تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

فتنه و شر

ف.بری

 

شدم بر مسجد و دیدم به منبر          بودی شیخی سخن میگفت زهردر

سیــــــاق گفتارش بود روایات          نه بر اسنـــــــاد معلوم و بر آیات

گهی از رفتن روح و زمردن          ز دشواری نزع و جــــــان کندن

چنان تلقین بنمــودی به اذهان          زخلقت هــــر یکی بودی پشیمان

زنکیر وزمنکر پرس وجوها           بگفتی آنچنان خود بودی آنجــــا

زروز محشر وسوزنده آفتاب           سخن گفتی چنان با آب وبا تاب

سخن از دوزخ و آتش بگفتی           چوگویی خود درآن جاهم بخفتی

بگفتی از پل دشوار وتاریک           زخنجر تیز تر از مـــو باریـک

نه کس را زانطریق یارای رفتن        نه بر جنت بیابی راه و روزن

جوانان جمله بود دلریش وحیران       زبیم عاقبــــــت سر در گریبان

نه از دنیا تمطعی  نه از دهـــر         هراسان بود زحول روزمحشر

زخوف و وحشت روز قیامت           نه بر داشتی زدنیا، جز ندامت

نه این دنیاست از بهر مسلمان          بگفت آن شیخ با آه و به افغان

نمی باید که دل بندید برین دهر       که این دیر خراب است بهرکافر

خوشا آن کس کزین دنیای فانی        شتــــابد بر ســـــرای جاودانی

زشرب وشهوت وازحوروغلملن      مهیـــا بهر وی در باغ رضــوان

یکی راه بهشت است ای عزیزان      برون از محشر و ازروز پرسان

جهاد و انتحــــــاری بر مسلمـان       دو فرض عین باشــــد جز ایمان

اگر توفیق می یابیــــــد بدین کار      شــــــوند معدوم تنی چندی زکفار

هماندم چون دهید جان را به جانان    شوید اندر بهشت با حور وغلمان

بود جوی شراب و شهد و هم شیر      روان برقصر ودربارت به توفیر

نه فقر و نی غم لیل و نهار است       بساط عشرت وبوس وکنار است

نه پیری و ضعیفی و نه مـــردن         جوان استی همه عیش است خوردن

ازین دنیا که ننگین است و فانی        ســر افراز زی به دار جاودانی

جــــــوان بی خبر از فتنه و شـر       نـدیـده لـــذت و آسایش دهـــــر

ز شوق لعبتان حور و غلمـــان        به آرزوی شراب وقصروایوان

فریب شیخ خورد در راه باطل         نبرد نامی به جز جانی و قاتل

بشــــــد آمادهء هــرجان نثاری        زبهر عیش و نوش و کامگاری

بســـــــاط انتحاری شـــد مهیا         هلاک گردید طفل و پیرو برنا

ازین اوضاع که سالهااست جاری          رسیـــده شیخ به اوج بی نیازی

زخون نوجوان و مرگ انسان         زر و زیور بیــاندوخته فراوان

به رسم صیغه زن ها همچو حوران   به حرم گرد آورده چو رضوان

بودی جنت به دیگر، جزموهوم       ولی بر شیخ بود پیدا و معــلوم

ازین اوضاع بری گردیده حیران      بساط فتنه است وراه شیطــان

البرت سلوند– دنمارک

4 /7 /2014