نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

«
»

انجماد اجتماعی

موسی فرکیش

    بنابر مصروف‌ بودن و تلاش‌ برای پیشرفت شغلی، بیشتر زنان در اروپا، فرصت تشکیل خانواده و داشتن کودک را موکول به بعد می‌کنند. این تعلیق و انتظار گاه زمان طولانی را در بر می‌گیرد، روزگاری می‌رسد که بنابر عوامل فزیکی و جنسی فرصت بارداری و داشتن کودک از دست می‌رود. ازینروست که زنان در هالند به پروسه‌ی منسوب به “انجماداجتماعی” رو آورده‌اند. این روند طوری‌ست که زنان متمایل و منتظر فرصت، تخمک‌های جوان و پرتوان برای بارداری از سنین تا سی سالگی را به انجماد می‌فرستند  .تخمه‌ها در یخچال‌های ویژه برای این امر در سرمای منفی ۱۹۶ درجه برای ده‌ها سال نگهداری می‌شوند تا بعدها و در فرصت مناسب، زمانی‌که چانس بارداری زنان کاهش می‌یابد، استفاده شوند. آمار نشان داده‌است که در صورت ذخیره‌ی ده تخمه از سنین پایین‌تر از سی‌سالگی، چانس برای تولد طفل سالم- ۴۰ فیصد، با ۱۲ تخمه شصت فیصد و با ذخیره‌ی بیست تخمه، ۹۰ فیصد شانس داشتن کودک سالم وجود دارد.

Ingen tilgængelig billedbeskrivelse.

 زمانی‌که بنابر علل مختلف، امکان بارداری به‌صورت طبیعی ناممکن شود، تخمک‌های نگهداری‌شده با سپرم شوهر تحت شرایط معیاری منسوب به تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) intra-cytoplasmic sperm injection (ICSI) بارور شده و بعدا دو جنین بدست‌آمده ازین عمل در رحم مادر جاگذاری می‌شود. 

     چون این پروسه، ریسک و عوارض جانبی بیشتر از روند طبیعی آن ندارد و نتیجه‌اي آن با نتایج از طریق تعامل طبیعی شبیه است، بیشتر از چهارهزار زن جوان در هالند به این پروسه‌ی تضمین بارداری برای سال‌های بعدی عمر، پیوسته‌اند. یگانه مورد قابل تامل آن اینست که بیمه‌ها و نهادهای طبی حاضر به پرداخت هزینه آن نیستند و پرداخت مالی آن به دوش خود افراد می‌باشد. هزینه آن برای معاینات و گرفتن تخمک‌ها در حدود چهارهزارایرو و نگهداری آن چهارصدایرو در سال است. خبرگزاری شبکه AvroTros هالند اعلام کرد که در روزهای اخیر تقاضای زنان جوان برای معاینات و مشوره برای انجماد تخمک‌ها افزایش یافته‌است.