طبع غزلساز

رسول پویان دلی دارم که مسـت واژه و معـنـا و گفتار…

خالد ملا عبدالرحمن فاتحی

استاد "خالد فاتحی" (بە کُردی: خالید فاتیحی) با نام کامل…

دورنمای صلح و پایان منازعه در افغانستان

 نویسنده: مهرالدین مشید طالبان و حکومت همه شمول و دراز راه…

چند شعر کوتاه از لیلا طیبی (صحرا) 

دلتنگ که می‌شوم  حس پرواز به سرم می‌زند  افسوس! من پرنده‌ی محبوسم، زخمی‌ی میله‌ها. (۲) شبی…

مامۆی تەنها شاعر کُرد عراقی

آقای "حاجی جلال گلالی" (حاجی جلال گڵاڵی) با تخلص "آقای…

پښتون قامی( قومي) جرګې بري ته سترګې په لار

عبدالصمد ازهر                 …

اختلال شخصیت در عرفان

دکتر بیژن باران عرفان اوج خودشیفتگی در ردای نزدیکی به…

نقد رادیکال چپ به نیچه و آثارش

Nietzsche, friedrich (1844-1900) آرام بختیاری نیچه، زاده کلیسا، زرتشت توهمی، سخنگوی اشرافیت. فریدریش…

کــارمل بود یک جوهرِناب!

امین الله مفکر امینی      2024-09-10! بیاد جوانی ام صفـــــحه برداشتم از زنده…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

زیر باران قدم می‌زنم، درختان در گوشی می‌گویند:      -- هوا…

جنگ های بیهوده ایکه زیر نام دین چندین نسل را…

نویسنده : مهرالدین مشید جنگ هاییکه رزم آوران رهایی بخش را…

نشست فارمت مسکو؛ از دید ابزاری طالبان تا نگاه خوش…

عبدالناصر نورزاد   روز جمعه، فارمت مسکو با اشتراک ده کشور  آغاز…

انسانیت را فرض دانیم !

امین الله مفکر امینی       2024-01-10 بـدنیــــــــایی مجــاز نبینــــــی جزدرد وغم وافسـرده گـــی که…

هفتم اکتوبر روز تجاوز عریان آمریکا و ناتو

که ملت افغان را ۲۰ سال بخاک و خون نشاند نباید…

ابونصر محمد بن محمد فارابی کی بود؟

انجنیر حبیب فتاح ابونصر محمد بن محمد فارابی، مشهور به «فارابی»…

بکر علی

زنده‌یاد "بکر علی" (به کُردی: به‌کر عه‌لی) شاعر کُرد شهید،…

افزایش خطر تروریسم از افغانستان و رویکرد های رقابت محور…

نویسنده : مهرالدین مشید نجات افغانستان در گرو فرصت ها و…

دلگیر

دلم آنقدر.    از   دنيا   گرفتهتو گويي كس گلويم را…

وفاق ملی و همگرایی ملی

افغانستان برامده از جنگ های ۴۳ ساله اعم از تجاوز…

ابوالقاسم لاهوتی

ابوالقاسم لاهوتی

«
»

عوامل پارچه پارچه شدن دین اسلام به مذاهب وگروپهای متعدد، وادامه آن ؟

                                                                         (عدم درک واقعی ازمعنی ومفهوم دین اسلام وکلام الهی ،  منافع  شخصی یا تجارت بالای دین وتحریف احکام دینی باپیروی ازخرافات،منافع زبانی ،قومی، قبیلوی،سیاسی  واقتصادی ،عامل عمده میباشد)

 

بخش اول : ـ

جهت درک و تفهیم بهتراز تحریرمطلب ذیل لازم است تا ابتدا ازدین تعریف داشته باشیم :

دین یا آیین عبارت از مجموعه‌ای عقیده وباور انسانان به خداوند (ج) یا به ذاتی میباشد که به چشم ندیده ،اما اعقیده راسخ برموجودیت وهدایاتش میداشته باشند.این اعتقادات درپیروان همه ادیان و مسلمانان وجود دارد.

