عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

در باره شرایط انقلاب مسالمت آمیز

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف وظیفه کنونی و اصلی مبارزه توده های…

پرچمداران!

امین الله مفکر امینی       204-01-09! ســر فرازیهـــا بـــود پرچمداران را درنبرد بــا…

« قانون » اسارت اسلامی افغانستان 

میر عبدالواحد سادات انگیزهء پرداختن به این موضوع، نشر سندی است…

مخالفت با طالبان دفاع از حق است و نه دفاع…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان نباید بخاطر شماری خاینان حق مشروع مردم…

هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد

استاد "هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد، زاده‌ی…

دستورهای سیاه یا «قانون امربه معروف ونهی از منکر» حکومت…

 ح «حریف» آلمان – آگست ۲۰۲۴ قانون ، دساتیروقواید عمومی واجباری است…

د بڅرکي صاحب بشپړه مرکه

د ادب او فرهنګ درنو او پتمنو مینه والو! ښاغلی بڅرکی…

به بهانۀ نگاهی به دیوان اشعار نثار احمد " نثاری"

نویسنده: مهرالدین مشید از طفیل عشقری، شایق جمال و حیدری بوریای فقر…

صبح دلاویز 

رسول پویان  رها ازتار شب ها می کند شوق سحرخیزم  شـفـق بـازی…

مغز عارف

دکتر بیژن باران به من بگو قبل از تولد کجا…

زاده هایی از زن ولی دشمنان جان او

وحشیا، ترسی ز روی و موی و آوازم چرا؟ از زنی…

«
»

څه وکړو !

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني »  

زما  په نظر لازمه ده چه د تعلیم و تربیی  پروګرامونو سره ، د اخلاقي  پانګه ته باید  ډیره اساسي  توجه وشي ؛ ځکه  دلته لاڅه  چه په ټوله  دنیا  کښی  اخلاقي  پانګی  خرابیږی، او څومره  چه  په تخنیکي ، صنعتي ، زراعتي  او نور بخشونو کښی  پرمختګ  شوی دی ، هغومره  د  اخلاقي  مهمی  پانګی  سره بی اعتنائي  کیږی.

نو راځی  چه مخکی  دهغه نه چه زمونږ  د اخلاقي  پانګی دارائی  ټوله برباده  او دلاسه و لاړه شي ؛ یوتربله سره په صادقانه ډول کینو او یوتربله په سلیم عقل او منطق ، خبری ته غوږ و نیسو،  تعمیق وکړو چه زمونږ د خلکو د خیر او فلاح  د پاره څه وکړو.

بل اساسی ټکی دا دی چه :

په یو قوم  او جمعیت کښی  بی اعتنائی  او  بی اعتمادی  دواړه  مزمن  او تباه کونکي  امراض  دي ؛ نو د پوه  او خیرخواه  شخصیتونو ایماني  ډنده  دا ده  ترڅو  د تفاهم ، اعتماد  او اخلاصمندی  ریښی قوي وساتی او د بی اعتنائی مرض سره چه د تباهی موجب ګرځی ،  په معقوله  او د ښه سالم  منطق پربنیاد ؛ د خپلو د خیر او سلم اخلاقي  مجادلو ته  په  دوامداره ډول ، قوت او شدت  ورکړي.

سعید افغاني

د سرطان میاشت ، د ۱۳۳۷ هجري شمسي کال ــ  ننګرهار