تندرو تهاجمی، به دو شناور رانگل و مونوموی که در حال «گشت معمول امنیت دریایی در آبهای بینالمللی» جنوب خلیج فارس بودند، نزدیک شدهاند.

پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش این رخداد را منتشر کرده بود. به گفته ارتش آمریکا شناور سپاه بارها در فاصلهای بیش از حد نزدیک از جلو شناورهای آمریکایی عبور کرده است و در مواردی این فاصله به ۷۰ یارد (۶۴ متر) رسیده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا میگوید نزدیک شدن «ستیزهجویانه» شناور سپاه باعث شده قایق رانگل برای اجتناب از برخورد، مجبور به تغییر مسیر شود و پنج بار بوق هشدار خود را به صدا در آورد.

این اتفاق در حالی رخ داده که هر گونه واقعه امنیتی یا نظامی در ارتباط با ایران به دلیل مذاکرات مربوط به بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریمهای جمهوری اسلامی در وین، با حساسیت ویژهای رصد میشود.

نیروی دریایی ارتش آمریکا درباره واقعه اخیر گفته است که قایقهای سپاه بعد از حدود سه ساعت هشدار و مانورهای تدافعی شناورهای آمریکایی از محل دور شدهاند.

ناوگان پنجم اقدامات نیروی دریایی سپاه را «ناامن وغیر حرفهای» خوانده و هشدار داده است که چنین تحرکاتی «خطر اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش میدهد و سازگار با کنوانسیونهای شناختهشده جهانی درباره مقررات بینالمللی اجتناب از برخورد دریایی نیست.»

احتمالا این ماجراجوییهای خطرناک جمهوری اسلامی مذاکرات وین را به بنبست کشانده است. «پرس تیوی» وابسته به صداوسیما امروز سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰-مه ۲۰۲۱، اعلام کرد که مطلع شده آمریکا با اصرار بر عدم لغو ۵۰۰ تحریم برجامی، عامل گره خوردن گفتوگوها در وین است.

بر اساس آنچه این شبکه گزارش داده، باقی ماندن تحریم این ۵۰۰ نهاد و فرد باعث می شود که جمهوری اسلامی ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند.

این گزارش میافزاید: زیادهخواهی آمریکا در این راستا بر خلاف ماده ۲۹ برجام، مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان خواهد شد.

طبق این گزارش، دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین روز جمعه هفته گذشته آغاز شد اما پیشرفتهای اندکی در زمینه چگونگی رفع اختلافات برای لغو تحریمها در قبال محدود شدن برنامه هستهای در ایران حاصل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش تر گفته بود: ارزیابی ما این است که چالشهای قابل توجهی سر راه هست و شکاف بزرگی بین جمهوری اسلامی ایران و آنچه ما فکر میکنیم وجود دارد.

او افزود: اجرای توافق توسط رژیم ایران در صورتی است که آنها متابعت از برجام را از سر بگیرند. تحلیل ما هنوز این است که چالشهایی چشمگیر و شکافی عمیق میان جایی که آنها ایستاده اند و جایی که ما فکر میکنیم اگر با پایبندی دوباره به برجام موافقت کنند، وجود دارد.

این سخنگو در باره تحریمها هم گفت: حتی اگر طرفهای برجام به تعهدات خود بازگردند آمریکا همچنان با قاطعیت جمهوری اسلامی ایران را در سایر حوزهها از جمله حمایت از تروریسم و نیروهای نیابتی و نقض حقوق بشر پاسخگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران مغایر برجام نیست، اظهار داشت این توافق مانع از اعمال تحریمهای غیرهستهای علیه تهران نمیشود.

خبرنگار «العربیه»، در محل برگزاری نشستها در وین درباره رفع تحریمها از سوی آمریکا گفته است: واشنگتن به دلیل حمایت تهران از تروریسم مخالف لغو بسیاری از تحریمهاست.

شیخ حسن روحانی روز چهارشنبه گذشته وعده داده بود که تحریمهای آمریکا تا پایان عمر دولتش یعنی کمتر از دو ماه دیگر لغو خواهد شد. این در حالیست که عراقچی یک روز بعد گفت: راه درازی در پیش داریم و نمیشود برای آن زمانبندی پیشبینی کرد.