تاریخ ادیان نشان میدهد که ادیان بانظرداشت برداشت فکری ومعضلات عینی جامعه در زمانهای مختلف به اشکال مختلف بوجود آمد. طور مثال حینکه انسان در برابر معضلات وپروبلمهای عینی زنده گی روزمره نه توانست راه حل پیدا نماید ، جهت آرامی روحی و تزکیه نفس خویش به چیزهای رو آورد که به نظرش آنان میتوانستند معضلات شان را رفع کنند. که ازپرستش حیوانات تا روشنايی، آفتاب،آتش، بتهای ساخت دست انسانان رو آوردند. تا آنکه به یکتاپرستی یا پرستش خداوند متعال معتقد گردیدند .                           ادیان درهرزمان بخاطر اصلاح جامعه وازبین بردن مظالم ، تامین عدالت ورعایت حقوق انسانان درمقطع زمانی، نظربه شرایط آن زمان ظهورنموده وتاثیرات مثبت برزنده گی انسانان داشته ودارد. طورمثال ظهور اسلام درجامعه بدوی عربستان که ظلم وستم ، بی عدالتی ، پایمال نمودن حقوق افراد بخصوص زنان به اشکال مختلف آن وسایر تخطی ها درعرصه های مختلف جامعه وجود داشت، توانست درآن زمان به آن ها نکته پایان دهد، بروایت تاریخ دوره خلفای راشدین شاهد ادعای ما میباشد . اما بمرور زمان دلایل فوق از همان سده های اول ظهوردین اسلام باایجاد مذاهب جلو وحدت ویکپارچگی دین اسلام را گرفت. طی زمان متذکره ادیان متعدد ظهورنموده وهرکدام پیروانی دارد.                 ادیانیکه بیشترین پیروان درجهان دارند عبارت انداز:اسلام ، مسیحت ،یهودیت،بودیزیم ، سایرادیان زردشتیان و… بصورت عموم ادیان شامل دوبخش عمده میباشد :                   ۱ ـ دساتیر اعتقادی .( اصول )                                                                           ۲ـ دستورالعملهای علمی، اخلاقی وارزشها که بر پایه های اعتقادی استوارمیباشد( فروع) لذا دین عبارت است از مجموع باورها و اعمال مربوط به  این باورها ، عقاید و روشهای ثابت و غیرِ قابل تغییر برای همه افراد ، بخصوص برای  پیروانش میباشد که  یک اجتماع واحد را تحت نام امت متحد میسازد .                                                                    یا به عباره دیگردین مجموعه‌ای از نظامهای فرهنگی، اعتقادی و جهان بینی‌هایی است که با ایجاد نمادهایی،انسان را به ارزشهای روحانی وگاهی به ارزشهای معنوی ارتباط میدهد.‌ بیشتر ادیان با شرح روایات، الگوها، سنن و تاریخهای مقدسشان ،قصد دارند که به زندگی معنا دهند یا به هستی شناسی بپردازند. آنها مایل اند تا اصولی اخلاقی، دینی یا یک سبک زندگی بهتری از ایده‌های شان را دربارهٔ ماهیت انسان و جهان هستی ارائه دهند.     اسلام درلغت به معنی رام وتسلیم بودن دربرابرخداوند(ج) میباشد.اسلام دین یکتا پرستی است. پیروان آنرا مسلمان میگویند ،قرآن کریم کتاب مقدس وآسمانی مسلمانان است که به زبان عربی نازل شده‌است،طبق مندرجات آن وباورمسلمانان توسط وحی الهی به محمد (ص) فرستاده شد. به اعتقاد مسمانان( قرآن وحی نامه اعجاز آمیزالهی است، که به زبان عربی واژه به واژه توسط فرشته وحی، جبرئیل از جانب خداوند واز لوح محفوظ بر قلب و زبان پیامبراسلام هم اجمالا یکباره وهم کم کم درطی بیست وسه سال نازل شده این کتاب معتبر ترین متن دینی نزدمسلمانان است ومسلمانان آن را معجزه و سند اثبات پیامبری محمد (ص) می‌دانند.)                                                                                                      