آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

«
»

بمب مادر

نا بسامانى به گيتى بين كه پيكر مى كشد
هر ابر قدرت به نحوى و سريع تر مى كشد
بسكه  وضع و حالت دنياست يكسر منقلب
چند خدا نا ترس و ظالم يك برابر مى كشد
هر كى آمد چور و ويران كرد ملك ما و تو
 مردم ما را مگر تا روز محشر مى كشد ؟
ازبك و پشتون و تاجك جمله را اكنون نگر
اجنبى چون غول وحشى يك برابر مى كشد
سياه ترين قدرت به گيتى باشد امريكا بدان
با دوا و مرهم اش ، در بين بستر مى كشد
چشم خود را دوخته بر ثروت مشرق زمين
با طماع حرص و آز پوچ در سر ، مى كشد
هر زمانى نفع مادى و سياسى را كه ديد
گاه به نرمش، گاه به سازش، گاه بد تر مى كشد
توده هاى كار و هستى آفرين را در جهان
ميكند سركوب و خوار و زار و ابتر مى كشد
روس آمد در وطن فرياد سر دادند همى
كو به قصد بحر هند از حد فزونتر مى كشد
از چنين اوضاع نارام سود جست و بهره برد
داد زد ، فرياد كرد و گفت كه كافر مى كشد
چند رهبر را گرفت آغوش و پول داد و سلاح
اين زمان هر هفت شانرا جمله يكسر مى كشد
دى به نام كمونيست كشتند اولاد ى وطن
حال به نيرنگ تروريست جمع ديگر مى كشد
جمله پرچم هاى گيتى را به ما افراشتند
تحت نام اينكه ” القاعده ” ستمگر مى كشد
آن جنايتكار ” اسامه ” را چو فرزند پروريد
حال براى قلع و قمعش تا به خيبر مى كشد
آنكه مى آموخت درس قتل و غارت بين چسان
از قضاء بر عكس مربى را فزونتر مى كشد
هر كى واك و اختيار خود به غير تسليم كرد
از يهودى تا نصارى ، گبر و كافر مى كشد
كشت و خون آسان نباشد ليك امروز از قضا
رهزنان و مفسدان را بين كه فر فر مى كشد
اين چه كشتن كشتن است ياران امروز در وطن
جنگ طلب در هر كجا چون مور و كفتر مى كشد
با بم و هاوان و راكت اين جنايت پيشه گان
مردم نادار و مسكين را سراسر مى كشد
در فراه و كندز و پكتيا و ننگرهار و خوست
با تفنگ و توپ و راكت ، زور و دالر مى كشد
” واعظى ” فرياد مكن ترسم ترا دونالد ترامپ
بعد ازين با انفجارى بمب ” مادر ” مى كشد
زبير واعظى