کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

اپوزیسیون قدرتمند کارگری و خلقی؛ بیانیه حزب کمونیست یونان دربارۀ نتایج انتخابات

منبع: مارکسیسم ـ لنینیسم تودِی

 حزب کمونیست یونان با ۳۳۸۱۳۸ رأی  مأخوزه، ۵/۵ درصد از مجموعه آرا را بدست آورد. به این ترتیب حزب کمونیست یونان نسبت به درصد و آرای خود در انتخابات گذشته در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲، شاهد افزایشی یک در صدی، کسب ۶۱۰۰۰ رأی بیشتر، و ۳ نماینده بیشتر در پارلمان بود. حزب در این انتخابات ۱۵ نماینده منتخب داشت.


کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست یونان در نشست خود به بررسی نتایج انتخابات پرداخت و در بیانیه خود ازهزاران عضو حزب، دوستان و حامیان حزب و سازمان جوانان، متحدان و رأی‌دهندگانی که مبارزه کردند و بسیج شدند و به تقویت حزب کمونیست یونان یاری رساندند، قدردانی کرد.


حزب کمونیست یونان با ۳۳۸۱۳۸ رأی  مأخوزه، ۵/۵ درصد از مجموعه آرا را بدست آورد. به این ترتیب حزب کمونیست یونان نسبت به درصد و آرای خود در انتخابات گذشته در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲، شاهد افزایشی یک در صدی، کسب ۶۱۰۰۰ رأی بیشتر، و ۳ نماینده بیشتر در پارلمان بود. حزب در این انتخابات ۱۵ نماینده منتخب داشت.

بنا بر ارزیابی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست یونان تغییر دولت و به‌ویژه روی کار آمدن دولت جدید سیریزا تغییراتی سیاسی به‌نفع مردم ایجاد نمی‌کند. دولت ائتلافی سیریزای «چپ‌گرا» و حزب ناسیونالیست «راست‌گرای یونانی‌های مستقل ANEL» که از احتمال برنده شدن‌شان، پیش از برگزاری انتخابات هم صحبت در میان بود، به تعهدات ضد خلقی کشور به اتحادیه اروپا و طلبکاران و ناتو، و خوش خدمتی به سرمایه بزرگ ادامه خواهد داد و البته فضای تنفسی لازم برای نظام سیاسی بورژوایی را فراهم خواهد کرد تا مردم را به‌طورعمیق‌تری با سیستم تطبیق دهد. نظام سیاسی بورژوایی در مقاطع حساس برای مردم و جنبش، تلاش خواهد کرد از طریق باز ـ ترکیب دولت به این هدف برسد.

حزب کمونیست یونان مطابق آنچه قبل از انتخابات اعلام کرد، قصد ندارد از دولت جدید حمایت کند و یا با آن کنار بیاید. حزب صف‌بندی نیروهایی را که در این مرحله کار را پیش بردند، در خدمت تحقق وعده‌هایی قرار خواهد داد که به مردم داده شده‌اند. چرا که اپوزیسیون مخالف قدرتمند و متشکلی از کارگران و مردم به‌نفع خلق با طرح‌های پیشنهادی‌اش در پارلمان، اما بالاتر از همه در جنبش، به‌منظور تقویت اتحاد امروز و فردای مردم وجود دارد.

حزب کمونیست یونان از کسانی که به حزب رأی دادند، از آن رو که ثبات قدم، پیگیری، از خود گذشتگی‌اش و ستیزه‌جویی‌اش در مبارزه برای منافع مردم را درک کردند، حتی اگر با مواضع حزب به‌طور کامل موافق نبوده باشند، می‌خواهد که به این راه ادامه دهند و در مبارزات روزانه و به‌طور کلی‌تر، در راه نبرد برای تصاحب کامل قدرت توسط خلق به ما بپیوندند.