اعتقادات دینی دربین مسلمانان بالعموم به شکل واقعی ، مورثی و تظاهری میباشد:          دسته اول یا مسلمان واقعی، که احکام دین اسلام ( اصول وفروع) راقلباْ طوریکه خداوند متعال هدایت داده وپیامبراسلام تطبیق آنرا سنت دانسته، با فراگیری ودرک واقعی ازمفهوم دین اسلام،انجام میدهند. یعنی مناسبات واقعی وقلبی باایزد متعال داشته ،احکام واوامر دینی رابا نظرداشت رعایت حقوق سایرانسانان و روحیه صلح ،اخوت وبرابری با رعایت شرایط زمان ومکان انجام میدهند.                                                                       یکتعدادازین مسلمانان بشکل خیلی افراطی به پرستش ایزد متعال غرق شده، تاسرحد تسلیم شدن یافراموش نمودن زنده گی روزمره گردیده وبشکل فراعقلی برمبنای عشق پاک تا مرحله ترک دنیا میرسند.                                                                               دسته دوم مسلمانان مورثی هستند،که دین را از پدران خویش به ارث برده اند وازدین اسلام معلومات لازم نداشته ، درقسمت فراگیری معنی ومفهموم کلام الهی (قرآنشریف) سعی و تلاش لازم بخرچ نداده اند. میتوان آنان را نیزبه دو دسته عمده تقسیم  نمود:         ـ این دسته مسلمانان ،نسبت عدم بلدیت به لسان عربی ویا بیسوادی نمیتوانند تا معنی و مفهوم قرآنکریم کتابی که به آن ایمان آورده اند، بدانند وطبق آن عمل نمایند.لذا چون فهم و معلومات کافی ازدین یکه پیرورمینمایند،ندارند، باید از گفتار، وعظ وتبلیغات روحانیون، ملاها ویا ملانماها ، بانظرداشت فهم و دانش خویش درک وعمل نمایند.                   تاریخ اسلام وتاریخ وطنما طی سال های ظهوردین اسلام درکشور ما شاهد موجودیت صدها روحانی دینی بوده که با صداقت وایمان واقعی درجهت خلق الله عمر خویش را وقف نموده اند.                                                                                              ـ دسته دوم که کتله عظیم ازمسلمانان بخصوص هموطنان ما را تشکیل میدهد برعلاوه بی سوادی وعدم فهم و درک ازمعنی ومفهوم کلام الهی، بانظر داشت عوامل فوق الذکر ، معضلات سیاسی که جنگهای تحمیلی اقتصادی ـ سیاسی که درکشورهای عقب گذاشته شده و اسلامی به را تحت نام جهاد و…. براه انداخته ومیاندازند ، بشکل احساساتی تحت تاثیر گفتار، وعظ وتبلیغات مبلغین فروخته شده ،روحانیون، ملاها ویا ملانماها قرار گرفته ، به شکل کورکورانه وغیر ارادی در جهت بد نامی دین اسلام عمل مینمایند.