تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

جنتي خوب

 

شاعر : سميع الدين افغاني

د ښاغلي اټک   يوسفزي د (کرجي  بابا) د ليکنې پر بنيا د

 

ماويل جنـــت مو د پښــتو ډک شو

په خــوږو ژبــــو پښتنـــو ډک شو

 

ځای د پښود ايښـــودوکـــم دی

په احـــمـــد زو او درانو ډک شو

 

هلته  ځاځي او هم ساپي وينمه

د پوپل زو او  نورزيو ډک شو

 

دلته مسود او ابـــدالي قـــامونه

په ميړنـــيو يوســـف زو ډک شو

 

ګورۍ چې ټول کړي په پښتوخبرې

د پښتونــخوا پـــه پښتنو ډک شو

 

کوچني ماشوم مې غوږکې ورووويل

زمونږ د کلي پــــه ځلمــــو ډک شو

 

ويل چې کرجې بابا دلې واستول

زمونږ په خواخوږو او پلارو ډک شو

 

ماشوم کرجي  کرجي نارې وهلې

ويل د کرجي بابا د کــــړو ډک شو

 

ها د شين ډنډ جنتيان هم دلې دي

ويل دحــــاکم په  فـــرمانو ډک شو

 

ماشوم لـوی ورته   اشاره وکړله

ويل انتظار د لوی صفو ډک شو

 

شاوليکوټ پښتانه هم رادرومي

هــــغو بــې وسو په بچو  ډک شو

 

دا د فــراه او د شينډنډ ځامن دي

دا دهـــغو کلـــو بانــــډو ډک شـــو

 

ماته شهــــيدې پښتــنې وويلې

دزور واکانو په ظلمو ډک شول

 

ما ويل چــې زه هم جنتي شـوم ربه

څه د ځــان مـــرګو په حملو ډک شو

 

ډيربيا چارو اکو په عــــزت ليـــږلي

څــه يې پـــه مکر  او پلـــمو ډک شو

 

پېغلې شــهيدې راته داسې ويل

زما د واده پــــه ميـــلمنو ډک شو

 

دا رنګينه جامـــې مې نـه ګورې ته

زما دخاوند په وينو سرو ډک شو

 

ناڅـــاپه غږ اوغړمبهار  شو پورته

کـــور دهنــــدارو او ګـــردو ډک شو

 

ګورم چې لرې دخپل ځايه پروت وم

زړه نــــا اميــده له سلــــګو ډک شــــو

 

ما مې د کور خلکو ته غږ پورته کړ

غــږ مـــې دزړه په لـــرزيدو ډک شو

 

زموږ ه لـــوی اوسنـــدريـــز ه  کلـــی

 اوس پـــه نارو اوپـــه سوروډک شو

 

زماحواس ټول پريشان ښکاريده

چې ټــــول بــــدن مې دخولوډک شو

 

اوس هم هغه  وحشې غږونه اورم

کــــلی موټول له تور  لــــوګو ډک شو

 

ربــــه پــه مونږ څـــه حالتونه دي نن

زمــــوږ وطــن پــــه اديـــرو ډک شو

————————————