تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

شتردزدی و خم خم

رسول پویان

کار امریکا و طالب گـپ مبهـم گفتن است

با شتر دزدی بروی بام خم خم رفتن است

سرنـوشـت خلق را از خلق پنهان می کنند

زیر کاسه عالمی نیم کاسه قائم کردن است

جنگ طالـب بـوده از اول جـنگ زرگـری

این صدا درگوش شهروروستاوبرزن است

نقـش طالـب استخـوان گـوشـۀ چـشـم فگار

قصۀ قصاب و شاگرد حکیمجی دیدن است

نیست جـایی بهر افراط و سـتم در مملکت

آب کوفتن در میان قلب سنگ هـاون است

چل سـال در شطّ خون و آتش و پولاد داغ

پـیکـر صـد پـارۀ مـردم سـوز غجغن است

گـردن کــج را نمی بــرّد گـر شـمیـر تـیـز

پس چراقصاب راسودای تیغ وگردن است

تا که خیاطان ناشی محـو طرح دشـمن اند

جامۀ پـوسـیده تنها یخن است و لیفن است

گـر بماند زیـر ابـر تـیره خـورشـید وطـن

صبح ما تاریک ترازخیمه گاه خفتن است

مهر تاریخ خراسـان است گرما بخش دل

گلخن ویرانه از انوار فیضش گلشن است

کلک نسـل نـو زنـد تـاریـخ فـردا را رقـم

نسل نو آینده را فرمانروا و سرجن است

30/3/2019