درچهار دهه اخیر جهان شاهد سربازگیری این نوع مسلمانان پاک دل ساده بوده که توسط  گروه ها،تنظیمها ، مذاهب وسازمانهای افراطی اسلامی  که هسته های شان را استخبارات کشورهای مختلف رهبری، کمک مادی ونظامی مینمایند، میباشد که مرتکب جنایات بس عظیم درسطح جهان وکشورما گردیده اند، وسلسله جنایات شان ادامه دارد. در این اواخرگروه داعش که شاخه ازسازمان القاعده میباشد،با تبلیغات وامکانات وسیع که دراختیار شان قرار داده میشود، به جلب وجذب جوانان مسلمان مورثی احساساتی در کشورهای مختلف جهان اقدام نموده و توسط آنان هزاران طفل، جوان،زن ،مرد را تحت عناوین مختلف به قتل رسانیده و می رسانند. مثال عمده آن تجاوزجنسی بالای هزاران دختر وزن درشهربشریه عراق وبعداْ قتل وحشیانه آنان میباشد . آیا اسلام چنین حکم مینماید  ؟ این اسلام سیاسی ، روحیه اسلام ستیزی را در سطح جهان بوجود آورده است.                                                         بدبختانه طی قرنها متذکره ما شاهد هزاران ملانما ها وبه اصطلاح شیخ،ملا و چلی بودیم و میباشیم که ازدین منحیث ابزاردرجهت منافع شخصی وغرایزجنسی خویش استفاده نموده، به مال وناموس مردم مسلمان ما ازصغیر تا کبیرتجاوز نموده اند که  در زمینه صدا مثال طی دهه اخیر وقرنها درکشورخود داریم (مثال: تجاوزجنسی ملا های مساجد بالای دختران صغیر وخوردسال در ولایات کندز ، سمنگان ، بغلان ،تخار درمساجد ویا محوطه مساجد طی سال گذشته  که توسط ارگانهای دولتی مورد بررسی قرار گرفته .     مثال دیگر یکماه قبل زن حامله دار درولسوالی چهادره ولایت کندز که تب لرزه داشت نزد ملاخبرجهت دم ودعا بردند، ملا تشخیص نمود که دربدن این زن جن داخل شده وبا لت وکوب از بدنش خارج شود. زن را آنقدر لت وکوب نمود که طفل هشت ماهه اش را سقط نمود.( آیا دین اسلام چنین حکم مینماید که با ناله تکبیر وبیان چند کلمه عربی با صدای بلند که شاید غلط باشد . دین اسلام را بدنام مینمایند.)                                                            خبرتازه  که به تاریخ ۱۳ اپریل ۲۰۱۵ ازتلویون آریانا کابل نشرگردید ،به اثر بررسی قضیه هولناکترین جنایت که تاریخ نظیرآن را ثبت نکرده ( قتل فرخنده بتاریخ ۱۹ مارچ ۲۰۱۵) مسئولین امنیتی دراطاق داخل مسجد شاه دوشمشیره که مقدس ترین مکان هم وطنانما درمرکز شهر کابل میباشد « پوقانه ها مخصوص که درانجام غرایزجنسی بکار برده میشود { کندوم } جدید واستعمال شده آن که دارای مواد بود، بدست آوردند » واقعا برای ملا ها، ملا نیازی وامثال آن شرم آوراست که درعقب محراب مساجد مرتکب ویا پشتیبانی ازچنین جنایات را مینمایند.وبعداْجهت اغواه واستفاده سئوازاحساسات پاک مردم ناله تکبیر را سرمیدهند.                                                                               لازم است تا درروز تطبیق حکم محکمه بالای چنین جنایتکاران ، ناله تکبیرباید گفت) .   مسئولین امور ویا رهبران دولتها طی قرنها حضور دین اسلام درکشورما ،درزمینه درک واقعی مسلمانان وطنما از معنی ومفهوم قرآنشریف توجه لازم نداشت ویا نکرده اند ،چرا که درپهلو ویا عقب هرزمامدار،رهبر دینی ویا مذهبی وجود داشت وتاحال وجود دارد.تا ازدین درجهت منافع شخصی وازآن طریق درجهت حفظ قدرت رهبران دولت استفاده سئو نمایند . لذا چنین روحانیون تبلیغات نموده ومینمایند که باید قرآنکریم صرف به زبان عربی باشد.