اسرار عشق 

رسول پویان  شدم تا همدم نـور آشیان در کهکشان دارم  از این…

کابل زیبا

سیمین بارکزی فرزند عبدالکبیر خان بارکزی 1953 میلادی در یک…

خالە بکر

استاد "بکر محمد امین" (به کُردی: به‌کر محه‌ممه‌د ئەمین) متخلص…

احتمال تحولات بعد از انتخابات در آمریکا و صدای تکانه…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا با پیروزی ترامپ آمریکا به افغانستان باز…

                   من وتو 

چرا صدا ی ما را  جها ن  نمی  شنود برای  آنکه …

شناخت با 30 نوع سوگیری در عرفان

دکتر بیژن باران اگر ما بتوانیم خود را تغییر دهیم؛…

خواب  و  رویا

فرزانه ساحل  حسینی دوش  دیدم  که در آغوش  تو ام با…

سارتر،- مبارزی عملگرا، روشنفکری التقاطی؟

Sartre, jean paul(1905-1980) آرام بختیاری سارتر و انقلاب؛ روشنفکران جایگزین پرولتاریا. سارتر(1980-1905.م)، نویسنده…

هجران

شعر تورکی اوزبیکی داکتر فیض الله ایماق با ترجمه ی دری…

قامت با شکوه ی آسمایی و شیر دروازه بار دیگر…

نویسنده: مهرالدین مشید به راستی که جهان بی وطنی دنیای سرد و…

مولانا عبدالرحمن جامی 

نورالدین عبدالرحمن بن احمد بن محمد جامی معروف به مولانا…

آیا این یک آدمیزاد است یا غیر آدمیزاد؟!؟!؟!

سنگ شکن خدا که می دهد نمی پرسد بچه کیستی؟! "اما…

پس منظر اختلاف نظر رهبران طالبان و شکننده گی بقای…

نویسنده: مهرالدین مشید سیطره جویی ملاهبت‌الله و افزایش اختلاف میان جناح…

رهبران فراری

نوشته نذیر ظفر ما را به وحشیان زمـــــان رهبران فروخت خـــــود را…

کجاست

مادر دلسوز بی آزار و غمخوارم کجاست  مادر شیرین من از…

تبار گرایی یا تفوق خواهی تباری ؟

ساحه باقیمانده از آریانا ، خراسان و باختر که بنام…

لوکاچ؛ فیلسوف مجار، مورخ و تئوریسین ادبیات

georg lukacs (1885-1971) آرام بختیاری گئورگ لوکاچ، و دمکراسی سوسیالیستی شورایی. جرج لوکاچ(1971-1885…

په حکومت کولو کې بد، په خبرو کې بد او…

نور محمد غفوري جان کیری د امریکا د خارجه چارو پخواني وزیر هغه…

سروش واژگان 

رسول پویان  خـدا تا در نمـاد بنده یـی مصلـوب آدم شد  محـیط…

«
»

شاعر، نویسنده و مترجم معاصر کورد

طلعت طاهر (تەڵعەت تاهیر) شاعر، نویسنده و مترجم معاصر کورد، در ۱۸ ژانویه‌ی ۱۹۷۱ میلادی در شهر مخمور استان اربیل اقلیم کوردستان عراق دیده به جهان گشود.

او تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم ادامه داد و اکنون عضو هیات تحریره‌ی چندین مجلە و نشریە‌ی ادبی‌ست از جمله، عضو فعال اتحادیه‌ی نویسندگان کورد، همچنین وی قائم‌مقام پایگاه ادبی و هنری گلاویژ است.

▪کتاب‌شناسی:

– دەرچوون لە سووڕیی نووسین – ۲۰۰۸

– لەبەر ئاوازێک نایەوێ ببێتە گۆرانی – ۲۰۰۹

– بنەچەی سەوسەن – ۲۰۱۰

– عەتری ئەو عاشقانەی مردن – ۲۰۱۶

– ناوی تۆ ئیمزای منە 

– رۆژگاری وشک و چاوی تەڕ – ۲۰۲۱

– ئەو گوڵەگەنمانەی بوونە گسک – ۲۰۲۲

▪نمونه‌ی شعر:

(۱)

لە نێوان تۆ و مەلای مزگەوتەكەی بەرامبەرمان لێكچوونێك هەیە: 

هەردووكتان ئێستاتان فەرامۆش كردووە، 

تەنیا هەڕەشەی تەنیا مانەوە و 

باسی باشەی كەسانی پێش من دەكەن! 

میان تو و ملای مسجد روبرویمان

شباهت‌هایی هست:

هر دوی شما حال خودتان را فراموش کرده‌اید 

تنها مرا به تنها ماندن تهدید کرده و

بحث خوب بودن دیگران را پیش من می‌کنید!.