عراقچی روز پنجشنبه گذشته پس از دیدار و گفتوگو با مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در وین، در پاسخ به سئوالی در باره مذاکرات برجام به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت: در مسیری قرار گرفتیم که موانع جدی در این مسیر هست، راه درازی را در پیش داریم و به هیچوجه نمیشود زمانبندی را برای آن پیشبینی کرد.

او افزود: اگر بخواهیم وارد بحث زمانبندی شویم غیر واقعبینانه است. مشکلات موجود بعضا جدی است، کار سختی در پیش داریم.

وزیر خارجه آمریکا طی مصاحبهای گفته است: احتمال توافق با جمهوری اسلامی ایران در مورد توافق برجام همچنان در ابهام است.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن روز پنجشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه خبری اماسانبیسی گفت: احتمال توافق با جمهوری اسلامی ایران در مورد بازگشت به توافق هستهای به دلیل اقدامات تهران همچنان زیر سئوال است. ما به طور قطع نمیدانیم كه آیا جمهوری اسلامی ایران آماده تصمیمگیری لازم برای بازگشت كامل به تعهدات خود در توافق هستهای است. متاسفانه آنها همچنان به اقدامات خود ادامه میدهند تا جنبههای خطرناک برنامه (هستهای) خود را از سر بگیرند.

وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰-۱۰ مه ۲۰۲۱، آخرین وضعیت مذاکرات وین در راستای احیای برجام را بررسی دادند. این در حالیست که پس از پنج هفته مذاکره هنوز هیچ نتیجه ملموسی در این رابطه به دست نیامده است. یک مشاور اتحادیه اروپا میگوید مذاکرات این دور پیچیدگیهای بسیاری دارد. مهرداد عمادی در گفتوگو با تجارتنیوز در پاسخ به این سئوال که اخبار متفاوتی از مذاکرات وین به گوش میرسد. رسانهها و منابع داخلی مذاکرات را امیدبخش میدانند و میگویند توافق نزدیک است. اما رسانهها و مقامات خارجی فضا را مبهم و توافق را دورتر میبینند. شما روند مذاکرات را چطور ارزیابی میکنید؟ گفت:

اندازه پیشرفت به قدری نیست که تهران میگوید. چون رسیدن مجدد به توافق قبلی پیچیدگیهای خاص خود را دارد. در سال ۲۰۱۵ طرف آمریکایی در امضای توافقنامه تاخیر و تعلل داشت چون مطمئن نبود که متن توافق، خواسته آمریکا را تامین میکند. اما در مذاکرات وین، به خصوص در این هفته و هفته گذشته این آلمان و فرانسه هستند که نگرانیهایی دارند و این نگرانیها را پشت درهای بسته با طرف آمریکایی مطرح میکنند.

این نگرانیهای اروپا شامل چه مواردی است؟

این نگرانیها دو قسمت دارد، یکی نگرانیهایی است که کشورهای عربی منطقه عنوان کردهاند و فرانسه تصمیم گرفته این نگرانیها را وارد متن گفتوگو کند و تا زمانی که این نگرانیها برطرف نشود، رسیدن به توافق دشوار است.

نگرانی دوم درباره کشورهای اروپای ۳ است. آنها به برخی از فعالیتها و پروندههای حکومت ایران در این کشورها اشاره میکنند و میگویند برخی از فعالیتهای تهران خارج از پروتکلهای مشخص شده است. اروپای ۳ میخواهد که این نگرانیها در این توافق رفع شود. این موارد هم عمق گفتوگوها را پیچیده کرده و هم فضای مثبت گفتوگوها را تحت تاثیر قرار داده است.

در گفتوگوی قبلی هم شما نکاتی درباره موضع فرانسه عنوان کردید و حتی گفتید که در دور اول مذاکرات هم فرانسه چند باری از جلسه خارج شد تا درباره مفاد قرارداد با ریاض مشورت کند. اما مسئله آلمان در این دوره اضافه شده است؟

مهرداد عمادی گفت: حدود یک ماه گذشته، گزارشی در اتحادیه اروپا منتشر شد که مدعی شده بود خریدهای نظامی و صنعتی حکومت ایران (مرتبط با فعالیتهای هستهای) افزایش یافته است. این را سوئد اعلام کرد اما کانال اصلی انتقال این مسئله، هلند و آلمان بود. به همین دلیل آلمان هم در این دور مذاکرات کنار فرانسه قرار گرفته است.

وزیر خارجه فرانسه پیشتر گفته بود که جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات احیای توافق برجام، علائم و موضع متناسبی از خود نشان نداده است.

