حاصل موعظهّ خواجه عبدالله «انصاری »

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني » در امر…

طبیب بګو مرض ام چه وچاره ام چیست؟ 

نوشته :الحاج سمیع الدین  سعید افغاني سخن چند در مورد شخصیت…

صفحه ای از کتاب سینوهه پزشک فرعون

جلد دوم -ص 132 نویسنده : میکا والتاری مترجم:  ذبیح اله منصوری  وقتی…

فلسفه کانت،-انتقادی،روشنگر،اخلاقی

kant, immanuel 1724-1804 آرام بختیاری نبوغ فیلسوف بورزوایی، و یک جمله از…

پیدایش وادامه ای افراط گرائی در افغانستان 

میرعنایت الله سادات               …

گزینش نیرو از داخل یا بیرون سازمان

در هر نخستین طرح کسب و کار یک سازمان نو…

امید حکومت مشارکت ملی قربانی تجربه های ناکامی حکومت وحدت…

نویسنده: مهرالدین مشید در این تردیدی نیست که در این جهان…

«نمی‌ خواهم که دیگر یک انسان باشم!» 

محمد عالم افتخار                   (مقدماتی بر تئوری های پسا کرونایی ـ 4) برخ…

عدم همکاری صادقانۀ اسلام آباد باکابل سبب نگرانی واشنگتن…

نویسنده: مهرالدین مشید زمان پیوستن کشور های همسایه به کاروان مصالحه…

عید درقرنطین

 نوشته : نذیرظفر ای یار در قر نطـــــــین عید شما مبارک ای…

رکود اقتصادی بزرگ‌تری در پیش است

نورئیل روبینی/ آمادور نویدی اگرچه هیچ‌گاه زمان خوبی برای یک بیماری مُسری…

عید در پهنه دود و آتش

در ا نتظار عید م ،   اما   نمی …

داستان «جلای وطن»

نویسنده «عبدالله حسین»؛ مترجم «علی ملایجردی» عبدالله حسین (-1931) زمانی که…

عید آزادی وطن

رسول پویان عیدسـت تا که دل بـه دل گفتگو کند یک بوسـه…

عید تنهایی

عید ما عید کرونایی بود  عید فکر و عید سودایی بود در…

شعار های ناهمزمان با مرحله رشد جامعه

بیژن باران  من به ویژه نسبت به هر فرد روسی…

سروده ای طنزی برای رهبران جهادی بنام!

امین الله مفکر مینی 2020-08-05 با این همه جد…

آیا سرمایه‌داری از پیامدهای پاندمی کووید ـ ۱۹ جان به‌در…

نویسنده: بهمن آزاد برگرفته از : شماره ویژهُ «مانیفست صلح» ارگان کمیتهٔ…

سخاوتمندان نابکار

نویسنده: میترا تهامی در سال ۲۰۱۵، به‌دنبال اعلام جرم پزشکان هندی علیه…

واکسن‌ها و بنیاد گیتس

برگرفته از : کانال تلگرام مجله «دانش و مردم» مدافعان جهانی سلامت…

«
»

درس زندگی

رسول پویان

نیست عیبی گرکنی هردم سوال

گـر نـدانی مطلـبی بـاشـد محال

تـا تــوانی بــادۀ دانـش بـنــوش

آدمی از عـلـم می گـیـرد کمـال

از سـفــر آمــوز درس زنـدگی

آب از جـریان می گـردد زلال

عـشـق بحــر بـیکـران دل بُـوَد

گوهرهر موج آن شوق وصال

ریشـۀ سـرو هـزاران سـاله یی

قـصه هـا دارد از عـهــد نهـال

بـوی تـوفـان قـیـامت می رسـد

در مـشام عـقــل از بـاد شمـال

زنـدگی آغـاز و انجـامی نـدیـد

گرچه در دنیای ما گیرد زوال

طرز ابـراهیم و بودا دیـده ایـم

کیست یارب بـانی قتـل و قتال

خوی زرتشتـست یا کنفیسیوس

جلوۀ خـورشـید یـا درک روال

عقـل یونان در سـیه چالی فتاد

سفسطه ویرانگر بحث و جدال

هوش روباطین چه میآرد پدید

حسّ تن وعشق دل گیرد زوال

شور شمس ونای مولانای بلخ

خلوت عرفان دل یا قیل و قال

نقـش پیکاسـو و مانی در هـنر

عمق دل یا جلـوۀ شـوق جمال

بــادۀ خـیـــام در جـــام طـرب

شعر حافظ نغمۀ مستی و حال

سنت تجریـد رهبان یا که ایـن

اجتماع کـوچک اهـل و عـیال

نـور گِل از جـلـوۀ اشـراق دل

بوی گل بیگانه ازرنگ ضلال

زهـرۀ شـیر ژیـان سـلطان تـن

ترس بیجا گُرد را سازد شغال

واژگان تصویرهستی دردماغ

عـرق امواج یقین غرق خیال

زندگی پیونـد حـال لحـظه هـا

داســــتـــان آرزو و ایـــده آل

قصۀ تاریخ از حـال شـماست

نَقل فـردا بـاز گـردد نُقل حال

7/5/2019