بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

در باره شرایط انقلاب مسالمت آمیز

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف وظیفه کنونی و اصلی مبارزه توده های…

پرچمداران!

امین الله مفکر امینی       204-01-09! ســر فرازیهـــا بـــود پرچمداران را درنبرد بــا…

« قانون » اسارت اسلامی افغانستان 

میر عبدالواحد سادات انگیزهء پرداختن به این موضوع، نشر سندی است…

مخالفت با طالبان دفاع از حق است و نه دفاع…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان نباید بخاطر شماری خاینان حق مشروع مردم…

هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد

استاد "هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد، زاده‌ی…

دستورهای سیاه یا «قانون امربه معروف ونهی از منکر» حکومت…

 ح «حریف» آلمان – آگست ۲۰۲۴ قانون ، دساتیروقواید عمومی واجباری است…

د بڅرکي صاحب بشپړه مرکه

د ادب او فرهنګ درنو او پتمنو مینه والو! ښاغلی بڅرکی…

به بهانۀ نگاهی به دیوان اشعار نثار احمد " نثاری"

نویسنده: مهرالدین مشید از طفیل عشقری، شایق جمال و حیدری بوریای فقر…

صبح دلاویز 

رسول پویان  رها ازتار شب ها می کند شوق سحرخیزم  شـفـق بـازی…

«
»

قرب حق در خدمت خلق

 

بقلم جناب محترم خواجه صاحب عبداله (احرار)

خدمـت خـلـق خـدا کـن تا به قرب حق رسی

نیـست والاتـر از ایـن ایـثـار بنـزد کـردگـار

چـون رضای حـق بخرسندی دلها بسته است

دل بدست آور که گـردی در دوعـالـم رستگار

دلـنـوازی کار هرکس نیست بجـز صاحبدلان

کارانسانی فقط این است ازاین کار دست مدار

هـیـچ خـلقـی را حقـیر مشمار بچشم کـم مبیـن

تا زخـود خـواهـی نگـردی پایـمـال روزگــار

نیـست غـرور و خـود پسندی در نهـاد با خرد

قدرت دنیای دون همچون حباب است هوشدار

از تکـبـر دور بـاش خـود را زکـس بالا مبیـن

تا نگـردی پیـش مـردم هـرزه فکـر و بی وقـار

قـلب انسان شریف مملواست زعدل و عاطفـه

کی شود وحشی چوگرگان و پلنگان خونخوار!

مــردم دانــا و خـیـر انـدیـش بـمـثـل مـاه و مهـر

فیض شان عام است نپرسند از کسی کیش وتبار

مکـتب انـسـانیـت ایـن است اگـر کس فهـم کـنـد

تخـم نیکی در زمین پـاشـید که نـیک آرد بـبـار

آدمـیـت را چنـیـن اخــلاق مـیـبـایــد (احــرار)

تـا جهـان از آدمـی گـلـزار شـود، نه شوره زار

با احترام،

خواجه عبداله احرار