بیانیه کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست یونان دربارۀ نتایج انتخابات پارلمانی ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵


۱ـ درود کمیتهٔ مرکزی به هزاران عضو، دوستان و حامیان حزب و سازمان جوانان حزب، متحدان و رأی‌دهندگانی که مبارزه کردند، بسیج شدند و به تقویت حزب کمونیست یونان یاری رساندند. حزب کمونیست یونان شاهد صعودی یک درصدی، ۶۱۰۰۰ افزایش رأی و افزایش ۳ نمایندۀ مجلس نسبت به درصدها و جمع آرا و تعداد نمایندگان مجلس در انتخابات ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ بود. در این انتخابات، حزب ۱۵ نمایندۀ منتخب برای مجلس داشت. روند مثبت تجمع نیروها پیرامون حزب کمونیست یونان، بهبود آرای از دست رفته پیشین و پیروزی افراد جدید، تأیید شده است.

به‌ویژه، ما می‌خواهیم به کسانی ادای احترام کنیم که برای نخستین بار به حزب رأی دادند، از آن رو که ثبات قدم، پیگیری، از خود گذشتگی‌اش و ستیزه‌جویی‌اش را در مبارزه برای منافع کارگران درک کردند، حتی اگر با مواضع حزب به‌طور کامل موافق نبوده باشند.

ما از کسانی که گام مثبتی برداشتند و برای نخستین بار به حزب کمونیست یونان رأی دادند می‌خواهیم که به این راه ادامه دهند تا با هم مبارزات روزانه را در اتحادیه‌های کارگری، محل‌های کار، جوانان، و در جنبش تحقق بخشیم. برای مبارزه در جهت دستیابی به خواسته‌های مبرم، بهبود بخشیدن به ضرر و زیان‌ها و به‌طور کلی، در مبارزه برای ایجاد تغییر در سطح قدرت به ما ملحق شوید. این یک اولویت، مسئولیت و وظیفه آنی حزب برای تقویت روابط خود است، از کمیتهٔ مرکزی گرفته تا سطوح گوناگون هر سازمان حزبی، با تمام آن کارگران، بازنشستگان و افراد جوانی که به‌سوی حزب کمونیست یونان گام برداشتند و در کنار آن قرار گرفتند، حزب را در انتخابات تقویت کردند، عهد و میثاق آن را در میان نیروهای جدید طبقۀ کارگر و خلق گسترش دادند.

عوامل مؤثر در نتایج بدست آمزه در این انتخابات را نباید صرفاً در ماه گذشته، و یا طی دوره مبارزات انتخاباتی جستجو کرد. کار فشردۀ ایدئولوژیک، سیاسی و سازمانی کل حزب و سازمان جوانان به‌منظور تقویت صفوف‌مان از لحاظ ایدئولوژیک، میدان عمل گسترده‌ترمان، که پیش از دوره انتخابات وجود داشتند، همگی از اهمیت و اولویت خاصی برخوردارند. ثبات حزب کمونیست یونان، به‌ویژه از سال ۲۰۱۲ و به‌رغم تلفات قابل توجه آن، در ترویج استراتژی خود، جبهۀ مستحکم رویارویی با دولت ائتلافی دموکراسی جدید ـ پاسوک ND-PASOK و همچنین در برابر سیریزا، افشای تغییرات مداوم آن، به‌طور قابل توجهی در جهت دستیابی به نتایج امروز یاری رساندند. تجربه با ارزش حاصل از این فعالیت باید به عنصری جدایی ناپذیر و دائمی‌در عملکرد کلیه سازمان‌های پایه ای حزب، و همچنین سازمان جوانان حزب تبدیل شود.

۲ـ نتایج انتخابات در بیان کلی، از طریق صندوق‌های رأی، نارضایتی عظیم و خشم مردم را نسبت به احزاب دموکراسی جدید ND و پاسوک PASOK و به کسانی که با آن‌ها همکاری می‌کنند، به کسانی که آن‌ها را به سرنوشت فقر و بیکاری در دوره بحران اقتصادی محکوم کردند بیان می‌کند.

