دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

«
»

نمایشگاه آثار نقاشی محترم ابوبکر ایوبی

کشور ما افغانستان از نگاه فرهنگی دارای تاریخ پرافتخاری بمثابهء جزء لاینفک تمدن پهناور آریایی وخراسانی میباشد. همین جایگاه مهم افغانستان کنونی باعث اختلاط و امتزاج مردمان، نسلها، هنرها، زبانها و پیدایش فرهنگها و تمدنهای نوین بوده  و بدرستی از جانب مؤرخان و دانشمندان بنام شاهراه تمدنها یاد شده است. سرزمینی که اکنون بنام افغانستان یاد میشود حد اقل زادگاه نخستین دین تک خدایی زردشتی بوده و پیش از اسلام مرکز شگوفایی بودیزم بوده است.

تمدن و هنر  بینظیر گریکو- بودیک یا یونان- باختری موسوم به گندهارا در زمان کوشانیان در افغانستان کنونی و بخشی از تاجیکیستان، ازبکستان و شمال هند (شمال پاکستان) و وجود استادان بزرگ نقاش چون میرک و بویژه استادِ استادان کمال الدین بهزاد در زمان تیموریان هرات گواه بارز این گفته است.

هنرمندان و نقاشان افغانستان در درازنای تاریخ رنجهای فراوانی را برای زنده نگهداشتن سنن هنری و ارزشهای والای فرهنگی متقبل شده اند. در قرن بیست افغانستان نقاشانی را مانند پروفیسور غلام محمد میمنه گی، استاد برشنا، استاد غوث الدین، استاد سعید مشعل هروی و خوشنویسانی چون خلیل الله خلیل، عزیز الدین وکیلی فوفلزایی و دیگران و دیگران را  در وجود خویش پرورش داد که باعث افتخار نسل اندر نسل مردم افغانستان میباشند. ولی حاکمیت بربرمنشانهء طالبان که از حمایت بیدریغ اجانب پاکستانی و عربی برخوردار بود، ضربهء هولناکی بر هنر و ارزشهای تاریخی افغانستان وارد کرد که «اعدام» بتهای بامیان نمونهء کوچکی از آنهمه پلشتی میباشد.

شوربختانه که هنوز در افغانستان به هنر بصورت کل و به هنر نقاشی بصورت ویژه توجه جدی نمیشود. از سویی بخشی از ناموران فرهنگ و هنر نقاشی و تجسمی خارج از وطن و در دیاران غربت زندگی میکنند. یکی از این مهاجران نقاشِ افغانستان آقای ابوبکر ایوبی است که در شهر امستردام هالند اقامت دارد. ابوبکر ایوبی تاریخ پرغنای میهن را در تابلوهایش استادانه بازتاب میدهد و بیننده را به کوههای سربفلکِ پامیر، هندوکش، سلیمان، فیروزکوه و بابا برده و ناظر را به بامیان و بوداهایش، به کابل قدیم، به هرات باستان، به بلخ بامی، به ننگرهار ، به قندهار و به بدخشان و پروان و غیره جاها میکشاند. در آثار ایوبی صحنه هایی از شاهنامهء فردوسی و چهره های عیاران و ناموران خراسان نقاشی شده و پندهایی از مثنوی معنوی و قصه هایی از قهرمانان تاریخ افغانستان و بویژه کابلستان با مهارت بینظیر بتصویر کشیده شده اند.

نمایشگاه آیندهء ایوبی ورجاوند بتاریخ 15 جون زیر نام «صدای رنگ» سلسله ایست از مجموعهء نمایشگاههای پیشتر دایر شدهء او در شهرهای گوناگون هالند که بار دیگر بههمیاری و همت یکعده فرهنگدوستان افغان در هالند مانند آقای جمشید بهاری مدیر سالون محافل «دیاماند» امستیلفین و همکاری نهادهای فرهنگی افغانی  برگزار میگردد.

به امید پیروزی، سلامتی و آفرینشهای بیشتر ابوبکر ایوبی!

نشانی و تاریخ برگذاری نمایشگاه:

 یکشنبه 15 جون 2014 از ساعت 17.00 تا 22.00

نمایشگاه تا 20 جون برروی همهء علاقمندان باز است.

آدرس :

Diamant Party center

Touwslagerij 9

1185 ZP Amstelveen

www.dpc-amstelveen

info@dpc-amstelveen.nl

(vrije parkeren)

Zondag 15 juni 2014 van 17.00 -22.00 t/m vrijdag 20 juni

Tel: 06- 16028456

        06- 16029 098

https://www.google.nl/search?q=%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A8%DA%A9%D8%B1+%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A8%DB%8C&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=fLORU8GNMsKx0AWItIGAAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1180&bih=640

 

 

دکتر خلیل وداد

رییس بنیاد همکاری افغانستان- هالند