تا ازعدم فهم مسلمانان استفاده نا مطلوب خویشرا انجام داده واز دین منحیث ابزار مقاصد شوم خویش استفاده نمایند.بهمین منظوردرجهت فهمیدن مسلمانان کشوروتنویرآنان ازاسلام به لسان مادری شان کدام اقدام لازم انجام ندادند.                                          محترم غوث زلمی درزمینه ( چاپ قرآنکریم به لسان دری) اقدام ارزشمند نمود تا هم وطنان مسلمان ماازمعنی ومفهوم قرآنکریم که رهنمائی زنده گی شان میباشد،مطلع گردند. اما توسط دولتمردان به رهنمائی تیکه داران اسلام محکوم وروانه زندان گردید.            فرض کنیم ترجمه قرآنکریم راکه جناب غوث زلمی بچاپ رسانید ،دارائی اغلاط بود.     باید مسئولین دولت،علمای کرام را دزمینه دعوت مینمود تا درحصه تصحیح ترجمه قرآنکریم اقدام مینمودند.درحالیکه فعلاْ قرآنکریم  به لسان های مختلف در دنیا وجود دارد . ویا دولت تصمیم اتخاذ میکرد ویا ازهمین حالا اقدام نماید که قرآنکریم رادرمکاتب از صنف اول الی صنف دوازدهم با معنی آن تدریس نماید. وشاگردیکه ازصنف دوازدهم  کشوریکه خود راجمهوری اسلامی مینامد،فارغ تحصیل گردد،باید معنی قرآنکریم را بداند که او طبق احکام دین اسلام درمقابل خداوند وخلق الله ،دارای کدام حقوق ومکفیتها میباشد. وموقعیکه بعضی ملانما های فرصت طلب که ازاسلام بهره کافی ندارند،درمحافل، مجالس ، تلویزیونها با تبلیغات غیرواقعی ( به اصطلاح ازمغز نه بلکه از شکمبه خود) با تهمت زدن بردین اسلام ،درجهت منافع شخصی خویش صحبت مینمایند،و ذهنیت مسلمانان را با بیان بعضی آیات واحادیث،که معنی آنراهمه مردم نمیدانند.(وحتی اگربه  عربی سخنان غلط هم گویند ویا دشنام دهند،شنونده آمین خواهند گفت) با استفاده سئو ازتحریک مسلمانان، بخصوص با بیان ناله تکبیر،آرمانهای شخصی، کروپی وسیاسی خویش را تحقق میدهند. آنوقت شاگرد فارغ شده ازمکاتب،بجواب آن ملا استفاده جووتجاردین خواهد گفت که : ( محترم ملا صاحب ! چیزیکه تو فرمودی در اسلام وکلام الهی چنین نیست )   مفیدیت دیگر آن این خواهد بود که روحانیون محترم در جهت آموزش واقعی اسلام تپ و تلاش بیشترخواهند نمود.                                                                                   ـ گروپ دیکر مسلمانان ظاهری عبارت از آن اشخاصی میباشد که در باره اسلام وعلوم دینی تحصیلات لازم تا درجات مختلف نموده اند.اما بد بختانه ازدین منحیث ابزار بخاطر منافع شخصی کارگرفته وباتصاحب قدرت دینی دراجتماع اقدام به زراندوزی،غصب و چوروچپاول دارائیهای عامه وخصوصی اقدام نموده ومینمایند.وبا دادن فتوای ها درجهت استحکام منافع مادی خود و فامیل خویش درتلاش هستند.                                        (آیا اسلام چنین حکم مینماید که با دم ودعا،تعویض وتومار، لقمه نان غریب وبیچاره یکه خودش ویا اولادش درمریضی می سوزد،تصاحب نماید، ودین فروشی نمایند و…) وتعداد قابل این چنین افراد بشکل مستقیم و غیرمستقیم درامورکشور نقش داشته ودارند که روزانه به اشکال مختلف تحت نام اسلام خون مردم را میچوشند .