نتایج انتخابات، تحت فشار جریانی قوی شکل گرفت که خواستار تغییر فوری دولت بود. دلیل منطقی شعار رایج «کدام دولت ـ کدام مذاکره» همیشه در درون دیوارهای ضد مردمی اتحادیه اروپا، به دور از مشکلات واقعی مردم قرارداشت.

رأی به سیریزا به‌طور عمده رایی بود که علیه دولت ضد مردمی دموکراسی جدید ـ پاسوک داده شد. رأیی بود که با کاهش مطالبات و نیز توهمات در مورد ماهیت اتحادیه اروپا مشخص می‌شد. رأیی نبود که خواستار برآوردن نیازهای واقعی کارگران و مردم امروز باشد. تا حدی رأیی مشروط بود، رأیی که در رابطه با خط مشی دولت، مورد نقد قرار خواهد گرفت چرا که از لحاظ منافع متضاد سرمایه و کارگران درردیف دولت پیشین خواهد بود.

این رأی تا حد زیادی، بیانگر این امید کاذب است که دولت جدید سیریزا بتواند یک خط سیاسی طرفداری از مردم را دنبال کند. حزب کمونیست یونان چنین ارزیابی کرد و همچنان دارای این ارزیابی است که امروز تشکیل دولت ائتلافی سیریزا ـ یونانی‌های مستقل SYRIZA-ANEL در چارچوب خیابان یک طرفۀ اتحادیه اروپا، با عقب‌نشینی‌ها و سازش‌ها، تعهدات نسبت به سرمایه بزرگ، انحصارات، اتحادیه اروپا و ناتو، به‌معنای منفی کلمه برای مردم و کشور ما عمل خواهد کرد. دولت ائتلافی جدید به‌منظور حفاظت از تأمین نقدینگی برای سرمایه، از جمله از طریق بستۀ دراگی Draghi، بدون جبران ضرر و زیان‌های مردم که از بحران ناشی شده، سرانجام باتون خط سیاسی ضد مردمی را بر سر مردم بلند خواهد کرد.

۳ـ تغییر در دولت و به‌طور مشخص، دولت جدید سیریزا، تغییری سیاسی به‌نفع مردم را ایجاد نمی‌کند. دولت ائتلافی سیریزا ـ آنل به تعهدات ضد مردمی کشور به اتحادیه اروپا و طلبکاران ادامه خواهد داد و البته فضای تنفسی را برای نظام سیاسی بورژوایی فراهم خواهد کرد که به دنبال جذب عمیق‌تر مردم به درون سیستم است. نظام سیاسی بورژوایی تلاش خواهد کرد از طریق باز ـ ترکیب آن و در لحظه‌ای خطیر برای مردم و جنبش مردمی به این هدف نایل شود. سیریزا پیش از این اذعان کرد که روز بعد، برنامه‌ای وجود خواهد داشت که در توافق با طلبکاران تنظیم شده است. این برنامه، حتی اگر تفاهم‌نامه نامیده نشود و یا ظاهر رسمی تفاهم‌نامۀ امروز را هم نداشته باشند، شرایطی ضد مردمی را درخود خواهد داشت.

برنامۀ سیریزا طرفدار کارگر و طرفدار مردم نیست. برنامه‌ای است که، هم از لحاظ جهت‌گیری‌های استراتژیک و هم از لحاظ پیشنهادات مشخص‌اش به‌دلیل ذکر شرط چهار ساله‌اش، در چارچوب خدمت به منافع گروه‌های انحصاری و استراتژی اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد. این برنامه به مردم می‌گوید تا همه آنچه را که از دست داده‌اند فراموش کنند و صرفاً وعده خرده نان آن هم به روش «خانه مستمندان» را به کسانی که در فقر خیلی شدیدی زندگی می‌کنند می‌دهد. و این خرده نان‌ها با توجه به خط سیاسی ضد مردمی، به کلی دود شده و به هوا خواهند رفت. برنامه سیریزا در مورد اکثر کارگران و خانواده‌های عامه مردم، فقر و بیکاری تقسیم خواهد کرد حتی بین بخش‌های بیشتری ازمردم .