این مقام فرانسوی در گفتوگو با روزنامه گاردین بر لزوم پیشرفت در مذاکرات تاکید کرد و گفت: این یک برهه مهم است، چون الان موقع آن است که جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را انجام دهد.

وزیر خارجه فرانسه از این برهه با عنوان «زمان سرنوشتساز» در روابط جمهوری اسلامی با غرب یاد کرده و گفت: ما به توافقی نیاز داریم که بدانیم این تنها قدم اول است.(برای برجامها دیگر) موافقت بر سر این موضوع یک شرط قبلی نیست، بلکه امری ضروری برای آینده است که برای ما مهم و بنیادین است.

کشف محموله بزرگ تسلیحاتی در دریای عرب توسط ناوگان آمریکا ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا موفق به کشف و ضبط یک محموله بزرگ تسلیحاتی در آبهای واقع در شمال دریای عرب شد. مقصد این محموله نظامی روشن نیست. این قایق حامل جنگافزارهای ساخت روسیه و چین بوده است.

این نخستین باری نیست که ناوگان آمریکا موفق به کشف جنگافزارهایی میشود که توسط کشتیهای باری یا قایقها حمل میشوند.

اکنون از کشف یک محموله نظامی بزرگ در شمال آبهای دریای عرب سخن میرود. این قایق حامل هزاران ماده نظامی و جنگافزارهای ساخت روسیه و چین بوده است.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه نهم مه ۲۰۲۱-۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ با انتشار گزارشی از دبی، از کشف یک محموله تسلیحاتی بزرگ توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا خبر داده است.

گفته شد که یک شناور بادبانی توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا متوقف و پس از بازرسی محموله نظامی آن کشف و ضبط شده است.

این قایق بادبانی هیچ پرچمی نداشته و در آبهای بینالمللی در حرکت بوده است. اطلاعاتی درباره مبداء و مقصد این شناور اعلام نشده است. تحقیقات در این ارتباط ادامه دارد.

گفته میشود که ناو یواساس مانتری در روزهای ششم و هفتم ماه مه این شناور را با محموله نظامی آن را کشف کرده است.

در جریان این عملیات دو روزه نیروهای آمریکایی موفق به کشف مهمات ساخت روسیه و چین در این قایق میشوند.

گفته میشود دهها موشک هدایتشونده ضدتانک روسی از جمله مهماتی بوده که با این کشتی حمل میشده است.

افزون بر آن، هزاران مسلسل چینی مدل ۵۶ و صدها مسلسل کلاشینکف روسی، صدها تفنگ تکتیرانداز و آرپیجی (سلاحهای ضدتانک) در این قایق وجود داشته است.

تحقیقات بر سر مقصد این شناور از خدمه آن ادامه دارد. یکی از مقصدهای محتمل این قایق بندری در یمن بوده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با انتشار یک پست توییتری خبر کشف این محموله نظامی همراه با عکسهای مربوط به این محموله را منتشر کرده است.

گرچه مقصد این محموله نظامی هنوز رسما اعلام نشده است، اما در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آمده است که این محمولهها عمدتا برای پشتیبانی از گروههای تروریستی و غیرقانونی به این شکل ارسال میشوند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف یک کشتی متعلق به جمهوری اسلامی در دریای عرب، آن را تکذیب کرد و گفت ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد. به گفته آمریکا کشتی حامل سلاح بوده است.

سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰-۱۰ مه ۲۰۲۱ در واکنش خبر اعلام شده از سوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، مبنی بر این که یک کشتی حامل سلاح متعلق به جمهوری اسلامی ایران در دریای عرب توقیف شده است، ادعا کرد این خبر صحت ندارد و ایران در یمن تنها حضور دیپلماتیک دارد.

در پایان میتوانیم نتیجه بگیریم که ادامه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بسیار نکبتبار و هولناک و خطرناک و هیولایی برای جامعه ایران و حتی جامعه جهانی است. همانطور که این هیولا در ۴۲ سال گذشته هر آنچه که بر سر راهش بوده بلعیده و ویران کرده و هیچ اقدامی برای رام کردن این هیولای وحشی و درندهخو و اصلاحات در آن کارساز نبوده است. بنابراین تصفیهحساب نهایی با چنین هیولای آدمخوار و نفرتانگیز، امر هیچ دولتی و جریانی نیست جز امر مستقیم مردم آزاده و عدالتجو و برابریطلب ایران!