تاریخ نشان میدهد که ادیان بانظرداشت برداشت فکری ومعضلات عینی جامعه شان در زمانهای مختلف به اشکال مختلف بوجود آمد. طور مثال حینکه انسان در برابر معضلات وپروبلمهای عینی زنده گی روزمره نه توانست راه حل پیدا نماید ، جهت آرامی روحی و تذکیه نفس خویش به چیزهای رو آورد که به نظرش آنان میتوانستند معضلات شان را رفع کنند. که ازپرستش حیوانات تا روشنايی، آفتاب،آتش، بتهای ساخت دست انسانان رو آوردند. تا آنکه به یکتاپرستی یا پرستش خداوند متعال معتقد گردیدند .                          ازجمله ادیان، دین اسلام یکی ازمکملترین ادیان آسمانی است که تقریباْ (یک ونیم ملیارد) پیرو دارد. این دین درسال 610 میلادی بالواسطه حضرت محمد(ص) ازجانب خداوند(ج) جهت رهنمائی  بنده گانش نازل گردید. حضرت محمد (ص) پسرعبدالئد نواسه عبدالمطلب در شهرمکه در خانواده از بنی هاشم در قبیله قریش بدنیا آمد. درآوان طفولیت ابتدا پدر و سپس مادرش وفات نمودند. سرپرستی آنحضرت بدوش کاکایش ابوطالب افتاد. حضرت محمد (ص) از آوان نوجوانی  مصروف چرانیدن رمه حیوانات کاکایش گردید.                  چون به یکتا پرستی معتقد بود،فضائی آزاد دشت وصحرا برتفکر، نیایش وعبادتش اثرات بهتر گذاشت وزمینه های بهترفکری برایش مهیاگردید.صداقت و راستکاری، رفتار و کردار پسندیده وحسن اخلاقش، مورد اعتما د اطرافیانش قرارگرفته ومحبوب قلوب همه گردید. ازجمله  بی بی خدیجه خانم متمول که پیشه تجا رت راداشت بانظرداشت خصلت نیک آن حضرت،امورتجارت خویشرا به ایشان سپرد وبعداْ با جناب شان ازدواج نمود.    عده ئی دانشمندان ازجمله پوهاند جلال الدین صدیقی درفصل سوم اثرخویش بنام تاریخ تمدن اسلام که درصفحه انترنتی اخبارافغانستان نیزبه نشرگردید.چنین برداشت دارند که : عامل ظهوردین اسلام عبارت ازوحی وهدایات خداوند بود که توسط جبرئیل امین فرشته وحی، درغارکوه حرا برحضرت محمد(ص) نازل گردید.بدین اساس دین اسلام موهبتی خداوندی بود که جهان عرب و غیرعرب راازظلمت،جهالت ظلم وستم نجات داده عدالت وبرادری را به ارمغان آورد.                                                                              علمای جامعه شناسی عوامل ظهوراسلام راعلاوتا تضادهای فکری ،فرهنگی، معضلات اقتصادی، تجارتی ،اختلافات قومی وغیره درجامعه عرب میدانند.واین تضادها را ناشی ازمعضلات یکتاپرستی ادیان یهودی ومسیحی درمقابل بت پرستی که شامل قبایل بنی هاشم ،بنی امیه،غسانیان، بنی لحم، بن حنیف وغیره قبایل بود. تفاوتهای سطح زنده گی این اقوام به خصوص که قوم بنی هاشم غریب تربودند،ودیگرمعضلات سبب گردید که قوم بنی هاشم اقدام به مبارزه نمایند. دراین راستا حضرت محمد(ص) پیشقدم شده ، نظربه محبوبیت که نزد مردم وجامعه پیدانموده بود درمبارزه خودعلیه ظلم وستم ،تحقق عدالت وبرادری، یکتا پرستی موفق گردید.بااینکه ازطرف مخالفین ودشمنان افکار ونظریاتش مورد توهین، تحقیروتهدید قرارمیگرفت به مبارزه خودادامه داد ،ودین برحق یکتا پرستی راجهان شمول ساخت.ظهوردین اسلام تحول بزرگ درهمه عرصه های زنده گی مردم عرب وسایر کشورهای جهان بوجود آورد ومیآورد.

                                         ادامه دارد

                                               بااحترام

                                      عبدالواسع غفاری