سیریزا همچنین اعلام کرده است که تعهدات یونان به ناتو و اتحاد استراتژیک با ایالات متحده آمریکا را مورد ملاحظه قرار خواهد داد. این امر به‌طور ویژه‌ای خطرناک است، در دوره‌ای که ناتو و اتحادیه اروپا در صدد ایجاد هرچه بیشترعواملی هستند تا حق حاکمیت کشور را تضعیف کنند، رقابت بر سر بازار‌ها و مواد خام را حاد کنند و به تجمع ابرهای جنگ در مدیترانۀ شرقی، خاورمیانه، اوکراین، از جمله با دخالت یونان بینجامند.

۴ـ تغییر دولت در یونان، مورد بهره‌برداری نیروهای سیاسی بورژوازی در داخل کشور، منطقه یورو و همچنین در سطح بین‌المللی قرار خواهد گرفت. این‌ها نیروهایی هستند که خواهان یک سیاست آرام‌تر پولی و مالی به‌عنوان ابزاری‌اند که به آن‌ها کمک کند تا از رکود سطوح تولید فرار کنند. حزب کمونیست یونان در نوزدهمین کنگره خود، چشم‌انداز تمایزی در فرمول مدیریت بورژوازی را مورد تأکید قرارداده بود که از نیاز به مقابله با تردید و احتیاط گروه‌های کسب و کار در سرمایه‌گذاری ناشی می‌شود که سرمایه‌های‌شان در حال حاضر عاطل و باطل و انباشته شده است،همان گونه که در دوره رشد سرمایه‌داری بود. اگر چنین شود، استثمار طبقاتی تشدید می‌شود، مالیات بر سرمایه کاهش می‌یابد و در نهایت، نرخ متوسط سود افزایش می‌یابد. این است آن چیزی که درهر صورت، به‌عنوان «شروع مجدد» اقتصاد سرمایه‌داری، خیلی دربارۀ آن سروصدا می‌کنند.

سیریزا به‌ویژه بطور سیستماتیکی این موضع گمراه کننده و به‌طور کامل نادرست را در اذهان جا انداخت که اتحادیه اروپا می‌تواند در جهتی مثبت به‌نفع مردم تغییرکند، چرا که به‌سمت یک خط سیاسی کمتر محدود کننده، به‌اصطلاح به‌سمت تسهیلات مقداری quantitative easing حرکت می‌کند. به‌همین دلیل، اقدامات دراگی Draghi و خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا را ستود. چنین تغییری درهر حال، از نوع طرفداری از مردم نیست. این سیاست به‌نفع گروه‌های انحصاری، بانک‌ها، صنعتگران و کسانی است که بسته‌های کمک‌های مالی به سمت‌شان هدایت خواهد شد و بار دیگر باری سنگین را بر دوش کارگران تحمیل خواهد کرد.

همچنین تغییر در دولت بر فشار ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایتالیا بر دولت آلمان به‌منظور تغییر تسهیم بار مسؤلیت‌ها و سودها، در رابطه با مدیریت دولت‌های مقروض منطقه یورو دلالت دارد و در خدمت این فشارها است. فدراسیون هلنی بنگاه‌های اقتصادی SEV نیز از این جهت‌گیری در دوره انتخابات حمایت کرد.

۵ـ نتیجه نهایی انتخابات گواهی است بر خط مشی اصلاحاتی نظام سیاسی بورژوازی که در دو انتخابات سال ۲۰۱۲ در شرایط بحران اقتصادی عمیق سرمایه‌داری آغاز شد. این اصلاحات برای قدرت سیاسی سرمایه‌داران لازم است، در شرایطی که با توجه به موج گستردۀ جدید بیکاری و فقر، توانایی سیاسی عظیم احزاب سنتی سوسیال ـ دموکراتیک و بورژوازی لیبرال با اقدامات دقیق و سنجیدۀ طبقه کارگر و توده‌های مردم تضعیف شد، که نتیجه آن، عملی نشدن چرخش عادی دولت‌های تک حزبی بین دو حزب بود. اصلاحات مد نظر سوسیال ـ دموکراسی بسیار به‌سرعت پیش رفت. در حقیقت، سیریزا به‌عنوان یک حزب دولتی، جایگزین پاسوک شده است، بدون این که به سطح نفوذ سابق پاسوک رسیده باشد. اصلاحات جریان لیبرال که از قبل شروع شده بود، به‌رغم انشعاب قابل توجه نیروهای ملی و فاشیست که از قبل دستخوش آن بود، هنوز در جریان است.

