نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

«
»

آیا جنگ در مناطق هزاره نشین ، جنگ قومیست ؟

                نوشته ی : فروغی   

      این روز ها همزمان با تلاشهای پرسش برانگیز صلح با طالبان ، کوششهای اهریمنی بیشتری برای تشدید بی ثباتی در کل کشور – بخصوص در مناطق هزاره نشین ، اوج گرفته است .

     تا کنون در نتیجه ی حملات وحشیانه ی طالبان بر ارزگان خاص ، جاغوری و مالستان ، ده ها هموطن هزاره ی ما بیرحمانه به قتل رسیده و صدها خانواده ی آنان آواره و دربه در شده اند .

     با آنکه آتش افروزان این جنگ وحشیانه بشمول برخی حلقات معلوم الحال حکومتی ، سعی مینمایند آنرا جنگ قومی نشان داده ، اقوام مختلف کشور را در برابر هم قرار بدهند ؛ اما این جنگ ، نمیتواند جنگ قومی  باشد .

     این جنگ وحشیانه که یکی از اهداف ناپاکش نفاق افگنی است ، توطئه ی شیطانی ایست که از بیرون با هزینه ی گزاف سعودی ها و اماراتی ها ، در تفاهم با امریکاییان و پاکستانیان براه انداخته شده و به شدت و خشونت بیشتر به پیش برده خواهد شد .

     شرافگنان سعودی و هم پیمانان امریکایی – اسراییلی شان که هنوزطعم تلخ شکست در جنگهای سوریه و یمن را بر دهان دارند ،  سعی مینمایند با داغ کردن تنور جنگ در مناطق هزاره نشین افغانستان ، پای ایران و فدراتیف روسیه را بیشتر به جنگ بکشانند . تا به این وسیله هم انتقام سر خورده گی  هایشان در سوریه و یمن گرفته شود وهم مطابق نقشه ی هم پیمانان شان ،  آتش جنگ را در کل کشور ما شعله ور نگهدارند .

    آنچه برای مردم پیشگام و شجاع هزاره ( که آبروی بزرگی برای روند مدنیت پذیری ما استند ) ، اهمیت حیاتی دارد اینست که :

  ــ  در گام اول این جنگ را جنگ قومی نپندارند .  

  اینکه طالبان در خط اول این جنگ کثیف قرار دارند ، هرگز نمیتواند مفهوم جنگ میان دو قوم را افاده نماید . چون طالبان با خصایص ضدبشری ، ضد افغانی ، ضد اسلامی و حتا ضد پشتونی شان ، به هیچ صورت نمیتوانند از قوم شریف و شجاع پشتون ما نماینده گی نمایند .

   ــ و دوم اینکه ، اگر هزاره های عزیز و مدنیت پذیر ما آرزو دارند بر این هجوم خونبار شیطانی و دسایس و توطئه های بعدی پیروز شوند ، باید حتما بروی پای خود ایستاده ، با تکیه به بازوی پرتوان مردم ، ( هرطوری میشود ) نیروی عظیم مقاومت مردمی ایجاد نمایند . بی اتکا به رهبران سودجو و شکم پرست جهادی شان و بی اتکا به همسایه گان فتنه گر  ، از شرف ، عزت و  موجودیت سازنده ی خود برای افغانستان عزیز پاسداری نمایند .

      تجربه نشان داده است که نه دولت با حامیان امریکایی – انگلیسی – سعودی شان ، نه رهبران سودجوی جهادی و نه همسایه گان فتنه گر ، هیچ کدام ، از منافع کل مردم بخصوص هزاره ها پاسداری نمیکنند و نمیخواهند پاسداری نمایند .

     آنانی که ازشرف ، عزت و روح بزرگِ مدنیت پذیر هزاره ها که تاریخ رنجهای بزرگ و بیکران شان را در داغ ترین صفحاتش درج نموده است ، میتواند پاسداری نماید ، فقط نیروی عظیم مقاومت مردمی خودشان است و بس .