آیا عربستان به رسانه های روسی رشوه پرداخت می کند ؟

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

سایت اینترنتی راشیا تودی (Russia Today) خبر داد که یک صفحه جعلی اینترنتی که می کوشد خود را وابسته به رسانه قطری الجزیره نشان دهد،  افشا کرد که عربستان سعودی به برخی از رسانه های روسی رشوه می دهد تا این رسانه ها از انتشار مطالبی علیه حکومت سعودی خودداری کنند.

این صفحه اینترنتی که با مهارت فراوانی درست شده توانسته است همه را به اشتباه بیاندازد. در این صفحه اینترنتی جعلی نوشته شده که عربستان مبلغ ششصد میلیون روبل روسی برابر نه میلیون یورو، به روزنامه نگاران شبکه دولتی راشیا تودی پرداخته است، هم چنین مبالغی از سوی عربستان به آژانس خبری روسیه ؛ ریانووستی و آژانس خبری تاس پرداخته شده است.

در این گزارش از قول سفیر قطر در روسیه گفته شده که عربستان به رسانه های روسی در برابر عدم انتشار خبر هایی علیه عربستان رشوه پرداخت می کند.

این سایت اینترنتی به دلیل مهارتی که در ساخت آن بکار رفته موفق شده که بسیاری را فریب دهد تا جایی که هیئت سیاسی قطر در مسکو و مسئولین رسانه الجزیره ناچار به تکذیب وابستگی آن به شبکه الجزیره شده اند. سفیر قطر در روسیه در یک بیانیه رسمی اخبار منتشر شده در بلاگ جعلی را تکذیب کرد. الجزیره هم چنین اعلام کرد که این نخستین بار نیست که اخبار جعلی به نام این رسانه منتشر می شود.

یاسر ابوهیلالا مدیر کل شبکه  الجزیره می گوید به دلیل اینکه رسانه های روسی با پخش اخبار واقعی و بطور حرفه ای بحران کنونی میان قطر و برخی از کشور های عربی خلیج فارس را پوشش می دهند ، این اقدام به هدف ایجاد  بحران میان قطر و رسانه های روسی می باشد. وی افزود موضع روسیه دربرابر مجازات های عربستان و چند کشور دیگر عربی و اتهام پشتیبانی از تروریسم علیه قطر متعادل است و به قطر کمک کرده تا در این ماجرا کمی از عدالت برخوردار شود. وی امارات متحده عربی را مسئول هک کردن آژانس خبری قطر معرفی کرد ، کاری که باعث بوجود آمدن این بحران در خلیج فارس شد.

این حمله اینترنتی نقش مهمی در به راه انداختن بحران سیاسی داشت که هم اکنون قطر از آن رنج می برد. در این حمله اینترنتی  اخبار جعلی به تمیم بن حامد امیر قطر نسبت داده شد.

در پی بحران بوجود آمده میان قطر و برخی کشور های عربی، عربستان با ارائه سیزده درخواست از جمله تعطیلی شبکه الجزیره، قطر را تهدید به تحریم و واکنش های تند کرد. هفته پیش نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شبکه الجزیره را مسئول درگیری های اخیر میان اسرائیل و فلسطینی ها در اورشلیم  معرفی کرد و افزود آماده است تا دفتر این شبکه را در اورشلیم تعطیل کند.

این در حالی است که وزیر دادگستری اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را مسئول ایجاد این حوادث که منجر به کشته شدن چند پلیس اسرائیل و چند تن فلسطینی شد معرفی کرد.

بر پایه خبر های منتشر شده ا زسوی ویکی لیکس درهنگامه حمله آمریکا به عراق محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی از آمریکا خواسته بود تا شبکه الجزیره را بمباران کند.

به تازگی شخصی که خود را به نام « مجتهد امارات» معرفی و خبر های پشت پرده امارات را افشا می کند در توئیتر خود نوشت : « نیروهای هوایی امارات و مصر در پایگاه اصلی نیروی هوایی در ابوظبی برای بمباران اهدافی در داخل قطر تمرین مشترکی برگزار کردند.»

اشاره مجتهد اماراتی به بمباران شبکه الجزیره می باشد. مجتهد امارات می نویسد: دلیل انتخاب هواپیماهای مصر برای انجام این مأموریت این است که امارات با مردم قطر و سایر کشورهای خلیج فارس دچار مشکل نشود و قطر هم صادرات گاز خود را قطع نکند به ویژه آن که هنوز جایگزینی برای تأمین گاز امارات پیدا نشده است.

مجتهد اماراتی می افزاید: چیزی که مانع این اقدام می شود نگرانی از واکنش ترکیه و ورود آنکارا به درگیری نظامی با کشورهای محاصره کننده است. وی در پایان نوشت محمد دحلان رهبر برکنار شده  جنبش فتح، مغز متفکر طرح بمباران شبکه الجزیره است.

به تازگی عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه «رای الیوم» به نقل از منابعی در قطرگفته است  که مقامات قطر قصد دارند در صورت افزایش فشار های از سوی چهار کشور محاصره کننده قطر درباره تعطیلی شبکه الجزیره، طرحی جایگزین را پیاده کنند ،در این طرح شبکه الجزیره به لندن منتقل خواهد شد زیرا اغلب کارکنان این شبکه دارای تابعیت های انگلیسی و اروپایی می باشند.

دوم اوت 2017

https://francais.rt.com/international/41594-fausse-page-web-al-jazeera

http://www.melli.org/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%b9%d8%b1%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%db%8c-%d8%b1%d8%b4%d9%88%d9%87-%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7/