نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

«
»

مپرسید که دین و مذهب من چیست!

امین الله مفکر امینی 2018-23-04

مرا بیگانگی هاست ز نام و نشان دین و مذهب

هم زکعبه و مسجد و بتخانه و کلیسا ودیرکنشت

این بنا ها ساخته ای دست بشراند

به طوما رشان قصه ها و افسانه هاست

اینها ندارند پیوندی بر کعبه ای دل

عاری اند ز جوهر انسانی

با علم و خرد ندارند سر سازگاری

من برخاسته ای دست حقم

خمیرم است ز جوهر آدم و انسان

بر کعبه ای دلم نیست به جز عشق و محبت

آزاده سرشتم وعاری زرنگ تعلق ها

من آمیزم با آن خلق خدا، که آزاده سرشتند

که آزاده گان جای دارند بر دیده و دلها

بیامیزم با چون خلقی کز خلقت همخونیم ز جوهر ذاتی انسان و ز نوع بشریم

بدرد و غم و شادی، با هم شریکیم

چنین است بنده گان آزاده سرشت

که عجین اند با مهر و عجین اند به عشق

بساط کاروان زنده گی ی چون راهییان حق

عاری است ز ظُلمان و کدورت ها عاری است ز نشان کُشت و کُشتار عاری است ز نشان بیهوده گیها

عاری است ز بهتان کردن بدامان پاک

چون طایقه ای آزاده وآراسته باین زیور پر زیب و زینت با علم و هنر اند

بنازم من چون خلق خدا و چون نسل بشر

که جز محبت و عشق وعلم و هنر ندارند دیـگر نشان

به میزان عدل وانصاف وخرد، بسنجند خوبی و بدیها

به میزان عدل وانصاف وخرد بسنجند خوبی و بدیها