تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

نميشه

چرااين مُلك ووطن زودترآبادنميشه
زدست شرو فساد وهم اجنبى آزادنميشه
مگراز ازل سرنوشت ماچنين بوده؟
كه رنج ودردنصيب مادلهابيغم وشادنميشه
هرسوبنگرى بيكارى ياكه انتحارى
طنين اندازگوشها اين فرياد، فريادنميشه
زبالاتابه پايين مقام درفكرچوراست
ترحم وعاطفه پيدا، گرفته جلو بيداد نميشه
به هركنج وكنارش بودمخزن ومعدن
نه رهبرونه ملت بعمران كوهكن فرهادنميشه
نه عشق ونه شورِپيشرفت وتعالى
درسرومغزهاتاكى چنين شعورايجادنميشه
زمان اندرزمان ميگذرددرمعركه ودعوا
نه دوستى ونه صلح ،رفع كينه وعنادنميشه
همه درگفتار،نبينى عمل نيك وكردار
نه ازقضى ومفتى وپيشواعدل ودادنميشه
نسل ونسلهاسوخت برجهل وجهالت
مگراين جهالت بدورازنطفه واز زاد نميشه
دبير، نميشه ،نميشه وهرگزنميشه؟
خدايا تاكى وچنداين وطن زودترآبادنميشه
دبيرهرات باستان ١٣٩٣
پرستش
اى هموطن بيا دگرشخصيت پرستى نكنيم
خويشتن رابرناكاسان آله وابزاردستى نكنيم
ترقى وپيشرف وطن فكردگر،ديد دگرميطلبد
بهرعمران اين مُلك ويرانه هرگزسُستى نكنيم
تاكى دنبال هرناكس روان بى چون  وچرا
چوانسان بيانديشم،قوم وقوم پرستى نكنيم
افكارناقص زاده فكركوتاه انديشان است
شكاراينان وياقبول هردنائت وپستى نكنيم
ياكه برسازوطبل خصم شودرقص وسماع
فخرنياكان زودفراموش وكمبودهستى نكنيم
تاچندروان عارى زتفكربه بيراهه وكژ راهه
بخودآئيم ترك كوچه راستى ودرستى نكنيم
دبير،سالهاسرتعظيم به اينهمه پيشواورهبر
بخدادگرزهيچ ناكس بت وبت پرستى نكنيم