۶ـ درمورد حزب کمونیست یونان، نتیجه انتخابات در شرایطی شکل گرفت که نیروهای‌اش ازطریق مباحثات تحمیلی در مورد وجود مسیرهای دو راهی «خوب» و «بد» در داخل منطقه یورو، چشم‌انداز تغییر «چپ‌گرایانه» در داخل اتحادیه اروپا، و یا توهماتی از این دست که گویا دولت «چپ» ادعایی سیریزا خط سیر تحولات را به‌نفع نیروهای مردمی تغییر خواهد داد، به چالش کشیده شدند.

یک عامل منفی بسیار مهم مؤثر بر همبستگی نیروها، و در نتیجه بر نفوذ سیاسی حزب کمونیست یونان، عبارت بود از ـ و هنوز هم هست ـ وضعیت مشارکت توده‌ای و سمت‌گیری جنبش کارگری ـ خلقی. مادام که جنبش و مشارکت کارگران در این جنبش در رکود باقی بمانند، به‌رغم طرح‌های ابتکاری حزب کمونیست یونان، دیگر نیروهای رادیکال و نیروهای آگاه طبقه، این منطق انتظار و انفعال بیشتر و جستجوی ناجیان و راه‌حل‌های غیرواقعی از بالا است که غالب خواهد شد. در این مسیر و در سیر حوادث، طبقه کارگر و اقشار مردمی، پیش بینی‌ها و ارزیابی‌های حزب کمونیست را با توجه به واقعیت‌ها مجدداً مورد مطالعه قرار خواهند داد و برای تجدید گروه‌بندی جنبش کارگری ـ خلقی و تقویت اتحاد اجتماعی خلق به نیروهای همراهی کنندۀ حزب خواهند پیوست.

۷ـ به‌رغم روند مثبت گردآمدن نیروها پیرامون حزب کمونیست یونان، همبستگی کلی نیروها درحالت منفی به قوت خود باقی است. نتایج انتخابات، از تمایل طبقۀ کارگر و نیروهای خلقی به رهایی از اتحادیه اروپا، مسیر سرمایه و منافع انحصارات حکایت نمی‌کند.

تجلی دیگر این همبستگی منفی نیروها عبارت بود از اشغال مقام سومی رده‌بندی آرا توسط حزب جنایتکار نازی سپیده دم طلایی Golden Dawn GD، حزبی با فعالیت سبعانۀ جنایی مشخص، حزبی که توسط سازوکار سیستم تشکیل شده بود. این حزب به‌رغم آرای واقعی که ازدست داد، درصد بالایی را جلب کرد. مسئولیت ویژه این کسب درصد انتخاباتی توسط سپیده دم طلایی، هم به گردن دولت ائتلافی دموکراسی جدید ـ پاسوک است که ضد کمونیست‌ها، تئوری دوگانۀ افراطی و انداختن مشکلات به دوش مهاجران را می‌پروراندند و همچنین به گردن سیریزا است که خط نامشخص «ضد تفاهم‌نامه» را پیش می‌برد که مخالفان واقعی مردم، یعنی سرمایه‌داران را تبرئه می‌کرد. این سازمان مشخص جنایتکار فاشیستی بر بستر چنین زمینۀ ایدئولوژیک و سیاسی ایجاد شد. حزب کمونیست یونان، مخالف ثابت قدم فاشیسم باقی می‌ماند، دقیقاً به این خاطرکه حزب کمونیست یونان در کل با سرمایه‌داری مخالف است، سیستمی که فاشیسم، ناسیونالیسم و نژادپرستی را ایجاد می‌کند.