(۲)

کە تۆم نەما ئەوجا زانیم

خەڵک بۆ پیاسە ناچنە سەر قەڵاتی هەولێر

ھەر یەکەو ڕووەو گەڕەکی ئازیزێک دەوەستێ و

وەکو سەربازێکی پیر لە مەیدانی شکستەکانی خۆی دەڕوانێ!

وقتی تو را از دست دادم، تازه فهمیدم

مردم برای پیاده‌روی به کلات هولیر نمی‌روند 

بلکه هر کدام به سوی کوی معشوقه‌ی خود ایستاده و

چنان سرباز پیری در میانه‌ی میدان، شکست‌های خود را می‌نگرند!

(۳)

‎لە ڕستەی

هەتا ئاخیر لە گەڵت دەبم

!‎تەنیا ئاخ مایە

از اول

تا آخر که با تو بمانم 

فقط آه و افسوس برایم می‌ماند!

(۴)

ئەو دارەی 

ئەمڕۆ لە سەری خوێندکارێک درا… 

ڕەگەکەکەی دەچێتەوە سەر ئەو درەختەی 

سێدارەکەی قازی محەمەدی لێ دروستکرا. 

آن درختی 

که امروز برای تخته‌سیاه به کار رفتە است 

ریشه‌اش بر می‌گردد به آن درخت 

که از آن دار اعدام قاضی محمد درست شده بود.

(۵)

رووداوێکی دڵتەزێنە 

کاتێک لە نیوەی رێگادا کەسێک بەتەنیا جێماوە و 

بەر ئامۆژگاری دەکەوێ!

اتفاقی نگران کننده‌ست،

زمانی در میانه‌ی راه، کسی تنها مانده باشد و 

تو به پند و اندرزش مشغولی!

(۶)

ئەم ژیانە خۆی بریندارە 

هەق نەبوو تۆش بێیت و

ڕۆڵی خوێ بگێڕیت.

زخم است، زندگانی‌ام!

روا نبود که بیایی و 

نقش نمک را بازی کنی.

(۷)

دایکم، 

هەتا مردیش وایزانی سۆعبەتە 

لەو ژیانە تاڵەدا، 

تووشی نەخۆشی شەکرە بووبێت! 

مادرم،

تا زمانی که مرد، فکر می‌کرد شوخی‌ست،

در این زندگی تلخ،

چرا باید به مرض قند مبتلا بشود!

(۸)

ھەر جارەو شیرینیەك دەنێژین

لە قەبرێكدا ئازیزێكمان 

لە چاڵێكدا خەونێكمان 

لە درزێكدا یادگارییەك 

لە خۆڕا نیە ژیان لێرە تامی سوێرە 

بەو قەبر و چاڵ و درزانە 

ژیان ئەم وڵاتە بوەتە خوێدان …!

هر بار که خوب دفن می‌کنند

در قبری عزیزمان را،

در چاله‌ای رویاهایمان،

در شکافی یادگاری‌هایمان را،

از لجبازی نیست که می‌گویم، زندگی اینجا شور است!

در آن قبر و چاله و شکاف

زندگی در این سرزمین، زندگانی در نمکدان است…!

(۹)

بۆ ئەوەی دوریت 

لە یادەوەریمدا جێگای ببێتەوە 

ناچار لە مێشکمدا هەرچی گۆرانیم دەزانی سڕیمەوە 

ئێستا لە سەیرانی هاوڕێکانمدا 

سەر دەلەقێنم 

بەژدار نابم لە گوتنەوەی گۆرانیەکان

تەنها لە کۆتایەکاندا دەڵێم :

ئامــاااان ئامـــااان ..!

برای آنکه دوری تو

در خاطرم جایی پیدا نکند،

به اجبار هرچه سرود و آواز در خاطرم بود، پاک کردم!

الان در گردش با دوستانم

سر تکان می‌دهم (به نشانه‌ی پاسخ منفی)

و سهیم نمی‌شوم در آواز خواندنشان

فقط کوتاه و آهسته می‌گویم:

اماااان… اماااان…

(۱۰)

بەردەوام منەتمان 

بە وشەی گەڕانەوەی ناو گۆرانیەكان دەمێنێت

چونكا مرۆڤ لە خۆشەویستیدا 

قەت توانای كشانەوەی لە كاتی گونجاودا نیە.!

همیشگی‌ست قدردانی و سپاس ما

به تعداد کلمات به کار رفته در آوازهایمان،

چونکه انسان در عشق و دوست داشتن‌

هرگز توانایی عقب کشیدن در وقت موعود را ندارد.

شعر: #طلعت_طاهر

برگردان: #زانا_کوردستانی