سیستم، انحصارات و قدرت‌شان به‌منظور به دام انداختن اقشار مردمی در یک دوره زمانی، در حالی که فرایند اصلاحات صحنه سیاسی تمام نشده است، ذخایری بیش از این‌ها در زرادخانه خود دارند.

خط ضدحمله و گسست از مسیر سرمایه‌دارانۀ توسعه، اتحادیه اروپا و مبارزه علیه سیاست‌هایی که از این مسیر از طریق جذب و انفعال حمایت می‌کنند، باید در میان طبقه کارگر، جوانان و جنبش تقویت شود. امروزه مردم با یادداشت‌های تفاهم دائمی اتحادیه اروپا، اهداف بلند مدت رقابت و بهبود جدید سودآوری سرمایه مواجه‌اند که به ورشکستگی‌های حتی عظیم‌ترمردم می‌انجامد و قادر نیستند حادترشدن معضلات عامه مردم، مانند بیکاری را حل کنند. دولت ائتلافی سیریزا ـ آنل و احزاب دیگر در خدمت این مسیر ضد مردمی‌اند و تلاش می‌کنند آن را در انظار مردم زیبا جلوه دهند.

۸ـ حزب کمونیست یونان مطابق با آنچه پیش از انتخابات گفت، قصد ندارد از دولت جدید حمایت کند یا با آن کنار بیاید. حزب، گردآوری نیروهایی را که در این مرحله کار را به پیش بردند، در خدمت تحقق آنچه که به مردم وعده داده قرار خواهد داد. به این ترتیب، یک اپوزیسیون قدرتمند به‌نفع مردم در پارلمان، به‌علاوۀ طرح‌های پیشنهادی‌اش، اما بالاتر از همۀ این‌ها در درون جنبش وجود دارد که می‌تواند اتحاد امروز و فردای خلق، مبارزه علیه اتحادیه اروپا، یادداشت‌های دائمی، انحصارات، سرمایه و قدرت آن را تقویت کند. به این طریق است که کارگران می‌توانند ضرر و زیان‌های عمدۀ ناشی از دوره بحران خود را جبران کنند. به این طریق است که نه دوباره کارگران حقوق بگیر و بیکاران، بلکه خود گروه‌های انحصاری و سرمایه، هزینۀ خرده نان‌هایی را می‌پردازند که قرار است به مردم خیلی فقیر داده شود.

حزب کمونیست یونان تلاش‌های خود را برای ارائۀ طرح‌هایی در مورد مشکلات حاد مردم، برای رفع نگرانی بیکاران و خانوارهای عامه مردم دوچندان خواهد کرد. حزب تلاش‌های خود را برای گروه‌بندی جنبش کارگری ـ خلقی، برای توسعۀ همبستگی خلق، برای ایجاد اتحاد مردمی در برابر انحصارات و نظام سرمایه‌داری تقویت خواهد کرد.

حزب کمونیست یونان به ترویج مبارزه و یافتن راه برون‌رفتی صرفاً مردمی در میان مردم ادامه خواهد داد: در کنار مردم برای کسب قدرت، استقلال واقعی، انتخاب دولت خود، دولت قدرتمند کارگری ـ خلقی، لغو مالکیت سرمایه‌داری مبارزه خواهد کرد. فقط اجتماعی کردن ابزار تولید و زیرساخت می‌تواند از مسیر دیگری از توسعه برای رفع نیازهای مردم، با برنامه‌ریزی متمرکز، با معیارهایی کاملاً متفاوت برای توزیع منابع حمایت کند. این مسیری است که محتوایی مردمی را به رهایی از قید و بند‌های اتحادیه اروپا و لغو یک‌جانبه بدهی‌ها خواهد بخشید. به این ترتیب است که مردم می‌توانند روابط متقابلاً سودمندی با سایر خلق‌ها و کشورها ایجاد کنند.

کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست یونان


۲۶ ژانویه ۲۰۱۵